envis shettis

S

Sammy

Hej

Förlåt fel i min tråd, jag är hollandska och har ibland svårt att skriva svenska.
Men...
Jag har två shettishingstar som är två är. Båda shettisar är jättetrevligt och snäll. Visst har de försökt att intimidera på bete när de blev riktiga killar men då det inte funkerde hos mig, är de nu bara snäll.
Jag vill gärna inköra de och att de blir en tvåspan senare.
Jag började met promenara, först på bete, senare på väg så att de blir en lite traficvann . Jag vill också arbeta med de en lite med långtyglar och gör en lite tomkörning. Det gick bra två eller tre gångar, men nu har framtförallt en beslutat att han inte vill går bort från bete och sin vän (andre hingst). Visst kan jag få honom att går med om jag vill, men då måste jag går bredvid hästen och det är inte så lät för han använder sina bromsar hela tiden. När han kommer tillbaka vill han bara springa. Jag tillåter det inte, men då måste jag också går bredvid honom attt hålla honom lungt. Jag har den sammen problem när jag gör övningar på bete (också en lite med min andra shettis) att de vill inte riktigt går. De gör det när det är något som jag riktigt vill (de tycker kanske att jag är jätte envis:)) men de tror inte att det är så riktigt kul. Longera är även en storrer problem. De stannar bara. När jag går till deras backsida eller rumpa eller hur men ska säga detta, måste jag verkligen bara går mot de innan de flyttar sig. (De gör det på samman sett med varandra) Jag har gört mycket NH inan med andra häster, men allt som jag görde med de funker inte hos mina shettisar. Jag kann springa, hoppa, slå i luften med en piska även gör en hel cirkus rund de. De tycker bara att det är interessant. Inte något att blir imponerad:) Jag vill absolut inte slå de med piska att få de att går, däreför att för mig är det jätteviktigt att få de att tycker det är kull att arbeta en lite med mig. Jag behöver inte heller har en perfect tvåspan näste år. Jag kan och vill tar tid att lera de att promenara utan bromsa, arbeta en lite med långtygglar, lite körning, kanske även en lite agility men jag vill gör det bra så att de tycker det är bara kul. Det är med de en riktigt utmaning och det är inte så att jag är trottnad av detta, för jag tror att de är bara riktiga shettisar och de kan lera mig mycket. Men jag behöver tips hur jag ska få mina shettisar att går och även giller det.

Sv: envis shettis

För det första så lär dig göra mellanslag och stycken i texten. det var fruktansvärt tungläst.

iallafall, eftersom hästarna är 2 år så kör in dom var för sig. du kan ju inte börja med att köra två spann med två oinkörda hästar!!

jag skulle kastrera dom också om jag vore du. om dom inte har full stam och är renrasiga och har en chans att bli godkända tjänar det inget till att ha dom som hingstar. mina erfarenheter av shettishingstar är att dom går bra ihop till 2-3 års åldern sen går det inte längre. bästisarna blir fiender.

när det fungerar klockrent med körningen. back, gas och tempoväxlingar så kan du börja fundera på att köra tvåspann.

har du problem med tömkörningen så led hästen så att den inte ser kompisen längre. hålla på att slå och vifta med spöt hjälper inte ett dugg. håller hästen på att backa så låt han backa. han lär upptäcka att det var enklare att gå framåt efter ett tag. det är jobbigare för dem att backa.

vill det sig inte alls så kanske dom inte är mogna att bli inkörda redan. väldigt många kör in sina shettisar som 3 åringar. dom växer sent och utvecklas senare än vissa andra raser.

