Ensam vårdnad!

NiNi

Trådstartare
Har en väninna som sitter i följande situation

Hon har två barn som hon har enskild vårdnad om.
Barnens pappa krånglar med allt gällande barnen.
Han fullföljer inga överenskommelser.
Han ändrar förutsättningarna och skyller sedan allt på henne.

Ex. De har gemensamt bestämt att han ska ringa och prata med barnen en viss tid, men han ringer inte. Han säger att det inte passar honom och påstår att det är min väninna som är omöjlig.

Han säger att han vill ha vissa saker på ett visst sätt och när min väninna tillmötesgår honom så ändrar han på förutsättningarna så att sakerna inte går att genpmföra som planerat, sedan skyller han på henne att det är hon som är omöjlig.

Hon har kontaktat jurist för att få veta om han har möjlighet att begära enskild vårdnad, vilket han har hotat henne med, men de hon pratat med har sagt olika saker.

Hur kan jag hjälpa henne? Vad gäller vid enskild vårdnad? Kan pappan tvinga henne att gå men på delad vårdnad eller kan han begära enskild vårdnad själv?

Hon vill att barnen ska träffa sin pappa men han saboterar ungänget och skyller på henne.

Har ni några goda råd?

Sv: Ensam vårdnad!

Har de kontakt med familjerätten? Där kan man få hjälp rörande vårdnads- och umgängesfrågor. Man kan bl a få hjälp att skriv avtal rörande t ex umgänge. Det är kanske inte lika lockande att bryta mot överenskommelser när utomstående professionella är inblandade? I synnerhet inte om överenskommelserna är nedskrivna i avtal?

Tack för svaret. De har varit på familjerätten och alla avtal är skrivna genom deras hjälp. Pappan ska ha barnen 4 dagar i månaden men han är inte intresserad av att följa detta avtal. Han kan bestämma en sak för att ändra sig 1 timme senare. Min väninna kan inte planera något alls för att han är så oberäknelig.
Hon följer avtalet till punkt och pricka.

Det är svårt för henne, för trots att hon håller sig till avtalet och är tillmötesgående så säger pappan att hon är omöjlig.
Hon kan inte göra "rätt" för pappan saboterar ju alla försök till lösning i och med att han hela tiden ändrar sig.
Han bryr sig inte om att hans barn eller min väninna blir drabbade, än mindre om vad myndigheterna säger.
Han jävlas med henne och försätter henne i en omöjlig sits. Hon är rädd för vad han ska hitta på härnäst.

Ja, prata med familjerätten, ställ krav och lägg problemet där det hör hemma. Hos honom. Det hjälpte mig.

Att försöka slå knut på sig själv för att möta en sådan pappa gjorde bara att min ork tog slut. Jag ställde krav.

Hon kan säga att om de har bestämt varannan helg och det är hans tur att ha barnen så kan det inte ändras. Har de bestämt så får han ordna det, eller så får det vara. Ordning och reda för både hennes men framför allt barnens skull, som ju behöver framförhållning precis som vuxna människor. Ska han ringa en viss tid och inte gör det- bry dig inte, hans problem, inte ditt.

Att lägga ner energi på att bråka om både det ena och det andra är ingen idé alls. Det tar så mycket energi från både henne och barnen- som hamnar mellan er på ett mycket otrevligt sätt.

Jag ställde krav på dotterns pappa. "Vill du ha dottern hör du av dig senast kl 13 dagen innan, om du inte gör det lämnar jag inte ut henne." Vi hade fasta dagar, men han kunde ringa minuterna innan och avboka.... Han slutade med det. Han slutade höra av sig helt och träffade inte dottern efter det. När han fick krav på sig att sköta sitt umgänge, för barnens skull, då var det inte intressant. Det intressanta i hans fall var makten över mig och situationen. Jag gjorde allt för att dottern skulle träffa honom, för att ha en bra relation med honom. Det visade sig vara onödigt, då det inte handlade om att ha umgänge med henne, utan om att styra mig.

