Hej igen! Nu är jag i gång igen....
-Jag undrar hur ni som lever ensamma på ett eller annat sätt, hanterar det? Jag tänker på er som inte har familj under samma tak som er. Hur blir man bekväm av ensamhet som inte är självvalt?
-. Ni som lider av ångest -handla hur hanterar ni det? Några bra tips? Försöker att undvika i största mån undvika lugnade för att inte bli ännu mer trött än vad jag är....
Tacksam för svar!
Jag har aldrig haft problem med ensamheten, tvärt om! Finner ett behagligt lugn i den. Däremot har jag mycket ångest, även panikångest då jag hyperventilerar, det är däremot jobbigt när man är själv. När ångesten kryper på brukar jag ta en rask promenad eller annan fysisk aktivitet, gör jag slut på kroppen så orkar inte hjärnan vandra iväg. Ett annat bra sätt är målarbok för vuxna. Låter kanske löjligt, men då koncentrerar hjärnan sig på annat och man fastnar i det i stället.
Jag har lärt mig att hantera min ångest riktigt bra faktist, för mig handlar det som sagt om att antingen styra bort tankarna på annat, eller trötta ut kroppen helt. Har en springband som användes flitigt när det var som värst. Panikångest får jag inte ofta längre, var nog i våras sist och jag hade främmande då. Den ena trodde jag skulle dö så den ringde ambulans... Den andra förstog ganska snabbt vad det handlade om så den andades med mig och försökte få igång andningen. Hyperventilerade så pass att jag krampade i kroppen pga syrebristen den gången så förstår att det såg otäckt ut.
Jag har ätit medicin men vill aldrig dit igen, allt blev bara grått, inga dalar, men inga toppar heller, och det ör topparna som gör att jag överlever så att bli av med dom var hemskt! Jag har ett fullt fungerande liv nu, jobbar heltid och mår oftast mer än ok, men visst har jag fortfarande tunga dagar i bland och det är oftast dom dagarna när folk tror jag mår som bäst, mår jag faktist sämst. Det är då jag gör 1000 grejer och och har fullt upp. Dom tror att jag har en bra dag för att jag orkar hålla på med massor, medans för mig så har jag en skitdag och måste göra något så inte ångesten äter upp mig.
Min ångest bottnar mycket i att jag levde i ett förhållande där jag blev nedtryckt, grovt misshandlad, och bara allmänt skit under många många år. Jobbigt i skolan, jättesvårt att koncentrera mig och blev oftast utkastad. Jag blev lovad att jag skulle få gå ut och sträcka på benen när jag kände att det blev för mycket, men när jag väl behövde det så fick jag aldrig lämna rummen... Var bara min bildlärare som släppte ut mig, och där fick jag MVG. Jag var skitduktig i skolan, men behövde bara komma ut 5 minuter och gå ett varv i bland när lektionerna blev långa med mycket prat. Var absolut inte elak och bråkig, men jag kunde verkligen inte fokusera långa stunder och det blev kortslutning. Blev klassens clown liksom. Tragiskt att man inte fick hjälpen man behövde... Så jag gissar att det kanske finns nån släng av nån diagnos där också.
Men, mitt råd till dig är, gå en promenad, skaffa en målarbok för vuxna, gå på gym/simning/nått annat, gå nån spännande kurs? Kanske matlagning? Gör det fint och mysigt hemma, tapetsera om, byt gardiner? Låna någons hund och ut och gå? Närvaron från ett djur gör mycket! Bor du nära något hundstall? Anmäl dig som hundpromenerare?
Och jag hoppas att du en dag känner dig bättre!