Jag tycker att du är på rätt väg, bara det att du helt enkelt måste vara envisare än de utan att ta till kraftigare metoder.
Det är det enda rådet jag har till problemet i nuläget. Får de som de vill blir de belönade med att du slutar.
Börja med enstaka situationer där du går in för att gå vinnande ur "striden". Påbörja aldrig ngt utan att du är säker på att kunna avsluta det ovs.. Däremmellan är det säkra kort som gäller, sådant som fungerar, t.ex. promenader.

tack för svar.
Mizzperfect.. jag ska försöka att komma ihåg din råd.
Men det är absolut inte meningen att köra de in samtidigt. Det är helt klart att men måste göra det med var för sig! Och det är inte meningen att inköra de riktigt nu, för de är fortfarande jätteung. Jag vill bara arbeta helt lungt med långtyglar, en lite tomkörning och promenera mm, och naturligt också detta bara var för sig.
Jag håller inte på med slå eller vifta med spö, jag kollade bara hur de reagera om jag vifta med den. Jag skulle adrig slå mina häster med spö.
Jag tyckte också att det var en bra ide att låta hästen backa, för det fungerade utmärkt med en annar häst som jag har ridet, men min shettis kan backa riktigt långt, sen stanna och sen börjer backa igen.
Men... du har rätt att inte inköra de för ung och jag tycker också att det är bra att går tillbacka till börjar och bara gör lätta övningar. Då har du rätt .
Den är kanske bara för ung.
Men...jag vill inte sluta med allt. För jag tycker också som Mizz att man behöver att vara envis själv en lite.
Tycker också att det är en bra idee att börja med enstake situationar och kanske övningar som de tycker är kul. Och promenara naturligt. Men först bara några meter.

Jag vill kastrera de en gång, men till nu funker de väldigt bra som hingst. Om det blir jobbigt, så ska jag visst kastrera.

Och det är inte meningen att inköra de riktigt nu, för de är fortfarande jätteung. Jag vill bara arbeta helt lungt med långtyglar, en lite tomkörning och promenera mm, och naturligt också detta bara var för sig.

Johodå, tycker visst att du kan börja köra in nu. Det behövs inte en tung vagn. En släpa går alldeles utmärkt att dra. Sedan en lätt vagn typ rockard för att sedna gå över till tyngre saker. Dra ris i skogen. Däck på vägen. Listan är oändlig. Bara du anpassar moment, mängd och tyngd till hästen.

Men först ska du vara envisare än dem innan du börjar. Och självklart ska även de veta om det. :)

oj! då gäller de vara envis för shettisar är otroligt envisa. dom är ju unghästar och kommer testa de mesta.
Har inga råd just nu men jag ser er framför mig.;)

Mizz. kanske har du rätt men jag har ingen vagn just nu. Och jag vill faktisk först att tomkörning går bra. Du har också rätt om att vara mer envis som mina shettisar. Jag blir bättre att det varje dag. :p Jag kan lera mig mycket från mina shettisar. Det är ju också en riktigt utmaning.

Gordon... jag vet att shettisar är envis. Det är däreför att jag giller de:p och de tester mig varje dag. Jag kan lera mig mycket om hästar nu:p
Och jag tror att det finns mycket att skratta ibland när jag arbeta med de. Det är nog bra att jag har själv en bra känsla för humor:D

Men de är helt tydligt att de vill inte att träningen är tråkigt. Så nu ska jag promenara, försöka att arbeta med långtyglar och gör en lite vrihedsdressur. (vet inte hur det heter på svenska:o)

Mizz. kanske har du rätt men jag har ingen vagn just nu. Och jag vill faktisk först att tomkörning går bra.

Helt rätt att både din envishet och tömkörningen ska rinna som vatten innan själva körningen. Min poäng var att du behöver ingen vagn för att köra in, det finns så mkt annat att dra. Så gjorde jag med min shettis när jag bara hade storhästvagnar.

Då har du rätt. Man kan ju börjar med däck mm Jag ska arbeta med min envishet och tomkörning först, och kanske en lite lek för att det blir inte tråkigt för de och sen... kanske däck eller en polka i snö ....

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 181
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 687
Senast: Freazer
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
829
Senast: Fiorano
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 105
Senast: Thaliaste
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Sellpy?