ensamstående eller inte?

Status
Stängd för vidare inlägg.

KisseNova

Trådstartare
Jag anser att man är ensamstående när man inte är ihop med barnets pappa/ mamma.Beroende på vart barnet bor.

Sen så ska det väl inte spela om man har en ny kille eller flickvän så länge man inte bor ihop. Fast jag tycker att man är ensamstående även då eftersom ens nya partner har ju egentligen inget ansvar för barnet.

Hur tycker ni??
 
Sv: ensamstående eller inte?

Jag bor ihop med en ny man (inte så ny längre då) efter att jag hade varit ensamstående i 3.5 år. Och jag skulle aldrig kunnat tänka mig att leva med en man som inte vill ta ansvar för mina barn, inte så att han ersätter pappan för det kan han inte, men antingen så lever man ihop och då får man ta hela paketet eller så lever man inte ihop.

Sen beror det ju på vad man lägger i begreppet ta ansvar, för oss har det iallafall varit som om han var pappa, utom då flickorna varit med sin biologiska pappa, på i princip alla sätt, fostransmässigt, ekonomiskt, praktiskt, känslomässigt hos både honom och barnen...ja hela kittet. Allt annat hade för mig varit en halvmesyr.
 
Sv: ensamstående eller inte?

jo, det håller jag med om.Att den nye partner får vara en del av barnet, och är delaktig i vad som händer.MEN det är inte på samma sätt som den biologiska.

Min pojkvän bryr sig mer om min son än vad min sons biologiska pappa gör, men för det är ju inte min pojkvän hans pappa.

Min son har 1 mamma och 1 pappa, resten är bara bonus ;)
 
Sv: ensamstående eller inte?

Min dotter ser min sambo som sin pappa. Kallar honom oxå pappa. Vi har bott tillsammans 4 år. Hon blir 7 i maj. Sin riktiga pappa har hon ingen riktigt kontakt med. Han kommer (ev) när hon fyller och på julafton. Det är självklart för mig och min sambo att dela på ansvaret trots att det inte är han som är biologisk pappa. När hans barn kommer så är det lika självklart för mig att ta lika mycket ansvar och hänsyn till hans barn som för min egen.
 
Sv: ensamstående eller inte?

Vill man vara en familj som fungerar på lång sikt måste allas plats och lika värde i familjen vara självklara. Man tar ansvar för och om varandra oavsett blodsband eller ej.

Ensamstående är för mig någon som lever på egen hand. Inte någon som lever ihop med en ny partner.

Nya sambos har dessutom ekonomiskt ansvar för barn som följer med in i boet. Titta på hur man inkomstredovisar för dagisavgifter till exempel.
 
Sv: ensamstående eller inte?

Ensamstående är för mig samma sak som singel. Fast oftast med barn.

Bor man ihop med nån (oavsett om hän är biologisk far eller mor till barnen) tycker jag inte att man är ensamstående.

Tycker det låter sorligt att man skulle se sig som ensamstående, trots att man har sambo och barn. Då är man väl familj?
 
Sv: ensamstående eller inte?

För mig är ensamstående just ENSAM. Bor man ihop med en ny har man inte ensamt ansvar för alla kostnader, och faktiskt har man hjälp med ansvaret även om den nya partnern inte ersätter den andra föräldern.
 
Sv: ensamstående eller inte?

Jag är definivt inte ensamstående.
Jag bor inte ihop med sonens pappa, men med bebisens (som är i min mage) pappa.
 
Sv: ensamstående eller inte?

aha..då är jag en äkta ensamstående, för pojkvännen har annat boende...:D


kul att höra hur ni resonerar ;)
 
Sv: ensamstående eller inte?

Jag såg också mig som ensamtående när jag bodde själv med sonen. Även om jag hade pojkvän.
Han hade ju inte ansvar för min son då.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fordon Hej är det någon mer som har samma problem som jag? Jag försöker ta lån så jag kan köpa en ny bil då min gått sönder och jag är i akut...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
12 340
Senast: Mia_R
·
Övr. Barn Min kusin har en son som nyligen fyllt 5 år. Hans pappa är från Turkiet och min kusin är svensk. Han är väldig jobbig. Hans syster...
2
Svar
35
· Visningar
5 416
Senast: Badger
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 798
Senast: Nixehen
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 805

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp