Ensam och gnällig hund.

Verre

Trådstartare
Igår fick jag en lapp av grannen att min Jack Russel, Åke, suttit o "gråtit" efter mig hela dagen i Torsdags och igår. Åke är 11Månader och vi har tränat mkt på att han ska vara själv både korta och lite längre stunder. Här hemma har han mat, vatten, leksaker, tuggben osv. Självklart går jag ut med honom så fort jag är hemma och i torsdags tog mamma honom på lunchen och i igår jobbade jag inte länge. Några tips på hur jag ska gå tillväga?

Tuggben, grisöron, godis i boll rör han inte om jag inte är hemma och det är inte ofta han har rört sin mat. Seperationsångest?

Några tips jag har fått:

Begränsa utrymmet
Gömma godis
Radio på

Kom gärna med tips.. Behöver all hjälp jag kan få. Har dåligt samvete som tusan :cry:

Kanske ska nämnas att jag inte ofta jobbar 8h om dagen, oftast bara 4-6h typ och när jag väl är hemma aktiverar och tränar jag honom mkt. Så motion får han.

Förlåt för rörigt inlägg..

Sv: Ensam och gnällig hund.

I början Gick jag ut o satte mig utanför dörren. Först kortare perioder och ibland kunde jag sitta där i en halvtimme. efter det gick jag till affären osv.. Kortare perioder klarar han.

Jag har ägt honom i ca 3Mån och, vad jag vet, så har han inte gnällt så mkt innan. (Det är väldigt lyhört här och ingen har sagt nåt innan)

Svårt o veta vad han gör när jag är på jobbet ju..

Filma honom (webcam, kompaktkameras filmfunktion, vad som helst) och se hur han beter sig när du går iväg de där kortare stunderna. Om han är lugn och ligger i sin bädd de korta stunderna, så är det ju vid någon viss tidsgräns som det blir för mycket. Till de dagarna som du vet att du kommer vara borta för mycket, fixa hundvakt.

Många gånger kan det också bli värre av att man rastar dem mitt i allt. Då "kommer de igång" när någon kommer och klarar inte av att varva ner efter det igen. För sådana hundar brukar det fungera bättre att lämna dem en lång gång istället för två halvlånga.

Hur är han annars hemma? Lugn även om du är i ett rum som han inte är i? Lugn inne och aktiv ute? Har han ordenlig bädd eller annan "egen plats" där han känner sig trygg och kan slappna av?

Tack så mycket för tipsen.

Här hemma är han ganska gnällig även när jag är här. Jag vet inte om han vill ha uppmärksamhet eller vad det kan vara men det blir bättre o bättre. Han blir bättre på att aktivera sig själv helt enkelt, i början följde han efter mig vart jag än gick. Tror det beror lite på att det tyvärr inte funkade hos sin förra ägare med deras ena katt så han vart först hos ett par med en annan Jack russel men de bråkade så han fick åka tillbaka igen. Eftersom det inte fungerade med katten så åkte han då till ett jourhem så länge. Sen köpte jag honom o han kom hit hem till mig. Stackarn har flyttat runt mycket och därför kanske är rädd för att bli lämnad?

Men jag kan ändå tycka han är ganska lugn inne och väldigt aktiv ut, han älskar o springa. :laugh: Försöker gå till fotbollsplanen och åka till skogen så mycket jag bara kan.

Han har ett eget hörn i soffan och sin korg där han ligger och får vara ifred.

Det finns massa olika åsikter om att lämna sina hundar ensamma, många tänker annorlunda än jag, men såhär tänker jag i alla fall.

Om lille Åke (vilket gulligt namn!) känt sig otrygg tidigare och kanske varit ensam mycket tidigare (det vet jag inte) så är det inte så konstigt att han får separationsångest. Han följer ju också efter dig hemma.

Vad jag hade gjort är att försöka hitta en dagmatte, kanske någon pensionär, arbetslös eller sjukpensionär som vill ha lite sällskap och vill tjäna några kronor extra. Sätt upp lappar i affärerna kring där du bor och se om du får napp.

Du får också tänka på att han ju inte bara är ensam den tiden du jobbar utan även tiden du tar dig till och från jobbet. Så på dina sextimmarspass är han ju inte ensam sex timmar utan längre.

Tack för ditt svar!

Stämmer mkt riktigt det du skriver. Hos sin förra ägare var han med ensam om dagarna men där hade han sällskap av deras andra hund. Ska börja kolla runt lite om det är någon som vill hålla honom sällskap om dagarna.
Hmm, det tar ca 3minuter och ta sig till mitt jobb hemifrån :D Men ändå.

Jag filmade honom lite nu när jag skulle ut och röka o ringa ett samtal. Då låg han vid dörren hela tiden o vänta men gnällde bara till några gånger. När jag kom in gick jag direkt in i duschen och då gick han o la sig.

Ska iväg nu strax.. Ska filma honom ha tv på och stänga in till sovrummet. Var ute o sprang en ganska lång runda innan så hoppas han sover..

Önska Åke lycka till :D

Mitt tips är att begränsa honom även när du är hemma. Sätt upp kompostgaller och låt inte hunden följa efter dig i lägenheten. Börja sätt upp galler så att hunden ser dig,därefter så att hunden inte ser dig alls. Gå inte in till hunden förens den är tyst. (Om den inte har panik såklart).

Träna även hunden vid att vara allmänt tyst. Tillåt inget gnäll i någon situation. Viktigast av allt är att hunden är välmotionerad när du lämnar den. För en JR i den åldern innebär det kanske 1h joggingtur eller 3h vanlig promenad.

Jag tillhör den kategorin som absolut förespråkar dagmatte. 6h är jättelång tid för en hund att bli lämnad ensam, alla hundar klarar inte så lång tid från flocken. Hade det vart min hund hade jag löst det på andra sätt.

Hej!

Mitt konkreta tips är att träna lite med hunden innan du går. Om du tränar t.ex. lydnad så kan du ju göra ett 5 minuters träningspass innan du går in från promenaden. Eller om du gillar att klicka trick med hunden så kan du ju lägga ner 10 min innan du går hemifrån och sitta i soffan och klicka in ett litet trick. Det jag alltså vill åt är att hunden är mentalt stimulerad innan den lämnas, det blir dom i regel mer trötta av än motion och kan lättare slappna av.

Det men inte bör göra är att leka med hunden. Då är den ju pigg och aktiv när man går och får svårare att komma till ro.

Sen vet jag ju inte om det var för att du ville filma hunden som du lämnade den inne när du rökte eller om han alltid väntar inne. Men om han brukar vara inne när du röker så tycker jag att du bör ta med han ist. Varje gång du lämnar han är jobbigt för honom även om du kommer tillbaka om 5 min.

Hoppas det löser sig för er :)

Sara

Din tanke är bra, men jag skulle hellre förlägga träningen till en bra stund innan man går till jobbet eller till och med på kvällen. Så att hunden är rejält nedvarvad innan man går. Sen avråder jag från att gå ut med hunden direkt när man kommer in. Jag märker snabbt på min lilla om jag gjort det för många gånger. Då är han väldigt mycket mer i förväntan när jag kommer hem än om jag konsekvent bara går in och sitter vid datorn en stund innan jag går ut med dom/reagerar på deras närvaro.

Sen skulle jag råda att forsätta lämna hunden små stunder som rökningen, varvat med längre stunder.

Satis:

Jag låter inte han följa efter mig här hemma, väldigt noga med det. I början var han hack i häl och så fort jag var på toaletten eller duschade satt han utanför o gnällde. Men det gör han som sagt inte nu, men han vill gärna ha koll på mig.. Ska nog införskaffa sånna galler!

Jag har blivit stenhård med gnällandet och det har gett resultat. Ska fortsätta med det :)

Supersara:

Tack för ditt svar.
Jag brukar inte röka när jag är hemma, gör det bara när jag jobbar (av någon konstig anledning :p) Så jag gjorde det bara för att komma utanför lägenheten för att kunna filma honom.

escodobe:

Det funkar med på min. Vänta med att gå ut tills man har varit hemma en liten stund. Mycket mer avslappnat då :)

Ikväll var jag ju ifrån honom och umgicks med en kompis. Jag stängde in till sovrummet, gömde godis, la fram ett ben, satte igång tv och startade kameran. I början gnällde han lite men inte alls så mycket som jag trodde han skulle göra. Låg lite vid dörren o väntade, käkade lite godis, pep lite ibland. Efter ca 10min la han sig tillrätta i fåtöljen. Blev borta lite längre än jag trodde men under den tiden bytte han bara sovställen och var jätte duktig :)
Funderar om han gnäller mest på dagarna? Han hör grannen han är pigg och det är ljust ute.. Imorgon har jag inget planerat så ska träna så mkt jag kan!

Du har rätt, i mitt inlägg ser det ut som om jag anser att hon ska träna med hunden och sen slänga sig iväg till jobbet.

För att förtydliga mig lite så anser jag absolut att hunden behöver en tid att varva ner innan man går. Om man ska iväg till jobbet på morgonen kan det t.ex vara bra att börja morgonen med en promenad samt lite hjärngympa. Sen kan man sitta ner och äta frukost och fixa sig mm medan hunden varvar ner och lägger sig.
Det jag mest ville ha sagt var att enbart motion inte är den bästa lösningen när man ska lämna hunden ensam utan det är hjärngympan som får den trött.

Sen tycker jag personligen inte att man bör lägga träningen alltför långt innan. Att träna på kvällen innan medför inte automatiskt en trött hund nästa dag (om man inte kör ett mastodontpass typ åker iväg till en klubb och tränar). Som dom kvällarna jag åker iväg och tränar med min hund eller en dag med tävling, då gör hon inte många knop dagen efter
:D
Utan ett lite lagom pass ca 45 - 1 h innan man ska pysa iväg tycker jag är den bästa lösningen :)

Hoppas verkligen att TS hittar en lösning som passar hennes hund. Det skär ju så i hjärtat att veta att sin lilla älskling gråter... :(

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Vi börjar bli desperata och behöver hjälp med vårt problem. Vi har en blandras på snart 3 år som skäller när hon är ensam. Det har...
2
Svar
24
· Visningar
14 478
Senast: vallhund
·
Övr. Hund Min hund fyller sju år i mars. Han är en blandras mellan 75% Jack russel och 25% Dansk-svensk gårdshund. Han är en fantastiskt snäll och...
Svar
11
· Visningar
6 210
Senast: paradiset
·
Övr. Hund Jag har en hund som inte värkar vilja göra någonting, hon vill aldrig titta upp på en och typ "vad vill du att jag ska göra nu, matte?"...
2
Svar
26
· Visningar
2 881
Senast: SandraM
·
Hundhälsa När Wahidah var 9 månader gammal fick hon en sträckning i ett bakben. En sträckning som efter mycket om och men verkade ha blivit bra...
2 3
Svar
54
· Visningar
11 246
Senast: squarepants
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka