Ensam och förvirrad.

Athletin

Trådstartare
Hallå där allihop!

Jag sitter här i valet och kvalet om vad jag egentligen ska göra med mina hästar.
Och jag vill väldigt gärna höra vad ni skulle göra i min situation och hur ni skulle resonera.

Ska försöka berätta så enkelt som det bara går.

Jag har ett litet inackorderingstall, jag själv har tre hästar och för tillfället en inackordering men har plats för två.

Stallet har inga faciliteter, inget ridhus (eller ridavstånd till ridhus), Paddock finns på ridavstånd.
Det finns många fina rundor att rida här ute om man mestadels är intresserad av detta.
Dock är det ju inte många som är det, vilket också gör att det är mycket svårt att hitta vettiga inackorderingar.

Så, nu till mitt lilla bekymmer.

Nu har "storbonden" här ute bestämt sej för att stängsla upp alla sina åkrar till betesmark.
Detta resulterar i att det inte finns några ställen att "komma undan på" när det kommer ett fordon när man kommer med häst.
Jag som har tre hästar som inte är trafiksäkra när det kommer tex. en traktor ser bara en massa säkerhetsrisker på en gång.
Det går ganska bra när inackorderingshästen är med eftersom hon är så lugn, men hästen skall flyttas hem till ägaren då dom har byggt eget stall.
Jag kan aldrig släppa ut mina medryttare själva på hästarna i rädsla för att både tjejerna och hästarna ska skadas.
Det går att ta en annan väg förutom runt åkrarna, men då är det stor trafikerad väg som gäller och det känns inte ett dugg bättre.

Så nu sitter jag här och funderar på vad man ska göra nu när i princip alla ridmöjligheter försvinner.

Dom alternativen som jag kommer att tänka på är:

*Bygga ridhus (Kommer vara lättare att få inackorderingar, men det är en stor kostnad)
*Flytta (Man får bättre läge, men mycket jobb och stor kostnad)
*Sälja av alla hästarna utom en och stalla upp på annan anläggning (Mindre "ansvar", men vill inte göra mej av med mina hästar)
*Sälja av allt och lägga ner. (Lättast, men vad ska man då göra med livet?)

Känner mej så förvirrad, och ensam mitt i allt detta.

Hur skulle ni resonera och vad skulle ni göra?
Om ni har fler alternativ och idéer så är ingen gladare än jag!

Tacksam för alla svar!
 
Senast ändrad:
Sv: Ensam och förvirrad.

Du har glömt alternativet "lära hästarna att bli trafiksäkra".

Menar du faktiskt att du rider av vägen så fort det kommer trafik??

Jag bor på landet, har en trevlig grusväg precis utanför gården. En vanlig smal grusväg där två bilar med lite god vilja kan mötas men inte bredare än så.
Enda gången jag blir lite bekymrad är om jag ska möta traktor med brett släp, men då brukar föraren stanna så jag kan smyga förbi.

Det skulle aldrig funka om inte hästarna var rimligt trafiksäkra.
Om inte annat så kan man ju hoppa av hästen och hålla i den under mötet.
 
Sv: Ensam och förvirrad.

Om du har tre hästar, varav ingen är trafiksäker så är det kanske dags att fundera över det problemet istället?
 
Sv: Ensam och förvirrad.

Träna hästarna så de blir mer trafiksäkra.
Prata med bonden, han kanske kan lämna en remsa som ni kan rida på?
Det gör vår grannbonde hemma.
 
Sv: Ensam och förvirrad.

Jag jobbar på det, och bilar funkar riktigt bra nuförtiden.

Vi hade en incident i somras när en av bönderna här ute körde på en av mina hästar när vi var ute och red. (men det är en annan historia)
Efter det så blir ju den hästen helt vettskrämd när det kommer en traktor, vi har försökt lära honom med traktorn här hemma men vi har väl inte gjort några större framsteg.
Och det känns inte så bra att vara ute med hästarna på vägarna när det dessutom finns mycket oförsiktiga traktorförare.