Han har inte träffat henne på nästan 5 år nu. Man kan tycka att det är så sorgligt och att det är så synd om dottern. Men faktum är- tösen mår bättre av det här än av konstant tjafs föräldrar emellan där hon skulle ha varit den som lidit mest av det. Han är vuxen och får ta ansvar över sig själv och sin situation. Barn är itne någon fotboll man kan skjuta i väg och fövänta sig att den som tar emot ska placera tillbaka den utan några krav.

Tack för svaret. De har varit på familjerätten och alla avtal är skrivna genom deras hjälp. Pappan ska ha barnen 4 dagar i månaden men han är inte intresserad av att följa detta avtal. Han kan bestämma en sak för att ändra sig 1 timme senare. Min väninna kan inte planera något alls för att han är så oberäknelig.
Hon följer avtalet till punkt och pricka.

Det är svårt för henne, för trots att hon håller sig till avtalet och är tillmötesgående så säger pappan att hon är omöjlig.
Hon kan inte göra "rätt" för pappan saboterar ju alla försök till lösning i och med att han hela tiden ändrar sig.
Han bryr sig inte om att hans barn eller min väninna blir drabbade, än mindre om vad myndigheterna säger.
Han jävlas med henne och försätter henne i en omöjlig sits. Hon är rädd för vad han ska hitta på härnäst.
Säg åt henne att skriva ner alla ändringar han gör. En sådan pappa lär ha svårt att få gemensam vårdad om barnen. Och dessutom, varför ska han ha det, det gör ju ingen skillnad på umgänget utan styr pappersarbetet och olika beslut egentligen.

Om hon har ensam vårdnad om barnen måste pappan stämma henne inför tingsrätten för att där ansöka om gemensam vårdnad och få till stånd en förändring. Visst det går att via avtal hos socialen (det vissa kallar familjerätten) komma överens om att föräldrarna ska ha gemensam vårdnad om barnen, men nu var inte mamman inne på det spåret uppfattade jag.

Jag brukar be förälder som är i din väns situation att skriva dagbok om vad som händer. Det kan hjälpa till att 'leda i bevis' att det finns samarbetsproblem föräldrarna emellan för det fall det blir en vårdnadstvist.

Som jag uppfattade det har mamman ensam vårdnad och kan i princip 'sitta lugnt i båten'. Hon ska fortsätta att informera pappan om viktiga händelser o s v i barnens liv. Hon ska fortsätta att vara samarbetsvillig. Hon verkar ha gjort ett bra jobb hittils. Jag hoppas att pappan lugnar ner sig och blir bättre på att 'pappa' barnen.

Tack för svaret Enya. Jag ska vidarebefodra dina kloka inlägg till min väninna. Hennes situation liknar din i stora drag. Pappan försöker fortfarande styra henne medan barnen är av mindre intresse. Det är dock det enda sättet han kan komma åt henne på. Ska be henne anteckna.

Tack!

Lilla Grodan, tack för svaret. Jag vidarebefodrar informationen till min väninna. Hon har hela tiden varit sammarbetsvillig men det börjar bli för mycket för henne nu. Han vill fortfarande kontrollera henne.

Det är så trist att en del ex vill kontrollera tycker jag.

Din väninna borde ta reda på vilken jurist/advokat, som jobbar med familjerätt, som känns bäst för henne. Hon kanske är oerhört orolig och behöver information om och om igen. Nya frågor kommer ofta upp och man vill ha svar omgående. Det är iaf viktigt att veta att bara för att en förälder ansöker om gemensam eller ensam vårdnad innebär det inte att tingsrätten dömer till just detta utan tingsrätten beaktar exvis hur samarbetet har sett ut, hur barnen mår där de bor, om barnet/barnen är uppemot 11 år kan även barnets vilja beaktas utifrån barnets mognad. Tingsrätten brukar begära in en utredning från soc och den utredningen väger tungt. (En vän till mig var med om en tvist. Hans tidigare sambo hade uttryckligen uppgett till soc att hon ville honom ont. Då hans advokat (en av stadens bästa jurister) såg detta i socs utredning sa hon Sådär, då är allt klart! Ja, han fick ensam vårdnad. Nu fanns det naturligtvis en massa annat som gjorde henne olämplig att ha del av en gemensam vårdnad om deras barn, men det kan jag inte ta upp här.)

Om hon behöver och orkar kan hon ju låna böcker på bibblan. Böcker som tar upp om vårdnadsfrågor. Vissa som är med i tvister blir riktigt duktiga på juridik.

Det man ska ha i åtanke är alltid "barnets bästa" och det har även domstolen med i tankarna då dom faller i vårdnadsmål.

Jaa, det var bara lite kort. Hoppas allt går bra.

Senast ändrad:

Hej Lilla Grodan. Tack för svar. Ja, visst är det tråkigt när en människa inte kan sluta jävlas. I min väninnas fall var det pappan som stack och ändå vill han fortfarande ha kvar kontrollen över henne. Barnen bryr han sig mindre om.

Jag har mailat svaren till henne. Jag tror inte att hon borde vara orolig för det här med vårdnaden men jag förstår henne ändå. Hon har gjort allt som är ålagt henne med det duger ju inte ändå enligt pappan. Hon är rädd för vad han kan hitta på eftersom han är så oberäknelig.
Du skrev "en av stadens bästa jurister" och att denne verkade i Närke. Min väninna bor i området och skulle kanske behöva hjälp av en kompetent jurist.

Om du vill så kan du väl skicka ett PM med info om var man kan få tag på denna människa.

Tack
NiNi

Jag säger tvärtom, kontakta inte en advokat i detta skede. De kostar bara pengar. Efter att själv ha jobbat med familjerätt i många år har jag tyvärr sett allt för många advokater som faktiskt ger felsktig information, vilket leder till att advokaten tjänar mer pengar. Eller träffat föräldrar som kommit fram till avtal via advokat som de vill att familjerätten ska godkänna men avtalen har innehållit sånt som familjerätten inter kunnat godkänna alternativt det har kostat föräldrarna en massa pengar att få avtalen när de hade kunnat gå till familjerätten och få detsamma gratis.

Försök först och främst att via familjerätten ta reda på vilka rättigheter, skyldigheter och möjligheter väninnan har i sin situation.

Jag har inte skrivit att ts' s väninna ska driva något eftersom hon inte är i den sitsen att hon behöver det. Bara rådfråga - det anser jag att konsultationskostnaden på drygt tusenlappen är värd för en person som står inför ev vårdnadstvist.

De har ju redan avtal fixat via soc. Nu behöver hon råd för egen del och där står sig soc slätt gentemot en duktig och driven jurist/advokat som anlitas/tillfrågas för att driva en parts d v s ts's väninnas 'sak' eller endast för att ge råd.

Därutöver kan man givetvis kontakta soc i avsikt att ha samarbetssamtal eller dylikt.

Huvudsaken är att ts's väninna är nöjd och att framför allt barnen har det bra.

Och jag tycker att det är ett sätt att slösa bort pengar;)

De svar du kan få för den tusenlappen får du gratis av mig när jag jobbar på familjerätten eftersom jag avlönas av skattepengar och ska ge service till kommuninvånarna. Familjerätten har en skyldighet att ge råd och stöd just för att kommuninvånarna ska slippa betala för att få kunskap om sina rättigheter.

Och jag tycker att det är ett sätt att slösa bort pengar;)

De svar du kan få för den tusenlappen får du gratis av mig när jag jobbar på familjerätten eftersom jag avlönas av skattepengar och ska ge service till kommuninvånarna. Familjerätten har en skyldighet att ge råd och stöd just för att kommuninvånarna ska slippa betala för att få kunskap om sina rättigheter.

Jag är helt övertygad om att du kan ge mig den information som jag som vårdnadshavare behöver :-), men en tjänsteman har vissa begränsningar beträffande rådgivning som en anlitad jurist/advokat inte har. Så menar jag.

Tack för svaren Lilla Grodan och Görel. Har vidarebefodrat informationen till min väninna. Hon är mycket tacksam.

NiNi

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 831
Senast: Anonymisten
·
Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
1 175
Senast: Crossline
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 137
Senast: lundsbo
·
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 495
Senast: Pratsch
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Akvarietråden V
  • Promenadskor vinter