Sv: Entuiasmerande filmsnuttar sökes!
Jag hittade nyss den här sidan och det finns ett klipp på startsidan som iaf. jag blev nästan tårögd av att se..det är kärlek och harmoni
http://ellenofstad.com/
Nu komemr jag här igen med sågen.
Kanske är det så att jag är perfektionist och aldrig nöjd...
Jag vet att Ellen är otroligt duktig tjej. (kvinna).
Jag säger inte att hon är dålig, det är bara det tat jag ser bristerna hon gör.
Kanske är det så när man blir mer van vid hästarnas språk? Att man ser vad andra inte ser.
Följande ser jag med Ellens video.
* Hästen är genom filmen bara frammåt med
öronen när den får godis, i övrigt har den öronen bakåt.
Nu verkar hästen vara hingst och de har lättare för att ta åt sig än tex, valacker.
* 01.03 busar hästen iväg och skickar ut en liten utmaning till Ellen som Ellen besvarar med att skratta och springa vidare bortåt.
(Hästen springer iväg och passar på att kickar mot Ellen och skickar sedan bakdelen mot Ellen.)
* 01.44 ber Ellen hästen om galopp. Hästen utmanar henne igen genom att rusa iväg och göra bockningar.
Nu kan det finnas två orsaker till detta beteende, antingen betyder denna gest, när Ellern själv "galloperar med benen" att hästen ska "Hoppa och busa", eller så kan hästen inte hålla sig från att busa eller så gör hästen en liten rangkontroll igen. Han testar om han kan utmana Ellen genom detta beteende.
Den här gången svarar Ellen genom att låta hästen rusa ifrån henne och efter dett samlar hon bara upp honom igen. Dock skickar hon iväg honom på bus igen efter några piaffsteg.
Förvisso inte fel att göra, jag finner bara hästen väldigt okoncentrerad.
Videoklippet som finns längre ner på sidan har jag bara gott att säga om och jag tycker det var en otroligt cool farbror som verkar vara hennes tränare.
Sen vill jag återigen påpeka att bara för att jag har kritik betyder det inte att jag inte uppskattar det Ellen (eller andra) gör.
Jag ser dock med kritiska ögon och jag delar gärna med mig för att andra ska kunna se kritiskt med sin aögon. Annars riskerar man att hamna i "rep svingare"* fällan elelr att följa teorier/praktiker som i slutändan visar sig vara olämpliga för hästar och/eller människor.
*Rep svingare är en benämning på personer som ser ex. NH på en kurs utan att förstå varför något händer, och inte ser alla de små signaler en häst ger till människan.
Sedan far de hem och ska prova på sin egen häst, men missar hästen signaler och orsaken till varför man gör en sak, vilket resulterar i att hästen bryts ner, eller gör revolution. Båda sakerna slutar ofta i tårar, eller dyra veterinär/sjukhus/tränar räkningar.