em-pirre

Trådstartare
Hur många av er (era hundar) har erfarenhet av epulider? Min boxer hade ju rejält med dem för 2 år sedan och fick dem bortopererade med laser. Jag har hela tiden varit medveten om att de troligen kommer tillbaka, och det har de också gjort. Hon har dem i hela munnen, kring alla tänder, men verkar inte besväras av dem. Inte än i alla fall.

Nu blir det ju operation igen, ska dock vänta tills efter rötmånaden.

Hur ofta kommer epuliderna tillbaka, och hur fort? Har min hund drabbats extra hårt, eller är det vanligt?

Sv: Epulider

Jo, det vet jag. Boxersjuka, har jag hört det kallas. Tänkte mera på hur ofta folk tvingas låta operera sina hundar pga detta.

Min äldsta beauceron har en epulid i munnen, på insidan av en tand. Vi tog bort den 2008 och då skickades den på analys och vi fick veta att det tack och lov var just bara en epulid.

I våras fick han problem med en trasig tand och när vi ändå opererade ut den så tog vi åter igen bort den här epuliden som nu vuxit till sig igen.

Nu är han snart 12 år och troligtvis kommer vi inte behöva göra något åt epuliden igen, av naturliga orsaker. Men det är ju lite jobbigt att de ständigt återkommer, inte roligt när det dyker upp på yngre hundar och så mycket som din verkar ha. Har också hört att det är vanligt på just boxer. Min beauceron har ju bara en enda och det får nog räknas som rätt milt jämförelsevis. Ingen av mina andra tre båssar (släkt med gamlingen) har något så det är nog bara en tillfällighet att han fått det.

Min har ju kring alla tänder. Framtänderna blir bara mindre och mindre, ser det ut som... Längst bak i munnen har hon några större "bollar".

Min förra vet påstod att man måste ta bort dem i tid, annars blir de hårda, och går inte bort med laser (måste sågas). Vet inte om jag tror på det.

Att de skulle bli hårda finner jag vara synnerligen tveksamt. Det enda problem jag ser med dem är att de växer sig så stora att hunden biter i dem vilket ju säkert är rejält smärtsamt, i övrigt tror jag inte att de är så farliga så länge de är mindre.

Jo, de kan bli hårda så det är som att skära i trä nästan...Men de blir inte hårda som sten, utan går fortfarande att få bort.

Min förra vet påstod alltså att han en gång skärt bort epulider med laser. Plötsligt bet inte lasern, utan han fick ta och såga bort de värsta. Jag tänker att han kanske överdrev lite. Ändå vågar jag inte låta epuliderna vara. Nu har de växt i ett år ungefär, så det blir nog operation.

Liknande trådar

Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
1 453
Senast: Viva
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 534
Relationer Min sambo släppte bomben att han vill göra slut. Jag är helt förkrossad. Visst vi har bråkat ganska mycket på sistone och vi...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
15 004
Senast: tott
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 186
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18