Envis häst..

J

JohanssonMalin

Hej!

Rider en häst som när jag är ute i skogen vill vända hem. Jag hade idag ett dressyr spö och det gick bättre. Men vill inte att hästen ens ska börja fundera på att vända hemmåt. Jag blir väldigt less då hästen bara bökar och inte sammarbetar ordentligt..

Har ni några tips på hur jag ska kunna göra för att hästen ska lyssna bättre och hur jag som ryttare ska kunna utvecklas med min häst i detta fall?

Tack ;)

Sv: Envis häst..

Det enda du kan göra är att vara konsekvent. Låt ALDRIG hästen vända hem på eget bevåg utan se till att det alltid är du som bestämmer när ni ska gå hem.

Sen kan du underhålla hästen lite på väg bort. Rid tempoväxlingar, ställ till höger och vänster, lite skolor och skänkelvikningar efter vägen tex. Tycker hästen att det är roligt att arbeta i skogen kommer den inte tänka på att vända hem hela tiden :)

Lycka till!

Sv: Envis häst..

Jag hade lite samma problem med en unghäst jag hade för några år sedan.

Det jag först gjorde i en sådan situation var att ignorera beteendet, när hon stannade la jag någon volt så att jag fick fart på henne igen och låtsades som ingenting. Jag red gärna runt i ått-volter och fram och tillbaka vid det ställe där hon trilskades och fortsatte sedan igen, då hade hon ofta glömt bort att hon stannade innan och fortsatte att gå.

Försök att göra det jobbigare för hästen att stanna än att faktiskt gå. Så om hon stannar, lägg massa små volter runt runt och försök sedan att få hästen att gå, upprepa det ifall hon stannar igen.

Om det inte funkar hade jag hoppat av och lett henne förbi det jobbiga stället. För att efter några meter hoppa upp igen och då brukade hon oftast förstått att det inte tjänade så mycket till utan att hon var tvungen att gå för annars skulle hon aldrig komma hem igen. :P

Efter några månader släppte detta helt så jag har i alla fall fått för mig att detta har funkat.

Liknande trådar

Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 737
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 608
Senast: Mia_R
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 514
Senast: Sesca
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 802
Senast: Askur2017
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar