ensam vårdnad

Sv: ensam vårdnad

Tror man gör det på socialen, det var i alla fall där vi skrev på att jag skulle ha ensam vårdnad i samband med min sons födelse.
Har man haft gemensam vårdnad först ska det visst vara ganska svårt att få ändrat till ensam vårdnad.

Jag försökte googla på de men jag fick den uppfattningen att man måste ta rättsliga åtgärder om man vill ha det. Om någon annan har mera kunskap så får dom gärna pm.a mig.

Är föräldrarna överens om att en ska ha ensam vårdnad kan man underteckna en blankett som sedan godkänns av familjerätten.

Är man inte överens ansöker man hos den tingsrätt barnet tillhör.

ok. Var intresserad hur sådant fungerar i verklighet. Hört att man måste stämma den andre innan man kan få vårdnaden.

Det ändrades för en tio år sen så att föräldrar som är överens ska slippa gå via domstol.

Kom på att jag ska tillägga att familjerätten måste göra en liten utredning för att ta reda på om vårdnadsändringen är till barnets bästa och om föräldern som lämnar ifrån sig vårdnaden gör det frivilligt.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 945
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 731
Övr. Barn Behöver tips på vattentät (inte bara vattensvvisande, det funkar inte i slasket) längre vinterjacka till 9-åring. Storlek 134/140...
Svar
5
· Visningar
404
Senast: AlinaT
·
Kropp & Själ Hur gör ni som lever ensamma utan barn eller partner? Känner ni er någonsin ensamma? Vad gör ni då när ni sitter där hemma i lägenheten/...
2
Svar
38
· Visningar
2 292

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka