Envis svullnad

_jeanette

Trådstartare
min häst lyckades få ett relativt djup sår på sitt ena bakben.

jag är väldigt dålig med hästanatomi men såret sitter (Satt) på insidan , nedanför kotan, några cm ovanför hoven.

Hade problem med att såret inte riktigt ville "stänga" sig då han gick ute på bete + att det regnade mycket.

Veterinär var ute och kikade. klämde och jag sprang med honom - han har inte varit halt någon gång eller varit öm. dock något varm precis över såret..

veterinären sa att det var bara att tvätta och sen ha "tålamod" för det kan ta tid när det sitter såpass dumt till..

detta var ca 2-3 veckor sen.

såret har nu helt stängt sig och är fint. MEN han är fortfarande svullen. svullnaden sitter bara där mellan hoven och kotan och han varken ömmar eller haltar, han vilar heller INTE detta ben mer än det andra. svullnaden lägger sig något när han går ute på dagarna men inte helt..

hur envis kan en svullnad vara? eller är det dags att ringa ut veterinären igen? (Vilket jag redan tänkt göra nästa vecka, eller åtminstone ringa på måndag och rådfråga) men jag har så dålig koll på om det sitter "dumma" ligament, senor osv osv i området som kan vara skadade?!

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 262
Hästvård Ja, som rubriken säger - någon som varit med om det? Dvs att en hovböld i sig kan leda till utslag på böjprov? Åkte in på klinik med...
Svar
13
· Visningar
1 041
Senast: jemeni
·
Hästvård Vi var ner i fredags till ridhuset och löshoppade små kryss, hästen river först ett hinder, sen hoppar hon nästa och när hon landar är...
Svar
16
· Visningar
1 261
Senast: Fibusen
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 174
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Tips ang "spjälka" ben
  • DIY hästvård