Ensam och förvirrad.

Sv: Ensam och förvirrad.

Ska absolut kolla upp detta med ridbana och hur det skulle funka här ute :)

Det som blir lite tråkigt med ridbana är att jag bor på ett ställe där det är väldigt öppet så det blåser ju i princip jämt, kan kanske vara lite tråkigt att ständigt rida i blåst?
 
Sv: Ensam och förvirrad.

Är den som skall stängsla samma person som körde hästen, eller har jag missat något?
 
Sv: Ensam och förvirrad.

Fungerar vindnät bra? :)
Om någon vet en bra återförsäljare så får ni gärna skicka PM! :D
 
Sv: Ensam och förvirrad.

Nej, den bonden som har stängslat har jättemycket respekt för oss ryttare!
Den som körde på min häst har lite tung högerfot och dålig syn tror jag..
(iom att man kör på en häst och bara åker vidare)
Så det är två olika :)
 
Sv: Ensam och förvirrad.

Nej, den bonden som har stängslat har jättemycket respekt för oss ryttare!
Den som körde på min häst har lite tung högerfot och dålig syn tror jag..
(iom att man kör på en häst och bara åker vidare)
Så det är två olika :)
Jag måste säga att jag tycker att du inte ser skogen för alla trän just nu.

För det första tycker jag att det låter konstigt att bonden ska stängsla så nära vägen. Det stängslet kommer att ryka vid första bästa plogningstillfälle. Sedan får du väl lov att klä på dig om du vill slippa blåst på ridbanan. Det är väldigt många som inte har tillgång till ridhus alls. Hur överlever de???:eek: Där du bor är ju inte direkt det enda stället på jorden där det blåser liksom. se till att hästarna sköter sig när det kommer bilar och traktorer. Ofta är det så att den som vet hur hästen "brukar" reagera för saker och ting är också den som brukar få hästen att reagera som den "brukar" också.

Man behöver inte späka sig, men lite obekvämligheter får man faktiskt lov att stå ut med tycker jag.
 
Sv: Ensam och förvirrad.

Ja, jag vet ju inte heller hur han tänkt med staketen riktigt.

Sedan tycker jag att det finns fler problem med blåst på ridbanan än enbart kyla, jag vill ju inte att hästarna ska få en massa skräp och grus i ögonen.
Men det kanske inte är så farligt som jag tror?

Jag har inte tillgång till något ridhus, och jag har ju faktiskt överlevt.
Men om jag ska komma på en lösning, varför inte komma på en så bra och ordentlig lösning som möjligt?
Ett ridhus höjer säkerheten iom att man inte MÅSTE ut på vägarna när man ska rida och är ensam.
Dessutom kan man "träna" även på vintern vilket inte fungerar här ute just nu.
Så jo, jag har överlevt brist på ridhus hittils.
Men nu håller känner jag att det nog börjar göra lite ont här pga det så funderade på att bygga ett.

Hur menar du att jag ska "se till att hästarna sköter sej"?
Jag försöker träna trafiksäkerhet på dom sätten jag har möjlighet till, men har man ingen lugn häst att träna dom med så blir det genast svårare tycker jag :(

Idag ska vi prova att mata hästarna med traktor för första gången ^^
Hoppas det fungerar bra!
 
Sv: Ensam och förvirrad.

Ja, jag vet ju inte heller hur han tänkt med staketen riktigt.

Sedan tycker jag att det finns fler problem med blåst på ridbanan än enbart kyla, jag vill ju inte att hästarna ska få en massa skräp och grus i ögonen.
Men det kanske inte är så farligt som jag tror?

Jag har inte tillgång till något ridhus, och jag har ju faktiskt överlevt.
Men om jag ska komma på en lösning, varför inte komma på en så bra och ordentlig lösning som möjligt?
Ett ridhus höjer säkerheten iom att man inte MÅSTE ut på vägarna när man ska rida och är ensam.
Dessutom kan man "träna" även på vintern vilket inte fungerar här ute just nu.
Så jo, jag har överlevt brist på ridhus hittils.
Men nu håller känner jag att det nog börjar göra lite ont här pga det så funderade på att bygga ett.

Hur menar du att jag ska "se till att hästarna sköter sej"?
Jag försöker träna trafiksäkerhet på dom sätten jag har möjlighet till, men har man ingen lugn häst att träna dom med så blir det genast svårare tycker jag :(

Idag ska vi prova att mata hästarna med traktor för första gången ^^
Hoppas det fungerar bra!
Ja, så uttryckte man sig lite klumpigt och ohyfsat i morse då:o Jag ber om ursäkt för det... Morgonhumöret är inte alltid på topp så att säga;)

Grus i ögonen och så tror jag inte att du får så stora problem med. Blir det dammigt kan man både salta och/eller vattna för att binda dammet. Det brukar kunna funka bra. På vintern ser man till att sladda banan precis innan det fryser och sedan plogar man när det kommit snö. Då kan banan funka hyggligt även vintertid.

Kan du ordna en ridbana blir det heller inte så akut att komma till ridhuset, och då har du tid att vänja in hästarna vid trafiken utan stress också.
 
Sv: Ensam och förvirrad.

Det är ingen fara :)

Tack för alla tips!

Provade traktorn idag också.
Hästen som har blivit påkörd ställde sej i ett hörn så långt bort från traktorn som möjligt och bara skakade :(
Tog lång tid innan han gick till maten.
Kändes så hemskt att utsätta honom för detta, ska jag bara fortsätta eller vad tycker ni?

Dom andra hästarna kutade iväg och ställde sej och blåste upp sej ^^
Inte klokt vad löjliga hästar kan se ut ibland :)
Dom andra tror jag säkert kan vänja sej vid traktorerna på detta vis, men det är ju just lillehästen som jag är lite orolig för :(
 
Sv: Ensam och förvirrad.

Det är ingen fara :)

Tack för alla tips!

Provade traktorn idag också.
Hästen som har blivit påkörd ställde sej i ett hörn så långt bort från traktorn som möjligt och bara skakade :(
Tog lång tid innan han gick till maten.
Kändes så hemskt att utsätta honom för detta, ska jag bara fortsätta eller vad tycker ni?

Dom andra hästarna kutade iväg och ställde sej och blåste upp sej ^^
Inte klokt vad löjliga hästar kan se ut ibland :)
Dom andra tror jag säkert kan vänja sej vid traktorerna på detta vis, men det är ju just lillehästen som jag är lite orolig för :(
Jag tror ni ska fortsätta på samma sätt som idag. Det kommer inte ta så lång tid innan lillhästen vänjer sig. Det är bara att nöta, nöta, nöta. Inom kort kommer hästarna inte lyfta ett öra när traktorn kommer med mat. Man kan inte bara prova en gång och ge upp sedan bara för att hästen ser rädd ut. Det är samma invänjning som med vad som helst annat, lasta, sadelträna, köra in osv. osv. Det ger man ju inte upp efter en gång eller hur. Så kör på ni, Lycka till!
 
Sv: Ensam och förvirrad.

GE INTE UPP! TRÄNA TRÄNA TRÄNA!!!

Kör gärna in traktorn i hagen varje dag, ibland flera ggr varje dag.
Förr eller senare kommer de tycka att den är normal och inte det minsta läskig, men det kan ta lång tid när de väl blivit skrämda en gång.
 
Sv: Ensam och förvirrad.

Jag tror du måste jobba med dig själv o ditt betende när du rider ut. Ingen av mina hästar har varit svår i trafiken, ung som gammal, tror det beror på att jag aldrig låtit trafik hindra mig. När jag stod i förra stallet red vi en del på tungt trafikerad 90 väg utan vägren, där går det inte att lalla runt om man vill behålla livet.
Var aldrig ¨ågra problem förrän en vän skulle rida en av mina hästar, det kommer en lastbil, hon spänner sig, kortar tygeln, lutar sig framåt o talar om för hästen på alla sätt att nu är det fara på taker. Hästen studsar ut mitt i vägen, tillbaka ner i diket o ut på fältet.
Nästa gång jag red rörde inte hästen ett öra när lastbilarna for förbi i 90 knyck. De känner av så otroligt mycket mer än man tror. Jag håller inte på med NH, ledarskapsövningar, trams för mig. Jag är bara lugn o trygg o då blir hästarna lika.
Min nuvarande är en riktig fjant, mycket fullblod med massa energi som han gör av med genom att sprattla runt för allt åt alla håll, men trafik är inga problem, då vet han att han ska hålla sig på mattan.

Skulle jag köra ut en traktor i hans hage skulle han antagligen få en nära döden upplevelse trots att han träffar på dem dagligen på gården :p Sitter jag på eller går brevid bryr han sig inte.
Så att dina blev lite rädda skulle jag inte ta så allvarligt, traggla på bara.

Står i stall mitt på slätten o har aldrig fått sand i ögonen när jag ridit på banan, det är ju ingen öken sand vi pratar om ;)
 
Sv: Ensam och förvirrad.

ja jag får fortsätta ett tag till och se om det blir förbättring.

*håller tummarna*
 
Sv: Ensam och förvirrad.

det du måste tänka på att allt du känner överförs till hästen. Är du spänd o orolig kommer hästen garanterat att märka av det.
 
Sv: Ensam och förvirrad.

jobba med mej själv?

har du några tips på hur jag kan göra det? :)
När jag har haft sprattliga hästar har jag haft ett mantra som jag sagt till mig själv när jag känt att jag börjat spänna mig. Mitt mantra har varit: "Det här är en cool arbetshäst som har sett allt och som inte är rädd för något"

Jag lovar att det funkar :)
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Nya grannar i villaområde där vi har stall/lösdrift för tre hästar. Vinterhagen ligger mot grannens tomt men mer än 4m från huset och...
2
Svar
36
· Visningar
5 386
Senast: __sofia__
·
Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
13 490
Senast: Blyger
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 435
Senast: tanten
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 686

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp