Hästar tränar inte varandra att vara ensamma i en vild flock skrev jag. Skälet till det var att jag korrigerade Dreamer när hon skrev att hästar lämnas ensamma i den vilda flocken., vilket dom inte gör utan skäl. När dom en gång har blivit övergivna så återkommer dom inte.
NH-människor har hur mycket rätt som helst att göra precis vad dom vill. Inga problem för mej.
Den röda tråden i er filosofi, att förklara saker på ett språk som hästen kan förstå, låter alldeles utmärkt!
I inlägg här ovan så ifrågasätter jag just mångas kunskap om det och vidare behovet av NH det när det gäller våra tamhästar.
Läs lite till så kanske du hänger med. Men låt det ligga på en diskussionsnivå. Än så länge har jag låtit bli att undslippa mej giftigheter.
Själv har jag som jag nämnt tidigare en finstämd liten hästflock. Jag använder inte hästspråk i min kommunikation med dom, det får dom använda sinsemellan, däremot försöker jag förstå dom och vara lyhörd.
Nu blir det en viss skillnad för folk som har hästar inpå stugknuten och fostrar dom själva från föl till vuxen.
De präglas en hel del av mej och har lärt sig mycket tidigt vad som gäller. Därmed vill jag ha sagt att situationen är något annorlunda för den som skaffar sig en äldre häst som är bökig. Kan man då känna stöd för NH så är det bra, men revidera filosofin lite och se vad som behövs men framförallt skaffa mer kunskap om flockbeteende innan ni
hänvisar till det. Självklart är det inte lätt när man endast har tillgång till böcker eller felkonstruerade oharmoniska flockar.