Vi har kommit lång väg med trafiksäkerheten, men vi har fortfarande långt kvar.
Och det känns inte säkert på något vis att vara ute på vägarna med dessa förutsättningar.
 
Sv: Ensam och förvirrad.

Jo vi har pratat med honom, för att se om vi kan komma på en lösning.
Men han vill ju såklart utnyttja all sin mark, och det kan man ju inte klandra honom för heller.
 
Sv: Ensam och förvirrad.

ett tips, använd om möjligt traktorn vid utfodring, tex släpp hästen i hagen, kör ut lunchhöet med traktorn (hästen behöver ju inte ens komma nära till att börja med) så småningom kommer den att förknippa traktorn med mat.

(min dam som alltid blivit utfodrar med traktor gnäggar så fort hon hör ljudet av en, det kommer ju M A T nu ;)
 
Sv: Ensam och förvirrad.

Det finns ju ett mellanting, du kan anlägga en ridbana med belysning så kan ni ju rida mer hemma. Kostar en slant, men betydligt mindre än ett ridhus.
 
Sv: Ensam och förvirrad.

Athletin;15427093skulle göra i min skrev:
Nu har "storbonden" här ute bestämt sej för att stängsla upp alla sina åkrar till betesmark.
Detta resulterar i att det inte finns några ställen att "komma undan på" när det kommer ett fordon när man kommer med häst.

Det är nog många bönder som gladeligen stängslar in sin mark, om de har grannar som konsekvent rider ut på åkrarna om de möter trafik.
Till och med jag, som jobbar med hästar, skulle bli galen om nån använde mina gärden vid möte av trafik.
 
Sv: Ensam och förvirrad.

Min häst är inte ens fyllda tre,så vi har ju inte varit ute så mycket i trafik än,MEN,här om veckan så vart han omkörd av en stor timmerlastbil,samt att han gick förbi en stor traktor utan att vicka på öronen ens,och som sagt,vi har knappt varit ute i trafik då våra ridvägar går inne i skogen bara. Finns lite längre turer då man lär korsa en riksväg (90 km/h) men eftersom han bar aär promenerad av mig (pga ålder) så har vi inte tagit oss så långt bort,utan gått korta vändan runt i skogen/i byn.

MEN,stallägaren utfodrade med traktor när han stog på lösdrift som "bäbis" fram tills i våras då han vart installad. Vattnet fylls med stor bil. Lösdriften mockades även ur med traktor när hästarna var i hagen,dom stog några meter ifrån och åt när traktorn var där inne. Nu har även hagarna grävts ur vid ingångarna och lagt in massa zingel med stoooooor grävmaskin,och hästarna har stått någon meter ifrån och glott bara. Stallägarens söner åker cross (och nån liten sak som låter hur mycket som helst!) och sen skoter på vintern,alldeles runt hästarna. Skoterleden går fö alldeles bakom vinterhagen. Dom har sagt att vi får säga till om det är något problem,men jag tycker att det är TOPPEN faktist! Tänk vad bra att kunna träna när hästarna står i sin trygga hage!

Jag har nästan varit orolig över hur jag ska kunna trafikträna honom eftersom det som sagt inte är någon trafik på våra vanligaste rundor,men nu så har jag sett att faktist är helt cool med det,tack vare alla maskiner som finns på gården,så jag behöver inte oroa mig för det! :D För man vet ju aldrig vad som händer,och man kanske byter till ett stall i framtiden där man måste gå på trafikerade vägar.

Första hästen jag ägde kunde tvärvända och sticka vid möte av traktor/lastbil/buss,men det var mer regel än undantag att vi mötte något av detta på våra turer,och efter bara några veckor så slutade hon tvärvända,och ett halvår senare så rörde hon inte en min,då var det stora traktorer med gräsvagnar,lastbilar med släp,bussar som släppte ut luft osv.
 
Senast ändrad:
Sv: Ensam och förvirrad.

Vi är ju absolut inte ute och rider på åkrarna!
men ifall hästen blir rädd så är det ju såklart bättre om den hoppar ner i ett dike utan stängsel, än ner i stängslet och trasslar in sej, tror inte bonden heller blir så glad om det hoppar in hästar i staketen i tid och otid.

Jag ska försöka med min far om han kan hjälpa mej fodra med traktor, jag kan inte köra traktor ^^ Det är helt klart värt ett försök!
 
Sv: Ensam och förvirrad.

Nej verkligen inte, efter den incidenten i somras så är jag helt klart osäker när framförallt den bonden kommer med traktor.
Det går ruskigt fort.
 
Sv: Ensam och förvirrad.

Visst var det incidenten som hade kunnat blivit en riktigt ruskig olycka, där han bara körde på trots att du ramlade av och hästen fastnade och slet sönder utrustningen? :eek:
 
Sv: Ensam och förvirrad.

Jag förstår verkligen om både du och hästen blir nervösa när ni hör en traktor, gjorde du någon anmälan?
 
Sv: Ensam och förvirrad.

Som någon annan sa, gör en bra belyst ridplan, billigare än ridhus och i alla fall nästan lika bra :) Och öva på trafiksäkerheten är väl en bra ide...Har full förståelse för hur jobbig din situation blir, har själv blivit av med tidigare väl fungerande ridstråk på olika sätt. Bl a då att en av grannarna satte upp staket precis i kant med vägen så att det inte finns en chans att möta någon...Man får försöka hitta andra vägar helt enkelt.
 
Sv: Ensam och förvirrad.

Vi är ju absolut inte ute och rider på åkrarna!
men ifall hästen blir rädd så är det ju såklart bättre om den hoppar ner i ett dike utan stängsel, än ner i stängslet och trasslar in sej, tror inte bonden heller blir så glad om det hoppar in hästar i staketen i tid och otid.

Jag ska försöka med min far om han kan hjälpa mej fodra med traktor, jag kan inte köra traktor ^^ Det är helt klart värt ett försök!

Skall han stängsla in diket oxå? om inte är det ju inte jobbigare att få sen som nu.

Lär dej köra traktor, du kommer inte alltid att ha en pappa som gör det åt dej desutom är det roligt att köra traktor :-).

Kan bara hålla med CK i vad hon skriver.

Kram
 
Sv: Ensam och förvirrad.

Anmälan gjordes och han blev av med körkortet, dock har han ett "jordbruk" och får drf fortfarande bruka traktor som jag har förstått det.
Annars är inte fallet hos åklagare än så vi vet inte än om det blir fler påföljder än detta.
Det återstår väl att se.

Staketen går nära vägen, det finns ungefär 1m till godo.
Innan hade vi iaf 3m tills åkern "började".
Och som sagt så är det ju klart att han ska ha rätt att nyttja sin mark så mycket som han vill.
Han är också en fantastisk granne när det gäller hästarna.
Ser han att hästen är rädd så stannar han och stänger av traktorn, jag är så tacksam för det!
Därför vill jag inte heller vara på och tjata på honom om att staketen gör oss osäkra vid uteritter.
Hade alla bönder här ute gjort som han så hade det inte varit några problem med staketen!

Nu är det inte bara den ena grannen som kör som en vettvilling här ute, för mjölkbilen ska vi inte ens prata om :O
Han försöker nog börna i kruvorna så fort som det går.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Nya grannar i villaområde där vi har stall/lösdrift för tre hästar. Vinterhagen ligger mot grannens tomt men mer än 4m från huset och...
2
Svar
36
· Visningar
5 386
Senast: __sofia__
·
Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
13 490
Senast: Blyger
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 435
Senast: tanten
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 686

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp