Förhoppningsvis finns det någon/några här med erfarenhet av egen firma som kanske kan svara på mina cirka tusen (förmodligen dumma) frågor.
Jag och sambon driver en enskild firma tillsammans och just nu drunknar han i jobb, så pass att han pratar om att anställa en lärling. Mina känslor för detta:
Jag sköter fakturering och bokföring, och har ingen utbildning inom detta (förutom en enklare kurs i bokföring från Folkuniversitetet...) utan får lära mig "längs vägen" helt enkelt. Faktureringen tycker jag mig ha tillräcklig koll på, fortfarande en del frågetecken när det kommer till bokföringen och nu ska jag alltså lära mig hur fasen man anställer någon.
Hur går det till? Vad ska man tänka på?
Hur funkar det med pension? Semester?
Vi har en företagsförsäkring, som jag antar att man måste utöka om den även ska gälla anställda?
Hur funkar det med månadslön?
Om hen blir sjuk?
Om hen vill ta föräldraledigt?
Jag har googlat runt som en tok, och hittar mest sidor som bara beskriver det mesta väldigt basic - "du betalar si och så i arbetsgivaravgift och dessa procenten i semesterersättning". Jaha.
Sambon är ägaren av firma och vi har hittills bara tagit ut en lön att leva på, jag är alltså inte officiellt anställd i själva firman så vi hade tänkt börja med det. Men sen läste vi att makar inte får anställas i företaget, och nu är vi ju förvisso inte gifta, men gäller det även sambos? Om vi anställer mig officiellt, vad händer dagen vi gifter oss?
Är det dumt att anställa i en enskild firma, borde vi göra om firman till ett aktiebolag först?
Alltså, sambon är så lugn när det gäller detta men själv sitter jag här med magsår och en ständig oro över företaget, mest för att det är så mycket jag inte
förstår eller
kan. Ingen kan väl vara fullärd när man startar sitt första företag men det finns ju så mycket man måste/bör kunna och hålla koll på att jag mest känner ångest.