Ensamhetsträna, när börja?

muppia

Trådstartare
Vi har en tvååring i stallet som tränar på att vara ensam nu när han är skadad efter en spark. Sjukhage och ibland står han inne i stallet.

Det förde mina tankar till att jag vill ha föl sen i framtiden, men då bör man väl ensamhetsträna det under unga år för att inte ha problem senare i livet.

När brukar man börja? Ex med valpar börjar man ju helst innan 12 veckor för separationsångestens skull så man börjar tidigt med valpar. Men hur är det med hästar? Man kan ju inte dela på fölet och dess moder för de skriker efter varandra så kanske lämpligen senare efter avvänjningen.

Hur går det till i så fall?

Bara en nyfiken fråga.

Sv: Ensamhetsträna, när börja?

När jag jobbade på stuteri så föddes ju fölen typ på våren under kanske mars, april och maj mest.
I mitten av juli började stona gå med 1 ridlektion om dagen på ridlägrena. Eller först fick vi som jobbade där rida stona i början med på lektionerna (ut i skogen oftast 1 timme). Stona var lika jobbiga som fölen i början.
Men efter en vecka började de lugna sig och då kunde de sedan gå med på lektioner med barnen.

Så fölen är väl runt 3 månader när dom började träna på att vara utan sin mamma. Å andra sidan kanske det inte var så du mena, för att vara helt ensamma är dessa hästar på stuteriet typ aldrig i stallet.

För när dom senare avskiljs så ställer man dom i gruppbox tillsammans och senare blir det lösdrift för jämnåriga. Tas dom in så tas alla in, typ...

Jag tog hem min unghäst feb de år hon skulle fylla två och började då träna henne på att stå själv i stallet.

Innan dess så hade hon enbart gått på lösdrift i flock med jämnåriga och det var inga som helst problem att vänja henne vid att stå själv i stallet och senare själv ute i hagen osv.

Så jag tror det beror mycket på vilken individ du har. Är det en lugn trygg individ som litar på människor så tror jag inte du behöver öva i jätteung ålder. Det ger sig självt sen när man börjar hantera dom i vardagen.

Nu pratar jag om att lämna helt ensam i stallet, inte avvänjning. Det görs ju så klart tidigare.

Om en häst eller hund för den delen är tygg i sin omgivning och med sin "flock" då även människorna runt den är det inga problem och inget man behöver träna.
Hästar är flockdjur och om den inte kan känna sig trygg i stallet eller ensam i sin miljö. Ja då kan man träna i evigheter utan att det fungerar. Är den trygg och vet att den inte är övergiven ja då behöver man inte träna.

Här tränas aldrig på att lämna föl eller unghästar ensamna. Ändå är det aldrig några problem om någon behöver vara ensam i stallet eller hagen. Ja inte heller om man går ut med en häst ensam eller lite äldre som rids eller körs.

Det är ju inte helt ovanligt att fölen är avvanda vid 6 mån. Ska då föl el mamma flytta måste ju fölis vara trygg i sin ensamhet.

Det sista fölet efter mitt sto (fölet tillhörde förra stoägaren...) skulle flytta med sin ägare vid 6 mån så vi började lite smått redan vid 6 v att träna. Men nu pratar vi 10 min i början typ. Men fölis fick redan omgående lära sig stå kvar i boxen medan mammsen var i stallgången. Sen började vi leda ut dem en och en till hagen så han fick lära sig att mammsen kunde lämna stallet utan honom. När fölis var 2 mån började jag sätta igång stoet. Han fick vara med på uppvärmningen men under själva träningspasset fick han stå i box. Vid 3 mån stod han själv när jag red ca 1½ tim. Vid 5 mån flyttade han till egen box och täffade bara mamma i hagen dagtid. Då var han lika självständig som vilken häst som helst.

Hur menar du att du får den trygg utan sin flock då?

Har fyra olika hästar i varierande åldrar, från olika ställen. Tre går i hage tillsammans och fjärden i en hage bredvid. Alla på lösdrift.
Ingen av dom gillar att vara ensam i stallet och då menar jag ensam utan människor oxå.
Dom finner sej i det efter en stund men alla protesterar i varierande tid och styrkor.
Har jag dom i stallgången så är dom nöjd när jag pysslar med dom.

Kan det ha att göra med lösdriften, att dom inte ofta spenderar tid i sina boxar...?

Min erfarenhet är att ju tidigare desto enklare. Fölungarna får vara ensamma tidigt om jag har dem då. Redan när jag börjar sätta igång mamman får de stanna inne med övervakning korta stunder. Kan vara redan efter några veckor. Har aldrig varit något problem. Klart de gnäggar o hoppar lite i början, men de brukar lugna sig redan efter ett par gånger, när de märker att mamma kommer igen ganska snabbt. Det innebär ju också att de aldrig behöver träna på det som unghäst när de är avvanda för det kan vara ensamma redan. Att hästar bara klarar det när de blir äldre för att de varit trygga, är inte min erfarenhet, de har lättare el svårare för det-de är olika personligheter. Men ju tidigare desto bättre tror jag. Men på rätt sätt, dvs korta stunder till en början.
Jag köpte en 6-åring som inte tränat på detta. Ägarna hade tom alltid med en sällkskapshäst i transporten för att han skulle "slippa" vara själv. Nu är han 8 och det funkar riktigt hyfsat , men det har krävt betydligt mer träning än med en unghäst!

Håller med flera här som tidigt vänjer sina, men i ditt fall är det inte riktigt läge....
då tycker jag att den bör få ha sällskap- gärna att andra turas om, för att inte skadan ska förvärras- om det är av sdn art.

Klart att man har en skyldighet att lära dem att vara ensamma- för om det blir som i ditt fall kan det bli tråkigheter. Annars oxå- hoppar ut ur hágen, springer hysteriskt eller gör illa sig i boxen mm.

Hur menar du att du får den trygg utan sin flock då?

Har fyra olika hästar i varierande åldrar, från olika ställen. Tre går i hage tillsammans och fjärden i en hage bredvid. Alla på lösdrift.
Ingen av dom gillar att vara ensam i stallet och då menar jag ensam utan människor oxå.
Dom finner sej i det efter en stund men alla protesterar i varierande tid och styrkor.
Har jag dom i stallgången så är dom nöjd när jag pysslar med dom.

Kan det ha att göra med lösdriften, att dom inte ofta spenderar tid i sina boxar...?
Många av mina går också på lösdrift så det tror jag inte gör någon skillnad. Utan det är mer som att om hästen är trygg och känner till rutinerna så blir det inga problem. Har t ex just nu ett sto som står på boxvila för hälta och kommer från lösdriften. Första dagen ville ju hon gå ut med dom andra som vanligt. Men en stängd stalldörr talade om för henne att hon inte skulle gå ut. Hon vet också rutinerna med att dom kommer in igen på kvällen. Så hon passar på att ligga och sova och vila sitt ben nu på dagarna när dom andra är ute. Tryggheten ligger i att dom finns där ändå fastän hon inte ser dom och dom kommer tillbaka.
Hade vi inte haft dom rutinerna som hon så väl känner till kan jag mycket väl tänka mig att hon varit väldigt orolig över att bli lämnad ensam kvar.

Vill man ändra rutinerna så brukar det vara enklast när man tar hem hästarna efter sommarbetet eller helt byter miljö. Har väl lärt sig att så här ska det vara kan det vara mycket svårare. Man rubbar ju då den invanda tryggheten med något helt nytt. Något nytt som gör hästen osäker på vad som ska komma sedan.

Det är inte min häst vi pratar om. Han hade redan läkt jättefint då han stått med sällskap ett par dagar. Idag går han åter i flocken. Men tankarna förde mig till trådens ämne. Det är alltså ingen specifik fråga om just honom, hans ägare gör det hon tror är bäst för honom, jag känner inte honom så bra själv.

KL
Verkar som jag målat en ganska rimlig bild av hur man gör om man ska ensamhetsträna en häst, dvs ju yngre desto lättare.
Självklart ska t.ex ingen häst vara ute själv men det är ju bra om den kan vara i box själv eller stå ensam i en egen hage när den t.ex är sjuk. Här är hagarna så stora att hästarna ibland hamnar bortom synhåll när hästen själv står i sjukhage så då är det ju bra om hästen är cool ändå, dvs den ropar och får svar och är nöjd så (som mest då).

Men med rutiner så innebär ju det oxå en sorts träning eller?

Annars är det ju inte rutiner.

Om du tar in dom ensam ibland som rutin så är det ju träning.

Eller är jag ute och cyklar?:)

Jag bara låter det bli en naturlig del av utbildningen när de rids som äldre. Typ att jag tar in dem och gör i ordning dem och sådär. Det brukar inte vara några problem. Med åren lär de sig att det inte är hela världen att gå in ensam en stund. Det är ju sällan man behöver ha dem stå inne helt ensamma tycker jag, en skadad häst får ändå stå i sjukhage med de andra hos oss.
Jag kan göra så att jag tar in dem först eller ut sist som träning men annars 'tränar' jag det inte utan jag tar bara helt sonika in dem på stallgången och gör i ordning dem.

Men med rutiner så innebär ju det oxå en sorts träning eller?

Annars är det ju inte rutiner.

Om du tar in dom ensam ibland som rutin så är det ju träning.

Eller är jag ute och cyklar?:)
Både ock kan man säga.
Med rutiner menar jag att man gör likadant varje dag. Som här t ex vet mina hästar att det är frukost på morgonen för de som står på stall och utsläpp efter det till en hage med fritillgång på foder hela dagen. Till kvällen är det ingång igen för natten och kvällsmat X 2 innan släckning. De hästar som går på lösdriften vet också att de dels inte får komma in på kvällen och dels att dom andra kommer ut på morgonen. Så jag har utan problem haft sto och lite äldre föl. Där den ena har kunnat stå inne på natten och de andra snällt väntat på lösdriften till morgonen. En liten gnägg första natten så att man vet att den andra är kvar och sedan lugnt.

Inte heller har jag problem att "byta" med någon häst. Som nu när en har fått boxvila så var det bara att ta henne från lösdriften och ställa i box. Jag har också släppt ut hästar på lösdriften som inte har behövt stå på stall utan problem. Men jag tar aldrig in en häst bara att göra det. Det finns alltid en anledning till att den kommer in. Kan vara allt från hovslagare och veterinär till att prova ut ett nytt täcke. Men som sagt aldrig bara för att den ska vara ensam.

Jag har aldrig ensamhets tränat någon unghäst. Däremot lite äldre hästar som varit lite nervösa och då när jag har tränat dem så har dem helt enkelt fått stå i en gallerbox några timmar om dagen och sen har dem vant sig utav sig själva.

Jag tror inte att du behöver träna hästen på att vara ensam. Förstår inte vitsen med det. Hästar är flockdjur och flockinstinkten är bra. ex. om hästen rymmer. Är hästen van med att vara ensam kommer den kanske dra iväg ensam? Är den annars "tajt" med sin flock kommer den att hålla sig på gården.

Med fölen har vi gjort såhär: Alla föl, ungston (1-3år) och avelsston går tillsammans i en större flock. När fölen är 8månader så "tar" vi de ston som har föl (ej de som "bara" är dräktiga, men inte har någon vid sidan) och ställer dem i en hage på andra sidan gården. Fölen går kvar tillsammans med sin vanliga flock och i samma hage -där dem är trygga och "hemma".
Efter ytterliggare någon månad flyttar vi alla föl-hingstar till hingstflocken och stona får gå kvar..

Våra föl föds i juni ungefär. Vi avvänjer dem i mars ungefär och de får komma tillbaka till stohagen någon månad innan de ska föla igen (maj ungefär).

När jag rider in hästarna sen och börjar jobba med dem så är jag noga med markarbetet, och att hästen ska lyssna på mig. Nu menar jag inte att jag tränar hästen, tömkör, longerar osv. Utan det jag ser till är att hästen håller sitt avstånd ifrån mig, respekterar mig och lyssnar på mig. Funkar vardags hanteringen och markarbetet så kommer du inte behöva ensamhets-träna hästen.

Mitt föl började jag med att ta in från hagen ihop med en annan häst ett par gånger när hon var nyss avvand, det funkade bra så en dag tog jag bara in henne och det blev ingen reaktion då heller. Stallägaren brukar dessutom släppa ut henne sist för att träna henne på att vara inne själv, det går bra det med. Jag tror helt klart på att börja tidigt med sådana här saker då blir det helt naturligt för dem att vara ensamma ibland.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 575
Senast: Stereo
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 459
Senast: tuaphua
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
13 887
Senast: Snurrfian
·
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 258
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar