Enskild firma och arbetstillstånd (USA)

tjenixen

Trådstartare
Är det någon som har erfarenhet av att som enskild firma jobba med och för amerikanska kunder?

För något år sedan kollade jag upp detta samt förde en konversation med ett amerikanskt företag som menade att jag skulle behöva ett arbetstillstånd för att jobba med dem på plats (i mindre än tre månader). Jag var även i samma veva i kontakt med ambassaden för att fråga men använde mig då av termen "independent contractor", vilket inte riktigt innebär samma sak som en sole proprietor, vilket jag förstått är den ungefärliga översättningen av enskild firma.

Jag menar att ett enskilt företag är ett företag jag får lön av, alltså får jag som person betalt från Sverige. Min revisor säger samma och de flesta på den svenska sidan gör det, men från USA får jag andra besked. Jag gillar att ha på fötterna i sådana här frågor.

Mitt företag är registrerat under mitt eget namn, alltså tänker jag att det kan innebära förvirring om företag vs independent contractor och funderar på att för sakens skull byta till annat.

Nu är min fråga: är det någon som har erfarenhet av detta? Kan en sole proprietor arbeta med och för kunder i USA utan speciellt arbetsvisum? Jag vet att det finns en trade överenskommelse mellan x antal länder som innebär att företag kan jobba med varandra över gränserna.

Har googlat mycket, men behöver höra från någon som har koll på läget personligen eller åtminstone nästan personligen :)
 

Liknande trådar

F
Skola & Jobb Förhoppningsvis finns det någon/några här med erfarenhet av egen firma som kanske kan svara på mina cirka tusen (förmodligen dumma)...
2
Svar
32
· Visningar
3 268
Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
12 319
Senast: Mirre
·
T
Hästmänniskan Jag har lite frågor om enskild firma. Vi (sambo och jag) har en gård som är taxerad som jordbruksfastighet där vi bedriver avel och...
Svar
7
· Visningar
2 350
Senast: thevalley
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp