• Avel
  • Trådstartare Trådstartare sara_18
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 844

sara_18

Trådstartare
hej ja har en liten fundering, jag ska ev betäcka mitt sto till våren. men då kommer hon bli själv, asså inte själv själv utan kommer ha vuxen valacker till sällskap. men går sto med föl ihop med andra valacker? dom e typ bästa polare nu men kan det förändras eller bli problem när hon får föl?

sen undra ja, hennes föl kommer inte få någon föl-kompis, kan det skapa problem eller är det nått som fungerar för om dom skulle vara fler fölisar har dom ju varandra att leka med. är det någon här som fått föl "ensamt"? tacksam för svar =)

Sv: ensam

Jag åkte iväg med sto och föl på bete med andra ston och föl när jag bara hade ett sto med föl. Ville att fölet skulle iaf få möjligheten att leka med jämnåriga. Hade inte ihop med valacker förrän hon var åring, efter att hon varit 6 mån på lösdrift/avvänjning ihop med ett annat lika gammalt sto.

Om man utgår från ASVH:s rekommendationer så är de att fölen ska få jämnåriga lekkamrater under sin uppväxt.
Sedan om man hör med erfarna uppfödare så avråder de ifrån att man släpper ihopm föl och valacker. Tidigast när fölet är ett år är de största risker över.

Var bor du? Finns det ingen mer i närheten som ska ha föl samtidigt? Då kan ni göra som jag gjorde i somras, hade en annans sto hos mig ihop med mitt sto o föl. Islandsföl och halvblodsföl men de hade jätteroligt tillsammans :). När hingstfölet skulle vänjas av åkte de hem så då köpte jag ett ungsto som var 1 år äldre till lekkompis åt mitt stoföl. Funkar skitbra!

Jag hade min häst inhyrd på ett ställe där det i flocken fanns tre valacker och ett sto. Stoet fick ett föl och alla fortsatte att gå tillsammans. Det var inga som helst problem, och fölungen blev väl omhändertagen av de stora killarna.

I höstas köpte jag fölunge, han var visserligen 5 månader, men har hela tiden blivit omhändertagen bäst av min valack.

jag bor i arboga :P det värsta är att själva familjen äger 2 valacker å ett sto och vi har en underbart stor sommarhage känns oshysst att få dela upp dom, men ja letar efter ett till sto som ja ev också ska betäcka, men räcker det med 2 fölisar som sällskap till varandra? men valacker e ju som ston ;) hehe

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 067
Senast: Ketrawzc
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 773
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 019
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 342
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka