Epilepsi och blindhet hos katt

Yayis

Trådstartare
Har en honkatt på 7 månader som vi igår fick åka in akut med till veterinären efter att jag på morgonen hittat henne stel med alla benen rakt upp i luften. Jag trodde att hon var död och väckte min sambo som tog upp henne. Hon andades och skrek till lite, men var fortfarande helt stel. Kom till sjukhuset där hon fortfarande ligger kvar och deras teori är att hon fått ett väldigt kraftigt epilepsi anfall som övergått i ett krampanfall som inte slutat under natten. De har bekräftat att hon på grund av krampanfallen fått en hjärnskada och blivit blind på båda ögonen. Hennes läge är kritiskt och hon kommer antagligen inte överleva, men veterinärerna kommer försöka få en förbättring som än så länge inte kommit under även den här dagen.

Även om jag kanske förstår att det här inte kommer sluta så bra hoppas jag såklart det eftersom hon är världens underbaraste lilla katt och därför undrar jag om någon har erfarenhet av epilepsi och/eller blindhet hos katt? Klarar de sig bra eller är det svårt för dem?

Vi har en till liten katt här hemma som går runt och skriker efter henne just nu. Det gör så ont i hjärtat att höra han skrika efter henne och samtidigt veta att hon ligger blind och med en hjärnskada hos veterinären :cry:
 
Sv: Epilepsi och blindhet hos katt

Men fy vad hemskt :( Jag kan inget om nått, blinda katter klarar sig ofta bra har jag hört, om man inte möblerar om osv. Men 7 månader är ju inte mycket.

Jag håller alla tummar för att det går bra!
 
Sv: Epilepsi och blindhet hos katt

Vad skönt att höra att de kan klara sig bra även om de är blinda! Men tyvärr tror jag inte att hon kommer vakna upp igen, det har fortfarande inte blivit någon förbättring :(

Men tack för att du håller tummarna, det gör jag med!
 
Sv: Epilepsi och blindhet hos katt

Beklagar din lilla :(

Tyvärr kan man väl gissa att ett så kraftigt EP-anfall antagligen har sin orsak i en primär hjärnskada av något slag. Typ propp eller blödning, och ett anfall som håller i sig så länge har jag aldrig hört om.

Tröstkramar från oss :cry:
 
Sv: Epilepsi och blindhet hos katt

Hon fick tyvärr somna in idag klockan 17.30. Det fanns inget mer vi kunde göra efter att hon inte alls blivit bättre under nästan tre dygn med den bästa vård de hade att erbjuda, men det känns ändå som att jag har bestämt fel. Att besluta över någon annans liv är fruktansvärt jobbigt, och jag känner mig dum, men samtidigt vet jag att jag gjorde det för hennes eget bästa. Och när hon somnade in idag såg jag verkligen hur ett lugn spred sig över hela kroppen, som om kroppen egentligen fått nog för länge sedan, men det är så jobbigt. Det känns såklart aldrig bra att besluta om ens bästa vän ska få leva eller inte :cry:

Saknar henne så mycket, och det gör så ont att inte kunna förklara för min andra katt att hon inte kommer komma tillbaka mer :(
 
Sv: Epilepsi och blindhet hos katt

det var inte kul :cry: att höra men hur går det för din andra katt ?:cry:
 
Sv: Epilepsi och blindhet hos katt

Min andra katt var så fin när vi åkte till veterinären med henne i söndags, då slickade han henne på hela kroppen och klappade henne med tassen. Man förstod verkligen att han visste att någonting var fel. Hur man märker att han saknar henne nu är att han går runt och letar och ropar ibland, och att han inte vill ligga på deras favoritplats längre. Innan brukade de alltid klättra upp och lägga sig på mina kläder i min garderob (fast att de egentligen inte fick) och sedan kunde de ligga där hela dagarna. Det var mest hennes plats och om jag försöker lägga honom i garderoben nu tittar han som om han är ledsen på mig och sedan går han ner väldigt fort. Det är samma sak med hennes andra favoritplats i klätterställningen, den går han också förbi väldigt fort. Så han visar nog sin ledsamhet på sitt egna lilla sätt. Men man märker att han är otålig och behöver en ny kompis snart, känns bara så svårt att leta efter en ny katt när den ena precis gått bort :( Men samtidigt får man väl tänka på hans bästa.
 

Liknande trådar

Katthälsa I fredags kväll och natten mot lördag så fick min ena katt krampanfall, hon lades in på lördag morgon och då sattes epilepsi medicin in...
2
Svar
30
· Visningar
4 504
Senast: clusia
·
Katthälsa Känner att jag behöver ventilera lite. Jag har en honkatt ungefär 10 år gammal. Hon kommer från det lokala katthemmet och har bott hos...
Svar
10
· Visningar
1 913
Senast: Catsu
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 381
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 273
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp