Fiorano

Trådstartare
Ännu en ny "mirakelprodukt" som ska få hästen att jobba "rätt". Denna gången på det innovativa visat med att sätta ett brett band bakom rumpan på hästen. Naturligtvis betydligt snällare än allehanda inspänningstyglar och akrpa bett. Men när ska folk börja lägga mer pengar på träning ist för ett snöre om rumpan?

Så här ser det ut. Vad tror ni, är detta ens en produkt som kan göra någonsomhelst skillnad? Jag är skeptiskt. Nog för att man kan få till att en känslig häst drar in rumpan men rimligen borde det mer skapa spänningar än om hästen rids till en korrekt form med bakdel och rygg med sig. Eller är jag bara onödigt skeptisk nu:p?

Sv: Equiband

Nej, jag köper inte det där :p

Jag använder inga hjälpmedel alls. Jag tror snarare på rätt träning och ridning istället för att ta till massa onödiga hjälptyglar och remmar hit och dit.

Finns något liknande, pessoa för longering.
Jag skulle inte känna mig speciellt avslappnad och jobba rätt med ett gummiband runt rumpan i alla fall;)

Fast en pessoasele är sammankopplad med en inspänning i bettet. Denna är bara snöret om rumpen.

Tänk när Fia-lotta 15 år, kommer med sin bakskygga häst och sätter på denna.. Ajaj!

Njae jag tror nog inte riktigt på den där produkten ;)

kl

Inom TTeam /TTouch så använder man nåt liknande för att medvetandegöra för hästen var den har sin kropp.

Precis, det handlar inte om att tvinga in bakdelen men att hästen skall känna var den har sin kropp.

Men det går nog lika bra med en fleecelinda fäst i sadelgjorden....

Tjohej vilken luftfärd jag skulle få kan jag tänka mig! :cautious:

Ser det hela framför mig,drar in rumpan mer och mer,kastar sig frammåt,snabbare och snabbare,sen drar det iväg i en rejäl fart med en trevlig bockserie. O_o

Tjohej vilken luftfärd jag skulle få kan jag tänka mig! :cautious:

Ser det hela framför mig,drar in rumpan mer och mer,kastar sig frammåt,snabbare och snabbare,sen drar det iväg i en rejäl fart med en trevlig bockserie. O_o

Har du inte bensnören och svansrem på dina täcken?

Använder så gott som inga täcken,men dom 4-5 gångerna i sitt liv han har haft det så är det klart,men dom sitter inte så spännt som denna,plus att det inte sitter nånting på buken heller. Han har sadeltvång så han skulle nog spänna sig ännu mer med allt detta på sig.

Sen är det så klart svårt att avgöra från en bild,men jag tycker iallafall det ser ut som om det sitter åt ganska mycket som sagt,jag spänner då inte bensnören på täckerna så där "hårt".

Senast ändrad:

Nej men kära nån nej.
Jag förstår tanken och det där är väl hundra gånger bättre än det eländiga Pessoa systemet men nej.
Och :eek: 2300 för ett jäkla gummiband. Nej.
Tänk om folk skulle sluta leta mirakel lösningar...

Jag är rätt säker på att iaf min äldre dam bara skulle bli spänd och struttigare i gången.

Senast ändrad:

Haha jag skulle aldrig i livet sätta på mina hästar det där!
Ser ju inte klokt ut.
Näe jag plöjer ned mina pengar på bra tränare istället så ser dem till att jag rider hästarna rätt.

Jag undrar lite om effekten. Kanske en häst som har dålig kroppskontroll, får mer ordning på benen? Men det känns som högst osäkert.

Pessoas inspänning vet jag inte hurpass effektiv den är. Någon som prövat?Om tanken med bandet på bilden är att sätta hästens bakdel mer inunder sig, skulle jag vilja se det på ett stort antal random hästar, för jag undrar om det har någon som helst effekt?
Billigare att testa med en elastisk linda själv om man är hugad.

På min häst som bröt benet så använde jag pessoasele ett tag i lina för att den skulle lära sig använda med benet. Det blev en enorm skillnad och var till en stor hjälp (dock tycker jag det är som med alla hjälptyglar, ska bara användas i nödfall eller då man verkligen behöver det) jag använde den ca 10 ggr och det räckte. Däremot skulle jag nog inte våga använda detta. Reaktionen för pessoaselen blev första passet enorm bockkarriär och jag kan tänka mig att det kan bli detsamma av detta för flertalet individer (= farligt att sitta på)

På min häst som bröt benet så använde jag pessoasele ett tag i lina för att den skulle lära sig använda med benet. Det blev en enorm skillnad och var till en stor hjälp (dock tycker jag det är som med alla hjälptyglar, ska bara användas i nödfall eller då man verkligen behöver det) jag använde den ca 10 ggr och det räckte. Däremot skulle jag nog inte våga använda detta. Reaktionen för pessoaselen blev första passet enorm bockkarriär och jag kan tänka mig att det kan bli detsamma av detta för flertalet individer (= farligt att sitta på)

Fast det där är ju som du säger ett extremfall med din häst och då kan det självklart vara befogat med hjälpmedel.

Jag har svårt att tro att vanliga, normala hela och friska hästar kan behöva sånt där?

Jag tycker att sådana hjälpmedel är lite som moment 22. Om banden gör det som det står att de gör så behöver man kunna avväga när och hur och hur ofta de används. Är man tillräckligt duktig för att använda dem så behöver man dem inte. Sedan så känner jag att eftergift är det viktigaste i all utbildning och jag föredrar att kombinera träning och utbildning. Ett band som inte ger eftergift är då helt uteslutet som hjälpmedel.

Nej jag har inte använt det på mina övriga, men för dom hästar om behöver sådan typ av hjälpmedel så funkar det bra. kanske om ngn häst haft en skada men är friskförklarad och inte tar för sig lika mkt med ena bak eller ngt och måste bygga upp sig igen. Lite såna typer av hästar.

Som jag skrev på FB så finns det ju något liknande till människor, och om jag inte minns fel är det "bevisat att det funkar". Det går ut på att man sätter ett (ganska löst) band över "problemmuskeln" så hjälper den fysiska kontakten till att uppmärksamma hjärnan på att muskeln finns(typ) och aktiverar den.

Det här är på människa någon form av sjukgymnastredskap, och det förstod jag det som att det skulle betraktas som på häst också.

Att beröring där bak hjälper dem att få med sig baken tycker jag att jag märker när jag tömkör och låter tömmen gå runt/bakom rumpan.

TTOUCH använder ju något liknande(sen länge) med en elastisk linda som man lägger som en 8:a kring hästen.

Så, jag tror varken det är verkningslöst eller skadligt, men knappast något som var och varannan lär behöva inhandla. Kan tänka mig att effekten kanske avtar något efter en tid, om man har det där på jämt.

Ska faktiskt lägga en sån där TTOUCH-8:a på unghästen idag och se om det blir någon skillnad. Han håller ju på att lära sig att få med sig baken :D

Här hittade jag lite info om det jag tänkte på, på människa använder man tejp. Tycker att beskrivningen påminner om de band som länkas till i trådstarten.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka