Jag bor på landet, mitt ute i skogen långt från trafikerade vägar och har två katter. Dom har kattlucka i bakdörren och går in och ut efter behag i huset. Jag köpte hankatten från ett katthem som 2 åring och han har nu hunnit bli hela 15 år. Han börjar sjunga på sista versen och har fått diabetes konstaterad av veterinär. Jag har börjat fundera på den dagen han inte orkar mer. När jag måste låta han vandra vidare. Jag har en honkatt också, på 5 år. Hon blir då själv kvar. Och jag tycker lite synd om henne. Men är det de? Är katter flockdjur som gärna vill ha en kompis? Dom här två katterna jag har nu kan jag ibland se sitta och tvätta varandra och sånna saker, det ser ut som att dom ändå uppskattar varandras sällskap. Jag är aldrig borta längre än max kanske 8 timmar på en dag och då tänker jag att dom ändå har varandra, sin kattlucka och friheten till att kunna gå ut och in som dom vill så jag har aldrig sett att det går någon nöd på dom. Men om hon blir kvar själv så tycker jag lite synd om henne som sakt. Att skaffa en kattunge är för mig inte ett alternativ, jag föredrar att behålla mitt hem intakt. Men jag har funderat på en vuxen katt. Kan det vara ett alternativ om hon ska få en kompis? Eller blir det svårt att sammanföra två vuxna katter i ett hem? Vad är era erfarenheter?