Blåser lite liv i denna tråden då jag satt och googlade lite i ämnet. Jag precis har börjat använda ett Equiband på en av mina hästar som ska rehabiliteras på grund av problem med kissing spines och därav en jättespänd rygg.
Jag var som du, mycket skeptisk till detta i början och hade liknande argument som du. Men efter att ha varit på en demo så bestämde jag mig för att prova och i komibantion med tömkörning var det helt klockrent för min häst.
Bandet under magen skickar en signal till hjärnan att hästen ska spänna buk(core-)musklerna. När den gör det slappar ryggmusklerna av. Bandet runt bakbenen ska också medvetandegöra bakbenen för hästen och göra den mer rakriktad (tar lika långa steg med bägge bak). Och jag ser en uppenbar skillnad med bandet på min häst. Hon har annars väldigt lätt för att knäppa av, släppa ryggen, vika in huvudet och "käka bog", men med detta kommer hon ner i en lägre form fortfarande med näsan framme och ryggen uppe. Detta gör jag i kombination med mer sjukgymnastik i form av strechövningar på stallgången.
Jag tror att detta är bra hjälp till hästar som inte har en fördelaktig exteriör och för hästar i rehabilitering, där muskelminne och sämre balans sätter käppar i hjulet för dem. Och jag tänker att det är ett bra hjälpmedel för mindre rutinerade ryttare också, för att hitta känslan