Ensilage????

D

Dojo Kelder

Hur e de att fodra med ensilage??? Har hört att de inte e bra för hästar att äta detta... minns bara inte varför??? Stämmer detta verkligen... hört om flera som har fodrat med detta....

Sv: Ensilage????

hej..
min häst har fodrats med hösilage de senaste 5 månaderna pga hosta. har nyligen bytt tillbaka till vanligt hö då han inte alls höll hullet uppe. Det krävs en speciell vaccination då hästar ska utfodras med detta, annars kan de drabbas av en sorts förlamning och dö!
Jag tyckte inte om hösilage alls.. (det går åt dubbelt så mycket som med vanligt hö) -man räknar i torrsubstans så 10 kg hösilage/ensilage motsvarar bara ca 5 kg vanligt hö..:smirk:

Jag vet några som fodrar med ensilage, och det fungerar bra. Jag provade själv att ge mina hästar, eftersom det ingick ett större parti ensilage när vi köpte gården, men de gillade det inte. Själv tycker jag att ensilage luktar väldigt illa.
Nu får de hösilage, och det äter de med förtjusning - och jag tycker att det luktar gott.;)

Immer

Ensilage är inte för hästar utan för kor. Hösilage är en annan sak. Mindre blött och det går därför inte åt så mycket. Tycker själv att vanligt hö är det bästa. Har haft flera "hostehästar" som enligt tidigare ägare inte kunnat äta vanligt hö. Jag har alltid gett dem vitlök (garlican) och sett till att höet är dammfritt (är man orolig kan man vattna höet, många hästar är väldigt förtjusta i det). Ingen av mina hästar har så mycket som harklat sig.

De flesta hästar tycker att ensilaget är smakligt. Att kalla ensilage för hösilage brukar man göra när det är lite torrare. Lättare att förvara då silaget ligger i plastade balar. Kräver dock ett antal hästar för att en öppnad bal håller inte så länge. Ju varmare desto kortare hållbarhet. Vaccinera mot botulism är en rätt billig försäkring. Den lilla otäcka bakterien ger stor dödlighet även om den inte förekommer så ofta.

Ensilage var ursprungligen för kor, ja, men det finns en hel del som ger det till hästar utan problem.

Immer

Enda porblemet jag har med vår ensilage är att den är för blöt så att jag inte kan fodra med den ute när det är minus. Den blir till is då nämligen. Annars funkar ensilagen bättre till min ena häst som är väldigt känslig för damm

ensilage och Hösilage är samma sak..men i hästsammanhang för att dra någon slags gräns vad det är för torrsubstans i det så säger man ensilage när ts halten är låg, och hösilage när man menar TORRARE ensilage....alltså förtorkad ensilage. Men annars är det rätta nament ensilage på båda sakerna.

Vi fodrar med ensilage och har gjort det i 10 år utan problem.

Jag tycker ensilage är skit. Massa äckliga kemikalier som tillsätts. Dessutom luktar det ju vidrigt!! En sån får aldrig mer komma i närheten av vårat stall, det är säkert.

Adrenochrome skrev:
ensilage och Hösilage är samma sak..men i hästsammanhang för att dra någon slags gräns vad det är för torrsubstans i det så säger man ensilage när ts halten är låg, och hösilage när man menar TORRARE ensilage....alltså förtorkad ensilage. Men annars är det rätta nament ensilage på båda sakerna.

Ja, precis så är det. :bow: :bow:

Centaur skrev:
Jag tycker ensilage är skit. Massa äckliga kemikalier som tillsätts. Dessutom luktar det ju vidrigt!! En sån får aldrig mer komma i närheten av vårat stall, det är säkert.
???Äää, man ska veta vad man pratar om innan munnen öppnas, "gammalt djungelordspråk"
Det är inga kemikalier, inte nödvändigtsvis alls. Ett fåtal tillsätter det men det går ju att kolla upp innan man köper, eller välj ekologiskt odlat, det finns ju det med :smirk: Ett hösilage med god hygienisk kvalitet luktar inte alls så tokigt, luktar det illa är det troligen dåligt...

Adrenochrome skrev:

Nja, nu är inte ensilage och hösilage samma sak rent kemiskt..

Ensilage (mellan 35 % och 25 % ts) är gräs som konserveras genom sk. ensileringsprocess - syrefri mjölksyrajäsning sänker pH till ca 4,5. Där avstannar annan bakterietillväxt. mjölksyrabakterierna fortsätter fermentationen/jäsningen så länge sockret räcker, eller tills pH gått ner till 3,5. Där avstannar även mjölksyrabakteriernas tillväxt.

Hösilage (mer än 40 % ts) konserveras genom att gräsets cellandning skapar en syrefri miljö, vilket hämmar tillväxt av aeroba (syrekrävande) bakterier.

Hösilage: syrefri konservering

Ensilage: konservering genom sänkning av pH

(mer förklaring o fakta i "Hästens näringsbehov och utfodring" Planck o Rundgren)

Edit: Som hästfoder: kan troligen funka utmärkt om hästarna orkar äta tillräckligt och inte får "racermage", somliga tål det bra, andra inte. Skall man köpa ensilage bör man nog tänka på att det är mycket vatten man köper - tungt att bära och luktar, som Immer sa; apa!
Har man ensilage hemma ser jag ingen anledning att inte pröva. Kan man ha fri tillgång så slipper man ju bära och lukta på det!

Senast ändrad av en moderator:

Ensilage och hösilage samma sak? Någon "expert" borde berättar detta för foderexperterna på Krafft exempelvis som skiljer på dessa båda saker!

Ok, hann inte läsa trollis svar. Detta är helt riktigt.

Det finns MASSOR att lära Kraffts s k "foderexperter". Av dessa har jag hört de mest horibla sanningar... Läs gärna deras häfte om fodring och HÄPNA...

Jag fodrar bara med ensilage och min häst älskar det! Ibland när balen är slut och vi inte har kört in en ny brukar hon få vanligt hö men det äter hon knappt upp sen när hon får ensilage så äter hon dubbelt så mycket som hö.. och jag tycker inte det luktar något illa

Nu finns det blandade meningar om var man skall dra en eventuell gräns.
Syrajäsningen upphör definitivt inte vid 40% ts utan avtar gradvis uppemot 60 % el mer.
PL

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 877
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
561
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Allvetande Buke! Försökt googla på sånt som är giftigt för häst bland frukt och grönt, men får främst fram information om vilka växter...
Svar
0
· Visningar
354
Senast: screen
·
Foder & Strö Analyserna har trillat in, höpartier valts ut, installning kanske påbörjats - hösten är här 🍂! Hur blev det för er i år, vad tänker ni...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
3 555

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka