T

todde

Hur gör ni när ni inte har någon med er som hästskötare o ni tex startar som en av de sista i klassen o sedan ska ni gå nästa klass men starta som en av de första. Hur löser ni detta ? Brukar ta tid på mig innan jag kan banan :( är tyvärr inte någon som kan lära banan snabbt o inte ifrån en skiss måste se det i verkligheten.

Sv: ensam

Antingen får man låta bli att gå banan, eller fråga någon om de vill hålla hästen, brukar alltid finnas någon som ställer upp.
Eller fråga arrangörer om du kan få hoppa senare/sist.

Jag brukar få klara mig själv och det går bra men å andra sidan så lär jag mig banan på ingen tid alls.
Skulle det knipa så brukar det alltid finnas någon som är snäll och håller hästen så att man kan gå banan.
I dom flesta fall finns där ju någon som man känner som också är där och tävlar och då får man kanske låna deras hästskötare ett tag.

När du anmäler kan du skriva att du vill starta sent för att du inte har ngn medhjälpre. Har du ingen medhjälpare så kan du ringa/maila och fråga istället. Det går även att fråga på plats men de föredrar om du frågar i förtid. Annars be ngn hålla hästen. Om det är utomhus kan du sitta på hästen brevid banan och se när de andra går banan. Jag har flera gånger inte hunnit gå banan och endast sett banan när ryttaren innan mig startar och jag håller mig beredd. Och tro det eller ej så går det offtast som bäst de gånger jag ej gått banan för då rider jag bara på känsla :)

Antingen ber jag någon klubbkompis eller annan person på tävlingsplatsen, eller så lastar jag hästen, springer iväg för att gå banan, och lastar sen ut igen. Hästen är ju nästan färdiguppvärmd inför klass 2 då iaf, och det brukar ju nästan alltid vara iaf 20 minuter mellan klasserna (banan ska byggas om och ryttare ska få gå banan). Passa på att plugga in banskissen ordentligt innan banan öppnas

Har ofta varit iväg själv på tävlingar och aldrig haft några problem med det (utom den gången när jag fick åka ambulans från tävlingarna och inte hade ngn som kunde köra hem hästen åt mig, men även det löste sig mha klubbkompis och en som tränade tillsammans med mig :p)

Tja om jag inte får med någon när jag väl börjar hoppa så får jag skippa att gå banan. Det bör inte vara problem eftersom jag håller mig till de lägre klasserna.

I värsta fall får jag ställa in honom i transporten några minuter eller hitta någon snäll människa som kan hjälpa mig.

När jag är på krumelurtävling så är det lättare att planera så att jag tar ut i samband med framridningen.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag har aldrig startat nån dagbokstråd här innan. Men det här är för tungt att bära ensam, och jag vill inte lägga hela tyngden på min...
2
Svar
31
· Visningar
2 129
  • Artikel Artikel
Dagbok Många här har nog läst mina oändliga inlägg om min vikt, och jag har nu haft kontakt med en dietist och tänkte uppdatera lite i en...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
7 703
Senast: Kajsalisa
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 326
Senast: Lady_S
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 490

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka