Ensilageanalys

A

Andypandy

Vore tacksam för lite hjälp å funderingar..
Här e värdena på ett parti ensilage.
ts 32%
Mj 3.1/kg foder
råprotein 39g/kg foder
smrp 26.8g/kg foder
Ca 1.7g/kg
P 0.7g/kg
Mg 0.4g/kg
K 8.0g/kg
Kvot Ca/P 2.5 per kg ts
S 0.5g/kg

Vad tror ni? Ger i dagsläget 20 kg till normalfödd äldre halvblod(20+).

Sv: Ensilageanalys

Rätt bra. En hög proteinkvot (8,6). Lite skev Ca/P-kvot, den är för hög men går lätt att korrigera, men om han täcker behoven av mineraler kan du ju låta det vara och bara addera selen.

20 kg ger 62 MJ vilket är fullt rimligt att ett normalfött halvblod klarar sig på. Är bara hullet bra behöver du ju inte oroa dig. Den höga proteinnivån är ju ingen nackdel när det gäller äldre häst.

20 kg ger 6,4 kg TS, vilket också täcker minimibehovet. Får hästen fritt eller vill den äta mer?

Jag skulle ge lite halm vid sidan dock, så kan de justera om de vill, du kan utan problem lägga halm ovanpå det iom den fina kvoten.

JAG skulle hjärtans gärna ha det där till min tjockponny (fbl skulle nog inte palla äta tillräckligt).

Så, det är mineralerna du behöver räkna på.

Tack för hjälpen!
Han äter lite mer nu ca 22 kg, tyvärr ej fri tillgång pga hagkonstellationen.. Står på halm i boxen, vetehalm. Han får Chevinal i maten nu, behövs det något annat i mineral/vitamin väg?
Sen har jag en annan fundering, vad tror du om detta foder till unghingst född i våras. Kvoten e ju hög så det e väl ok?

Kvoten är okej för unghingst, behöver bara höjas en aning, MEN jag är tveksam till om en liten en övht orkar äta så många kilon som behövs. Det krävs väldigt många kilo för att täcka MJ-behovet. En unghingst har ju i princip samma MJ-behov som liten som den har i underhållsbehov som vuxen sen, men de brukar inte äta ens i närheten av lika många kilo foder som en vuxen.

Så, prova, men spontant rek jag att ge ett mer näringstätt grovfoder till den lille, halva dygnet/inne/etc om inte annat.

Ok, hur många kg skulle den lille behöva peta i sig /dygn av detta foder? Den kommer att gå på lösdrift tillsammans med en annan unghäst.

Det beror på förväntad vuxenvikt osv. Använd Hippocampus, de har en beräkning för växande unghästar med. Där fyller du i förväntad vuxenvikt, fyller i korrekt ålder, att de går på lösdrift osv samt hull och allt annat som vanligt. Strunta i att fylla i några fodergivor, och klicka på beräkna. Kolla sen vad som står under behov. Då får du tabellbehovet (som inte behöver stämma men du får börja där). När du vet det, så tar du tabellbehovet i MJ dividerat med MJ/kg i ditt foder och ser hur mkt som behövs.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
712
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Hej! Har en mineralanalys som ser ut såhär per kg/ts: Ca = 3,6 P = 1,9 K = 8,7 MG = 1.5 Cu = 4 Fe = 54 Mn = 181 Zn = 36 Vilket ger...
Svar
10
· Visningar
1 287
Senast: Indiana
·
Foder & Strö Hejsan Jag behöver lite hjälp med hur jag ska tänka kring min hästs foderstat:) hon är en lättfödd fjordhäst som tidigare varit i...
Svar
18
· Visningar
1 426
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 798
Senast: Jiovedi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Vilket är ert favoritgodis?
  • Sytråden del 4

Hund, Katt, Andra Djur