Ensilage? Vad tycker ni?

D

Dequines

Kommer ha ett fullblodssto på lösdrift, ensilage eller vanligt hö?

vad tycker ni?

Sv: Ensilage? Vad tycker ni?

vi använder silage storbalar, fri tillgång. fungerar mkt. bra för oss :) att vi valt silage beror på att en häst har bronkit samt att det blir mindre hantering för oss samt ganska mkt. billigare.

Det som blir enklast för dig att hantera!
Tänker du ha fri tillgång? Är det flera hästar i lösdriften?

Ensilagebalar har ett bäst före datum när de väl är öppnade och bör förbrukas på några dagar. Båda fodertyperna kräver en bra utfodringsplats så att foder inte trampas ner i lera osv.

Rundbalshö är ofta mögligt i mitten, så det tycker inte jag är nåt alternativ.

Det som blir enklast för dig att hantera!
Tänker du ha fri tillgång? Är det flera hästar i lösdriften?

Ensilagebalar har ett bäst före datum när de väl är öppnade och bör förbrukas på några dagar. Båda fodertyperna kräver en bra utfodringsplats så att foder inte trampas ner i lera osv.

Ja, jag hade tänkt fri tillgång. Vart rekommenderad ensilage, men jag håller inte med dessa då det bara gäller 2 hästar och sa det du just skrev.

Men de ska väl finnas i mindre balar? Eller har jag fel?

hade en vännina fodrade en vinter med storbalshö, inget synligt mögel och ingen dålig lukt. MEN hennes hästar fick den vintern flera kraftiga kolikanfall, vid ett tillfälle fick en av hästarna stå en vecka på klinik. hon satte inget samband med höet, men en veterinär hade sagt åt henne att det kan finnas sporer inne i balen som varken syns eller luktar och när hon sedan bytte till småbalar upphörde alla kolikanfall :laugh:

silagebalar finns ju i många olika storlekar att välja på :laugh: från 40 kg och uppåt :laugh:

hade en vännina fodrade en vinter med storbalshö, inget synligt mögel och ingen dålig lukt. MEN hennes hästar fick den vintern flera kraftiga kolikanfall, vid ett tillfälle fick en av hästarna stå en vecka på klinik. hon satte inget samband med höet, men en veterinär hade sagt åt henne att det kan finnas sporer inne i balen som varken syns eller luktar och när hon sedan bytte till småbalar upphörde alla kolikanfall :laugh:
:

Precis! På utfodringskurser för veterinärer lärs ut att rundbalshö = ohygieniskt. Sedan finns det väl de som skulltorkar och rullar balar först när höet är snustorrt, då borde det vara ok.

Ja, det finns i mindre balar, men då är det dessvärre inte lika billigt längre... Om du har en bra skulle och kör med småbalshö så är det lika bra det. '

Här hemma har vi just nu bara två hästar och en unken skulle där man nästan möglar själv... Använder småbalsensilage och är nöjd med allt utom fakturan!

Har du bara två hästar ska du inte använda rundbalsensilage.

jag har under perioder använt mig av 180 kg fyrkantsbalar med silage. lite dyrare kg pris än dom balar som ligger på 300 kg och uppåt men fortfarande billigare än små bal.

Liknande trådar

Hästvård Är det någon annan som varit med om att hästen har tappat pälsen fläckvis eller som prickar över kroppen? Tänk ”trivselprickar” fast...
Svar
5
· Visningar
589
Senast: Bamburine
·
Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 429
Senast: Zetly
·
Hästvård Min häst fick idag ett broddtramp när vi var ute och red vilket jag märkte efter jag kommit tillbaka från ridturen. Han blödde lite...
Svar
3
· Visningar
265
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 039
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18