ensamhetsproblem eller spökålder?

S

soma

Wilton (Dvärgschnauzer) blir 6 mån på tisdag :love: och han har tränats i att vara ensam en hel del. Han kan vara ensam i bilen när jag handlar utan att säga ett pip (upp till en timme har aldrig provat längre) och ensam hemma ca 2,5 h.

De allra flesta gånger jag lämnar honom hemma så är han tyst när jag kommer tillbaka. Men vid enstaka tillfällen så skäller han och ylar. Det är inte beroende på tid han varit ensam och han är ensam max 2,5 h på en dag - oftast ca 1 h, 2 dagar/vecka. Tre dagar/vecka är han på dagis. Rutinen är densamma varje vecka och han får vara ensam i hallen (stor ca 20 m2) där han spenderar 70% av sin tid oavsett om vi är hemma eller borta.

Min första tanke är backa, backa, backa... Men, frågan är - eftersom det fungerar ibland och ibland inte, kan det vara så att det är hans "spöken" som gör att han ibland skäller och inte alls ensamheten. Han är 6 mån och ibland skäller han på ingenting. När vi är hemma och han börjar skälla efter spöken så lugnar han sig snabbt. Men det kanske är så att om han "ser eller hör spöken" och är ensam, att han inte kan lugna sig själv... eller ska vi backa i ensamhetsträningen fastän det oftast går bra. Någon som har samma erfarenhet, några kloka råd eller tips? :confused:

Sv: ensamhetsproblem eller spökålder?

Jag har ingen aning om spökgrejen men vi vill börja öva våran valp att vara ensam men vet inte riktigt hur vi ska göra? några förslag?

En av mina tidigare hundar hörde mkt spöken när vi inte var hemma. (pratat med grannarna, därför vet jag det) Han hörde en del spöken när vi var hemma oxå men då lungnade han sig fort om han märkte att inte vi reagerade. Lösningen för oss blev att ha på radion när vi inte var hemma. Då kunde han koppla av lite eftersom han inte låg och lyssnade efter konstiga ljud. Sen vi började sätta på radion sa han aldrig voff mer! (enligt grannarna) Kanske något att testa.

Gå väldigt varsamt fram, börja med att stänga någon innedörr mellan dig och valpen ex toalettdörren.

Sedan kan du utöka med att slänga sopor eller hämta tidningen..

Hunden ska alltså inte se skillnad på dörrarna, toalett dörr = ytterdörr och matte/husse kommer ALLTID tillbaka

Jag får prova radio... kanske blir han lugn av lite lugna favoriter... :idea:

Håller tummarna att det går över!

Liknande trådar

Hundhälsa Hej Vi har en ett åring hemma som från dag 1 haft krångel med aptiten. Till en början så tänkte vi att hon är valp, stress och det blir...
Svar
10
· Visningar
829
Senast: Grazing
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 348
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 438
Senast: Migo
·
Övr. Hund Jag längtar så efter att skaffa hund. Men förstår inte hur folk löser det, särskilt under valptiden?! Vi är en familj med tre barn. Vi...
2
Svar
35
· Visningar
5 659

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka