Equilex bröstsele - vilken storlek?

mazariin

Trådstartare
Jag funderar litegrann på att beställa en bröstsele från Equilex (förutsatt att dom leverar varor hit till Finland, har mejlat dem angående det), men är lite osäker på vilken storlek jag skall ta i såna fall. Är mest inne på "bröstsele hobby" och "bröstsele standard". Det är en shettis som skall ha selen, hon är runt 90 cm i manken. Vad tror ni, skall hon ha storlek shettis eller minishettis? Nån som har erfarenhet av de här selarna?

Tacksam för svar! :bow:

Sv: Equilex bröstsele - vilken storlek?

Men du, varför inte ringa eller maila dom istället?
Jag har mailat förut och oftast fått mkt bra svar!! :)
Dom har vissa mått man går efter, maila och hör efter, mät sen din shettis.
Tror standard varianten är lite bättre än hobby.

Jo jag mejlade dem, men glömde fråga angående storlekarna. :o Så jag tänkte att någon här kanske visste, har ju varit en del snack om equilexselarna. Tack för ditt svar ändå! :)

Men står inte måtten till däckelgjorden och bröstan på hemsidan, om du tittar på selarna? Har jag för mig åtminstone.

Njäe det stod inte. Men nu har jag iallafall fått svar, dom skulle ge min mailadress till generalagenten så dom kan skicka en återförsäljare i finland åt mej. :D

Jag har haft båda selarna och jag tycker att hobbyselen är finare. Jag har en ganska liten shettis nu och selen passar henne perfekt, förutom bakselen som är ganska gigantisk men det funkar ändå. Bakselen är ändå i klenaste laget, så den kan man ju byta ut mot en som är bredare. :)

Jahaa, på vilket sätt är hobbyselen finare då? Har hört att det är bättre läder i standard-selen nämligen.

Jag beställde en hobbysele i våras i strl shetland till min ca 95cm höga ponny. Ganska grov i typen. Tycker också att bakselen är alldeles för stor, och svanskappan var minst 7 nummer för lång, spännena till bröstan hamnade ungefär mitt för däckelgjorden.

Efter en extra rem som håller upp bakselen och att ha fått göra några nya hål i selen så fungerar den utmärkt. Kör i stort sett varje dag med selen. Den är rejäl, förutom bakselen som nämndes i tidigare inlägg. Jag tycker att lädrets kvalité är utmärkt, men det krävdes ju lite insmörjning innan jag började använda den.

Har också sett att två av söljorna på bukgjorden har släppt lite i en söm, men vad kan man begära för kvalité på en sån billig sele.
Nästa projekt blir att lämna in selen till sadelmakaren för att få den riktigt anpassad och förstärkt där det behövs, grannen gjorde så med sin och det kostade inte mer än några hundralappar.

Tack för ditt svar! :bow:
Är lite rädd för att shettisselen skall bli lite för stor till min 90 centimeters-plutta.. Mejlade equilex och de sa att däckelnomfånget på shettisstorleken är ungefär 145 cm och bröstans bredd 92 cm. Konstaterade efter att ha mätt shettisen att däckeln antagligen skulle bli passlig med bröstan lite väl lång.. Antagligen blir då även svanskappan & bakselen för stora.. :crazy:

Vill också gärna se bilder om du har? :)

Vimsan och Mazarin:

Jag har tyvärr ingen digitalkamera, men modellen sele finns på equilex hemsida. Jag har varianten svart/brun, och den är snygg, faktiskt.

Shetlandstrl ÄR lite för stor för en sån liten shettis. Tror att minishetlandstrkl hade passat bättre på min från början. Men kunde ju inte lämna tillbaka den då jag var för snabb att göra extrahål i den.

Jo det är ju lätt att bli lite för ivrig ibland.. ;) Problemet för mig är nog att jag inte alls har nån lust att börja skicka selar av och an mellan länderna, skulle vara bra att får rätt storlek direkt. Är bara rädd att däckeln blir för liten i minishettisstorlek.. :crazy:

Har tittat på deras hemsida men tycker det är svårt att se riktigt hur den ser ut.

Svart/brun låter riktigt snyggt :love:

Den ser mer elegant ut eller vad man ska säga, och jag tycker att lädret verkar vara i bättre kvalitet men jag kan ju ingen läderexpert. ;)

Elute - hade inte du bilder på din sele förut? :confused:

mazariin - ang däckeln kan man väl (kanske inte från Equilek) köpa en längre bukgjord? :idea:
Tror nästan det är bättre än att baksele, brösta och huvudlag blir för stort?

Här är en bild som jag fått när jag mailade dom förut ang den brun/svarta selen :smirk:
JNCNEMLOQQDON0.jpg

Jo det går ju också förståss. Är säkert bättre än att allt annat blir för stort.

Den helsvarta selen var snyggare.. :angel:

En sak till - går det att ta bort skygglapparna från huvudlaget?

Du kan ju kika på MittNyaJags fotoalbum ang equilexselen (hoppas det går bra att jag länkar till det! ) för hon har varit en baddare på att fota till mångas förtjusning! :)
Skygglapparna sitter fast men hon (eller var det sadelmakaren?) klippte bort skygglapparna helt enkelt :D
Huvudlag
Sidostycke
Men man kan ju byta ut hela sidostyckena, men det kan vara svårt och dyrt att få tag på matchande spännen iof. Kanske ett jobb för sadelmakarn om man har en bekant sådan? :D

http://www.mypix.se/ShowFriend.asp?AID=JOIQIQCOFPC
http://www.mypix.se/ShowFriend.asp?AID=JOQPMNMQFRM

Haha. Tänk vad många som tittat på min ponny sen jag la ut de där bilderna!!
*skratt*
Tur de är till glädje.

Pappsen skar bort skygglapparna. Nu när jag smorde allting sist så fettade jag in ordentligt där de är "skurna" så det mörknade, sen bytte jag plats på sidostyckena så den "fula" delen hamnade neråt då syns det inte..

Annars säljer de huvudlag utan skygglappar på equilex oxå.. om man vill ha både och. :)

Liknande trådar

Körning Jag har funderingar på att köpa någon av de billigare selarna från Equilex. Efter att ha varit framförallt åskådare här på körforumet...
2
Svar
21
· Visningar
2 783
Senast: kariinl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård