Sv: Equiband

Är rädd att min sadel skulle åka av, bakåt, när pållan bockar och sparkar bakut... händer sällan, men med en sån där "manick" på tror jag det kommer hända ofta...

Jag är också skeptisk.
Har sett folk i närheten rida omkring med tejpvarianten, men hästarna har inte gjort några framsteg vad det gäller att få in bakdelen under sig....

Folk på rullskidor som försöker köra om när man rider fungerar utmärkt.:D Bättre än en gummisnodd i baken.
Kan väl bli lite effekt om snodden går av.

"Vad är det för fel på vanlig träning?" undrar jag.

Det går alldeles utmärkt att utbilda hästar utan sånt där.

Det är ju iaf skönt att den inte är kopplad direkt till truten som Pessoan.
Men jag ser ingen funktion av sk hjälptyglar etc. Men vanlig hederlig utbildning kan hästar lära sig bära.

Jag har sett de där som rider med benlinda runt hästen. Jag vet också vem de tränade för. Hade de bytt tränare hade de kunnat slippa benlindan och fått lära sig RIDA hästarna. De harvade på i år efter år med sina lindor. En del bytte tränare och kom vidare.

Hästen måste ju få belöning då den gör rätt. Jag har svårt att se att gummibandet eller lindan belönar genom eftergift i exakt rätt läge.

Visst kan hästar bli medvetna om saker genom att man rör dem. De känner sin kropp. Men inte fasen har de läst ridhandboken för det! Det vet inte hur vi vill att de ska röra sig i ridning bara för att de helt plötsligt lite mer känner sina bakben/rumpa etc.
Det är inte naturligt för ett flyktdjur att gå med benen under sig.
Det är det man utbildar dem till, samling och bärighet.
De är gjorda för att röra sig med skalle och hals upp, ryggen mer sänkt och bakbenen bakom sig, för att kunna fly.
Alt med huvudet i backen ätande. Iaf inget av dem görs med bakbenen konstant i bärighet.

Har inte testat ännu, men "förr" har jag gjort det med vanliga stallbandage. Sätter ihop dem till en "ring", vrider ringen på mitten till en 8:a. Sedan stoppan man typ hästens huvud i ena öglan och rumpan i den andra, och låter bandagen ligga i kors över sadelstaden typ.
Om det var en bra förklaring? Finns kanske bilder om man googlar.

Fakta:D? Say what?!

Kopierat från bloggen (som man fö inte får länka till).

Finns det studier på Equiband?
Systemet har sitt ursprung i hur sjukgymnaster på humansidan arbetar för att aktivera muskler som av en eller annan anledning inte ”gör sitt jobb” och det är garanterat väl studerat och dokumenterat att och hur det fungerar annars hade det inte ingått i humanbehandling under landstingets ansvar. Studier, behandlingar, med mera som avser människans rörelseapparat kan man faktiskt relativt enkelt överföra på hästarna då vi i mångt och mycket fungerar på väldigt lika sätt (det gäller dock inte exempelvis matsmältningsapparaten). Att Equiband fungerar behöver man nog inte studera särskilt ingående för det kan man enkelt se med blotta ögat, däremot så är det studier på gång om hur Equiband exempelvis kan hjälpa hästar som genomgått buköppning, så snart jag vet mer kommer jag att publicera resultat här på bloggen.

Det är just det faktum att "man kan se skillnaden med blotta ögat" jag ställer mig helt frågande till. Har sett filmerna på bloggen och jag ser en häst som inte jobbar vare sig med snöre om rumpan eller inte.

Nej det är du inte!

Så fantastiskt många dumma uppfinningar det finns :banghead:
Tragiskt att dom öht får sälja dom också... :down:

Jag vet inte om Immer och jag tänker på samma grej.
Men jag rehabar en häst som har slitit sönder korsband och menisk på bakknä(=dålig prognos).
Vi hade ute en sjukgymnast(human och häst) för att se om hon hade några tips.
Då visade hon just en variant av tejpning. Den här hästen placerar sitt skadade ben ngt innanför där det borde placeras. Det gör han för att avlasta det. Genom skolorna etc kan man få honom att placera rätt. Men går man ur skolan så åker det in för långt igen.

Med kinesio-tejp så placerade han benet korrekt både på rakt och snäva böjda spår och allt där emellan. Han skulle ha en tejpremsa av sån kinesiotejp längs med en viss bakdelsmuskulatur från över höftknöl bak, ner i en båge och slutligen fram till strax innan bakknäet. Det kunde hjälpa honom de dagar vi inte arbetade med honom, utan bara på sin höjd ledde honom.

Hon visade också att man kunde tejpa buken för att få den engagerad. Men till den här hästen behövdes inte det iom att han redan bär bra.

Jag var skeptiskt till detta. Men håller med om att det fungerade. Nu var det ju spelialutanpassatill honom av proffs. Det andra vet jag inte om whoever kan köpa..

Häst utan skada ska man bara lära sig rida..

Fast det där köper jag faktiskt:). Som du säger är det skillnad på att punktmarkera en behandling på en specifik individ och skada av ett proffs. Ett random snöre runt rumpan tror jag inte så mycket på:p.

Fast nu pratar du om rehab med övervakning av proffs - då måste man kanske prova "udda" saker för att få saker rätt.
Jag fick uppfattningen i Immers inlägg att det var en variant av den där gummigrunkan runt baken, fast med tejp istället.... :crazy: och att folk red omkring så med sina hästar :p

Kl

En sån gummimojäng vill jag ha!
Tänk vilken workout hästen får, och om man hänger upp schabraket i en krok i taket så kan man göra en gunga åt hästen. Vad praktiskt!
:angel:

Ännu en ny "mirakelprodukt" som ska få hästen att jobba "rätt". Denna gången på det innovativa visat med att sätta ett brett band bakom rumpan på hästen. Naturligtvis betydligt snällare än allehanda inspänningstyglar och akrpa bett. Men när ska folk börja lägga mer pengar på träning ist för ett snöre om rumpan?

Så här ser det ut. Vad tror ni, är detta ens en produkt som kan göra någonsomhelst skillnad? Jag är skeptiskt. Nog för att man kan få till att en känslig häst drar in rumpan men rimligen borde det mer skapa spänningar än om hästen rids till en korrekt form med bakdel och rygg med sig. Eller är jag bara onödigt skeptisk nu:p?

Blåser lite liv i denna tråden då jag satt och googlade lite i ämnet. Jag precis har börjat använda ett Equiband på en av mina hästar som ska rehabiliteras på grund av problem med kissing spines och därav en jättespänd rygg.

Jag var som du, mycket skeptisk till detta i början och hade liknande argument som du. Men efter att ha varit på en demo så bestämde jag mig för att prova och i komibantion med tömkörning var det helt klockrent för min häst.
Bandet under magen skickar en signal till hjärnan att hästen ska spänna buk(core-)musklerna. När den gör det slappar ryggmusklerna av. Bandet runt bakbenen ska också medvetandegöra bakbenen för hästen och göra den mer rakriktad (tar lika långa steg med bägge bak). Och jag ser en uppenbar skillnad med bandet på min häst. Hon har annars väldigt lätt för att knäppa av, släppa ryggen, vika in huvudet och "käka bog", men med detta kommer hon ner i en lägre form fortfarande med näsan framme och ryggen uppe. Detta gör jag i kombination med mer sjukgymnastik i form av strechövningar på stallgången.

Jag tror att detta är bra hjälp till hästar som inte har en fördelaktig exteriör och för hästar i rehabilitering, där muskelminne och sämre balans sätter käppar i hjulet för dem. Och jag tänker att det är ett bra hjälpmedel för mindre rutinerade ryttare också, för att hitta känslan :)

Det används en del och rekommenderas av välkända fysioterapeuter kopplade till en av våra större djursjukhus i södra Sverige, som redskap i rehabträning. Har ingen erfarenhet av det själv, känns som ponnyn nog snarare skulle bli lätt i baken än att den skulle sätta under sig bättre :laugh:

Blåser lite liv i denna tråden då jag satt och googlade lite i ämnet. Jag precis har börjat använda ett Equiband på en av mina hästar som ska rehabiliteras på grund av problem med kissing spines och därav en jättespänd rygg.

Jag var som du, mycket skeptisk till detta i början och hade liknande argument som du. Men efter att ha varit på en demo så bestämde jag mig för att prova och i komibantion med tömkörning var det helt klockrent för min häst.
Bandet under magen skickar en signal till hjärnan att hästen ska spänna buk(core-)musklerna. När den gör det slappar ryggmusklerna av. Bandet runt bakbenen ska också medvetandegöra bakbenen för hästen och göra den mer rakriktad (tar lika långa steg med bägge bak). Och jag ser en uppenbar skillnad med bandet på min häst. Hon har annars väldigt lätt för att knäppa av, släppa ryggen, vika in huvudet och "käka bog", men med detta kommer hon ner i en lägre form fortfarande med näsan framme och ryggen uppe. Detta gör jag i kombination med mer sjukgymnastik i form av strechövningar på stallgången.

Jag tror att detta är bra hjälp till hästar som inte har en fördelaktig exteriör och för hästar i rehabilitering, där muskelminne och sämre balans sätter käppar i hjulet för dem. Och jag tänker att det är ett bra hjälpmedel för mindre rutinerade ryttare också, för att hitta känslan :)

Sen tråden startades har jag varit i kontakt mer med Equiband. Jag har sett ganska många rehabhästar arbetas med det, både "vanligt" och i aquaträning. Visst ger det effekt! På vissa helt ok och på andra helt värdelös sådan..
Men inte annan effekt än man kan arbeta dem till i dressyr, för hand som start tex på rehabhästar.
Så i min värld är det en produkt som eg inte bör behövas. För det där anser jag vara kunskap som tränare bör ha.
Men tyvärr har vi i Sverige inte den kunskapen, ens bland de som är i toppen.

Kan man dressyr brukar man kunna rehaba hästar bra också. För det är ju eg det dressyren är, friskvård.
Så det gör mig lite ledsen att det inte sprids sån kunskap mer; hur man utbildar hästar till bärighet och rakriktning.

Det här inlägget låter förmodligen drygt. Men det är inte alls menat så!
Det är bara lite frustrerande att år efter år behöva se hur folk hellre köper såna här saker än lägger om träningen och letar kunskap till hur man med träningen kan få hästarna fräscha och sunda. Även de med problem.

För jag tror just du kan mer än gemene man och gör vad du kan. Absolut!
Men för mig blir det ändå frustrerande när så pass duktiga människor anser sig ha behov av tingeltangel. Då kommer ju ännu fler av gemene man anse sig behöva dylikt istället för att lära sig träna hästarna till sundhet.
Just du tror jag på bara några pass skulle kunna lära dig hur man positionerar in hästen i sånt jobb för hand. Och sen kunna ta med dig det upp i sadeln. Och i alla dina ridpass då ha föbyggande arbete sas.
Och japp! Jag är yrkesskadad. :P

Sen tråden startades har jag varit i kontakt mer med Equiband. Jag har sett ganska många rehabhästar arbetas med det, både "vanligt" och i aquaträning. Visst ger det effekt! På vissa helt ok och på andra helt värdelös sådan..
Men inte annan effekt än man kan arbeta dem till i dressyr, för hand som start tex på rehabhästar.
Så i min värld är det en produkt som eg inte bör behövas. För det där anser jag vara kunskap som tränare bör ha.
Men tyvärr har vi i Sverige inte den kunskapen, ens bland de som är i toppen.

Kan man dressyr brukar man kunna rehaba hästar bra också. För det är ju eg det dressyren är, friskvård.
Så det gör mig lite ledsen att det inte sprids sån kunskap mer; hur man utbildar hästar till bärighet och rakriktning.

Det här inlägget låter förmodligen drygt. Men det är inte alls menat så!
Det är bara lite frustrerande att år efter år behöva se hur folk hellre köper såna här saker än lägger om träningen och letar kunskap till hur man med träningen kan få hästarna fräscha och sunda. Även de med problem.

För jag tror just du kan mer än gemene man och gör vad du kan. Absolut!
Men för mig blir det ändå frustrerande när så pass duktiga människor anser sig ha behov av tingeltangel. Då kommer ju ännu fler av gemene man anse sig behöva dylikt istället för att lära sig träna hästarna till sundhet.
Just du tror jag på bara några pass skulle kunna lära dig hur man positionerar in hästen i sånt jobb för hand. Och sen kunna ta med dig det upp i sadeln. Och i alla dina ridpass då ha föbyggande arbete sas.
Och japp! Jag är yrkesskadad. :P

Ja, självklart bör det inte behövas, men verkligheten ser ju annorlunda ut tyvärr och kan det hjälpa hästar och ryttare!) med svårt för sig, så "varför inte?" tänker jag. Jag menar inte att det ska ersätta en riktig ridutbidlning, absolut inte, men det kan vara ett hjälpmedel på vägen. Och det är LÅNGT mycket bättre än pessoaselar, gramaner och annat djävulskap folk använder sig av.

Jag förstår verkligen din ståndpunkt och jag håller med dig. Samtidigt försöker jag se nya metoder också. Men jag är också kritisk och skeptisk och hade nog aldrig testat detta om inte behandlande veterinär hade föreslagit det. Jag är ju av åsikten att less is more, att man ska kunna träna sin häst ändamålsenligt utan massa krimskrams och att det är klart som f-n att tillverkare hitta på massa "tingeltangel" som vi tror att vi behöver så de kan tjäna pengar. Men detta är inte så, det är framtaget av fysioterapeuter och veterinärer och är framtaget efter vetenskapliga studier. DPå hemsidan står även:
"IMPORTANT!
The Equiband system™ is not a training tool or gimmick. The concept of its use for core strengthening in the horse is based on scientifically-researched and validated techniques used in human conditioning and rehabilitation. These include the use of resistance bands in core muscle activation, along with individually-designed exercise programmes by professional therapists."¨

Sen behöver det ena heller inte utesluta det andra, i alla fall inte hos mig. Det är inte så att jag har köpt ett Equiband och tror jag liksom är i hamn och varken behöver träna eller lära mig mer eller fundera på hur jag kan lägga upp träningen vidare för att kunna rida på min häst utan att hon får ont. Jag ser det, som sagt, som ett hjälpmedel för hästen att hitta sin muskulatur och "lära om" hur hon ska använda sin kropp, därför att jag själv är inte så kompetent att jag kan göra det från marken, än. Och hon ska rehabas 2-3 månader helt avsuttet. Så jag kände att jag ville testa. Sen ska jag tillägga att jag låter henne inte lajja runt i en longerlina utan jag använder banden när jag tömkör, vilket jag upplever ger väldigt bra effekt.

Jag tackar för komplimangen och skulle mer än gärna vilja lära mig det på riktigt, av ett proffs. Men jag tror ändå att detta kan vara en hjälp på vägen som man såsmåningom sedan plockar bort eller kanske använder då och då.
:)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka