Ensilage i minirundbal - hur vanligt?

Strajder

Trådstartare
Det pratades väldigt mycket om ensilage/hösilage i minirundbal för häst en period. Vilket genomslag fick det egentligen?

* Köper du eller känner du någon som använder minirundbal?
* Vad får du betala för foder i denna förpackning?
* Erfarenheter av hantering, lagring och kvalité?

Minirundbal = plastad med vikt cirka 40-100 kg

En ny press/plastare för minirundbal kostar ungefär lika mycket som en stor så hur blev det egentligen? Plasten har gått upp i pris och det går åt mer plast per kg enilage för minibalar.

Sv: Ensilage i minirundbal - hur vanligt?

Jag har provat att använda det och har en bekant som ett tag gjorde minibalar till försäljning.
Vi har samma erfarenhet bägge två att det inte är någon hit. Ofta så var balarna mögliga när de öppnades trots att det inte fanns synliga hål på plasten. Så det var stort svinn på foder. Jag köpte in trettio balar för att ha under försommaren till de dräktiga stona som inte kunde skickas på bete. Cirka två tredje delar av balarna fick kasseras. Fick köpa HH istället för att klara av att fodra dem.
Min bekant, som inte var inblandad i mina balar utan de kom från annat ställe, hade samma erfarenhet. Fick massor av mögliga balar i retur,klart dålig affär att sälja dessa. De kräver också mer plast för att bli bra än en stor bal (fler lager). Så de är dyra att göra och svåra att få kvalitet på, kan säga.

Vi har småbalssilage. Jag ville ha större balar pga att det är billigare men de andra trodde inte att hästarna skulle äta upp innan det blev dåligt.

Det är smidigt att hålla på med men blir en himla massa plast överallt. Flera balar som varit mögliga/ofräscha, trots 14 lager plast.

Snordyrt, speciellt det jag fått köpa nu. 2,75:-/kg plus moms men inkl frakt. :eek: Ca 55% TS, vadå betala för vatten... :crazy:

Nä, jag har hellre stora balar eller hö.

När man bara har 2-3 hästar så är det snudd på omöjligt att ha hösilage om man inte kan köpa småbalar.
Vi har använt det i flera år nu och hittade en leverantör som gör små fyrkantsbalar istället (samma vikt som på de små rundbalarna - ca 40 kg) och de är mycket mer lätthanterliga tycker jag. Istället för att rulla upp eländet så tar man loss kakor som med vanligt hö.

Hur fräscha balarna varit har berott på leverantör, tycker jag. Hade en vars balar tyvärr ofta var mögliga eller väldigt, väldigt jästbemängda. Av fyrkantsbalarna vi köpt de två senaste åren så har jag inte behövt kasta mer än två balar! Priset har legat på ca 2 kr/kg inkl moms de senaste tre åren.

Har själv köpt mini rundbalar och hade inte problem med mögel. Jag tycker att har man 2 hästar så öppnar man ju en bal var eller varannan dag. Kostar ca 55 + moms och plasta en liten (40-60 kg)och man betalar ca 110 + moms för en stor (200 kg - ?). Jag har egen mark men har valt att inte göra småbalar för att rent ekonomiskt blir det inte någon vinst. Tänk och plasta en bal som väger ca 50 kg - det är ju ca 1:- kg plus moms. Gödning kostar en hel del plus allt arbete och inköp av mark. Det går inte och sälja för
1:-/kg och även 2:- ger ingen vinst.

Lånar knapp
Vad är det då för system som Horse Hage använder för att kunna göra sitt ensilage i småpåsar.
Det har ju rykte som hög kvalitet (och pris ;-) )

Annars börjar ju hösilage i 60-70 balar öka i tillgång, eller?

Riktigt hur dom gör det vet jag inte alltså själva tekniken. Den vanliga enilagebalen lindas ju in i flera lager plast efter pressingen. HH balen ligger i en påse med vacum istället, ungefär som en flingpåse eller en paket kaffe. Det är tjock plast i påsen så den går inte sönder så lätt som den som är lindad runt balarna.

Kostar ca 55 + moms och plasta en liten (40-60 kg)och man betalar ca 110 + moms för en stor (200 kg - ?).

Plastkostnaden stämmer bra med vad vi betalade i år. Ny gård så förstaskörden lejde vi in helt och hållet. Skördekostnad = slåtter, pressning och plast för storbal låg på 147:-+moms per bal vilket är hyfsat billigt. Lägger man till kostnaden för vallfrö, gödning och avskrivning på maskinkostnader så borde självkostnaden för storbal hamna runt 180-200:- + moms. Storbalen är ju också mycket enklare att transportera och hantera maskinellt.

Är nog svårt att få ekonomi i småbal ens vid 2:- + moms per kilo. Antagligen därför det finns så många begagnade minirundbalspressar till salu!

Är nog svårt att få ekonomi i småbal ens vid 2:- + moms per kilo. Antagligen därför det finns så många begagnade minirundbalspressar till salu!
Vi funderade på småbalarna, men utpriset hos vår bekant skulle hamna på 3-4 kr/ kg (väger ca 40 kg) så när vi fick tag i "vanligt" hö som funkade i stället var det mera intressant.

Tror dock han brukar lyckas med hygienen, men har ju inte sett mera än det som fodras på den gården. Själv anser han att det inte lönar sig att sälja, så han gör bara det han behöver åt sig själv. Tycker dock det är praktiskt, och de reser rätt mycket så det är väl också lätt att ta med. Hyfsat framgångsrika travare, står det i stallet.

För många herrans år sedan när min häst blev bronkithäst, var jag med och tillverkade just minirundbalar. Det var otroligt svårt att få dem bra. Många gick bort p g a mögel, plastaren var förmodligen inte dimensionerad för balarna.

Har sedan många år tillbaka hösilage i 170 kg´s fyrkantsbal. Lätt att hantera (med säckakärra), lätt att öppna och använda (ställ på högkant och klä av, bara att ta kakor som väger 3-6 kg beroende på ts), fungerar för två hästar, hyfsad ekonomi (2 kr/kg inkl. moms för torrt material).

Jag har hösilage i minirundbal, som ligger på 35-40 kg balen och ger ungefär 1.40 /kg fram till april, sista balarna jag hämtar brukar jag ge 1,10 /kg för, då hösilagebonden, vil ha plats för kommande säsong. Analyserat, ekologiskt odlat med lite låga värden emellanåt. Men duger gott och väl åt min häst.

Jag rullar in en bal i taget i stallet och ställer i vår foderbox och sen rullar jag av varv efter varv och packar i ikeakassar. Jag tycker att det är KANON. Sista balarna på vårkanten, kan vara lite tvivelaktiga några enstaka exemplar. Men det är bara att köra ut dem på stacken och ringa hösilagebonden, så får jag ersättningsbalar. DET kallar jag garanti.

Min häst tycker att det är smakligt, har fint hull och glansig päls, pigg och glad i övrigt. Så jag är jättenöjd.

Senast ändrad:

Köper små hösilage balar på ca 40 kg i början av året för att vänja in hästen på hösilage innan vi öppnar upp en storbal i hagen.
Betalar 75:-/st för dom och de jag har fått hem har alla varit frächa och fina. Syrran använde dessa hela förra vintern och jag hörde inte att det var porblem med dom då heller.

Smidigt just vid foderbyte då man inte vill öppna en stor bal som inte kommer att gå åt i tid.

Sen köper vi storbal från samma leverantör 500kg för 750:-

Liknande trådar

S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 546
Senast: moonstruck
·
W
Hästmänniskan jag funderar på att skaffa mig en foderpålle.. :D men jag vet inte om jag har råd riktigt.. vad kostar strö och foder ungefär per månad...
Svar
3
· Visningar
905
Senast: Snuttisen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Selenbrist
  • Atletix