M

Moppe

Jag ska kanske börja fodra med ensilage till en av hästarna.
Dock har jag aldrig fodrat med ensilage själv så jag behöver all er "experthjälp".
1 hästen står på 10 kg hö idag och fri tillgång till halm. Hur mycket enlilage blir det då. Ska man backa upp med hö eller behöver de inte ha något hö alls. Han ska ha fortsatt fri tillgång på halm.
2 rent ekonomiskt, blir det billigara med ensilage än hö.
3 hur läng kan man ha en öppnad bale stående. Somliga hävdar att det måste vara minus hela tiden annars blir den dålig, men då kan man ju inte fodra med ensilage här i de sydligare delarna då temperaturen ändrar sig från dag till dag.
Hoppas att ni har många bra svar vill veta allt.
 
1 Går inte att svara på utan att veta ts-halten
2 Rundbalshösilage brukar vara billigare än hö, småbalar minst lika dyrt som hö.
3 Runt 3 dagar i plusgrader lite olika beroende på kvaliten, i praktiken går det inte att fodra en häst med rundbal.
PL
 
hösligae med antagligen en stor bal som jag tror du syftar på bör man ha flera hästar som äter utav.
en bal ska bara vara öppen några dagar.

sedan rekomenderar jag dig HÖsilage och inte ensilage.
 

Liknande trådar

  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
10 927
Senast: Görel
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
2
Svar
20
· Visningar
3 610
Senast: SwedEmB
·
Foder & Strö Ja, som rubriken lyder, hur löser ni fodringar på vardagar? Jag går i skolan och mina föräldrar jobbar. Än är det inget problem då dem...
Svar
8
· Visningar
1 524
Senast: Marty
·
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 692
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp