Ensamt marsvin..

M

mia

jag har ett marsvin, en hane.. har haft han i ett halvår ungefär,
och jag funderar nu på att skaffa ett till...
men de blir ingen tjej, de är ett som är säkert, vill inte ha en massa ungar.. :)
Men jag var iaf in i djuraffären för ett tag sen, o tänkte köpa en hane till, men dom tyckte inte att man skúlle ha två hanar i samma bur.. så nu funderar jag på hur ja ska göra, eftersom ja tycker så synd om han när han inte har nån o leka med..

vad tycker ni att ja ska göra?

Sv: Ensamt marsvin..

Bra att du tänker skaffa en kompis åt honom! Marsvin vill ju ha sällskap :)
Självklart ska han ha en liten killkompis i samma bur. Köper du en unge (5 veckor) så kommer det gå alldeles utmärkt. Pojken du har nu kommer antagligen jaga runt den lille och visa vem som bestämmer, men det bör lugna ner sig efter några dagar, högst nån vecka. Sen när ungen blir lite äldre kan de tjaffsa då och då, men de kommer komma bra överens.
Att tänka på är att ha en stor och rymlig bur, och helst ett varsitt hus så de kan komma undan från varandra om de vill vara ifred. (obs, inte ETT hus, då blir det garanterat bråk! :p)
Hoppas det går bra och du hittar en söt liten bebis! :)

okej,
på djuraffären jag var på sa dom att de absolut itne skulle gå att ha två hanar i samma bur.. men kan ju testa då :D
funkar de inte får ja väl göra nåt åt de då isf.. :)

ska nog gå in där nu nån dag i veckan o köpa en liten bäbis :)
men man ska ha en sån ung som möjligt alltså?

om du sätter ihop två vuxna hanar kan jag lova att de nästan tar dö på varandra :p en äldre och en bebis brukar dock nästan alltid gå bra, om inte marsvinet är ovanligt aggressivt och då trivs bäst med att gå ensam (alternativt kastreras, men det är absolut sista utvägen då det inte är helt riskfritt!)

den ska ju absolut inte vara yngre än 5 veckor eftersom de inte ska tas från mamman för tidigt. sen får du ju kolla så du inte tar den minsta eller så, utan den ska ju vara välväxt och pigg ändå. den bör väl vara mellan 5-7 veckor kanske, äldre brukar de ändå inte ha i djuraffärer. en pojke på t ex 2-3 månader är alltså inte att rekomendera, då blir det svårare att sätta ihop dem.

men ett tips är faktiskt att köpa av uppfödare istället! då vet du varifrån marsvinet kommer, det är billigare, osv. de har även ofta mycket bättre temperament än zoo-marsvin. :)

okej, :)

men vart kan man hitta någon som säljer marsvin då?
har ingen aning om sånt jag.. hmm, :D

är inte så säker på om det finns någon just i sundsvall, men det finns ju längre söderut i alla fall. jag vet inte vilken lokalavdelning det tillhör heller faktiskt.. har inte så stor koll på det. men det borde vara antingen http://hem.passagen.se/smfnorrort/ eller http://www.smfpolar.cjb.net/ där finns det annonser osv, du kan ju kika lite :) annars vet jag en i sthlm som har pojkbebisar som ordnar transport till sundsvall för 100 kr bara :) du kan ju fundera lite.

Okej, hittade inte nån som bodde hyffsat nära sundsvall ens där, :( otur..
men dom som du visste om i stockholm då...
allså kostar de bara 100 kronor med ¨transport, och marsvinsbebisen hit?
eller de måste ju kosta mera, är kanske transporten som kostar 100 o sen kostar marsvinet också va? :) ja så måste de vara.. :idea:

Köpte min marsvinsflicka på alnö utanför sundsvall hos en uppfödare...

okej, när köpte du ditt marsvin då?
och vet du om dom har några marsvinsungar nu?
du har kankse något nummer eller så till dom?:D

Jag kan säkert annars ta med en unge upp om det är så att du blir utan transport ifrån stockholm, vi åker upp till sundsvall till min syster ungefär var fjärde vecka eller nått, transport löser sig alltid.

men gud vad snällt :)
men ska kolla upp om ja inte hittar nån i sundsvalls trakterna, vore ju skönast så.. :D

det borde ju finnas någon, är ju inte så liten stad ju ;)

hittar du ingen och kan vänta några veckor har alltid jag en marsvinspojke :angel: fast han är inte leveransklar förrän v. 9-10

aha :D låter fint de..

men blir så arg på den här staden nu ja, de måste ju finnas en marsvins bebis o få tag på kan man tycka, men icke sa nicke.. :P

mia skrev:
Okej, hittade inte nån som bodde hyffsat nära sundsvall ens där, :( otur..
men dom som du visste om i stockholm då...
allså kostar de bara 100 kronor med ¨transport, och marsvinsbebisen hit?
eller de måste ju kosta mera, är kanske transporten som kostar 100 o sen kostar marsvinet också va? :) ja så måste de vara.. :idea:
ja, alltså, förutom själva marsvinet, så tar dom 100 kr för transport :P men det är billigt!! annars kan jag rekomendera bebisen från HumleDumle, han är ursöt, och mamman har jag fött upp ;) -skryta massor-

Jag skaffade en killkompis till min hane och det gick jättebra!! Men jag har hört att den äldre helst ska vara runt ett år så att de lugnat ner sig lite. I början jagade den gamle den lille, men nu har den lille sagt ifrån och det går mycket bättre!! Släpp ut dem tillsammans först på golvet, annars blir det jobbigt i buren. Hos oss bestämmer den lille, han är en liten envis krabat!! LYcka till!!!

okej :)
ska prova o skaffa en liten bebis nu så fort som möjligt iaf.
o hoppas på att de går bra,
eftesom min är ensam hela dagarna när ja är i skolan..

skulle de inte alls gå, får ja väl skaffa en till bur o ha den lilla i :)

okej, vad bra att ja vet hur ja ska göra när ja ska släppa ihop dom, för de har ja verklien funderat på :D

men är de ingen chans att dom börjar att bitas och grejar på?

dom kommer säkert att bitas lite men det går över. släpp ihop dom i buren sen när den store lugnat sig lite och var vid buren hela tiden och kolla så att allt går schysst till! Vi hade varsitt hus till dom, men det funkade inte så bra, så att de första timmarna hade vi den lille i ett annat rum och släppte in honom i buren då och då. Till slut accepterade den store honom. Innan låg den store mest och sov på dagarna och hade tråkigt, men nu leker de och äter och sover ihop!! Han är så mycket lyckligare! Men han är inte lika mysig med oss längre och den lille är inte heller så intresserad av oss, men vad gör det när de är glada????Tänk på att städa buren ordentligt innan den nye kommer så att det inte "luktar för mycket" av den gamle...

Tja, jag har tex åtminstone 3 leveransklara unga pojkar att välja mellan! :idea: långhåriga alla 3 och ruskigt söta. En ser ut som en tiger med chokladbrun botten färg och flera golden (röda) ränder tvärs över ryggen. En är goldenagouti-golden-white, peruan, dvs med pälsen växande framåt. ursöt liten krabat som fått ett par virvlar för mycket för att gå i avel. Den sista är helt röd (golden).

/countrystyle

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 703
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 043
Senast: Amha
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 329
Senast: Enya
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har varit lite o säker om jag skulle skriva om dethär men jag har kommit fram till att jag vill det. Och endel kanske tycker att det...
Svar
16
· Visningar
2 052
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Black Friday
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Dejtingtråden del 38

Hund, Katt, Andra Djur