Ensam häst

Koltinna

Trådstartare
På vägen in till stan finns den en stor hage där det bara går en ensam häst.
Jag har inte sett den hästen med sällskap det senaste året. Jag blir så ledsen varje gång och tycker så synd om den hästen som får gå helt ensam utan sällskap.

Vad tycker ni ang. hästar utan sällskap?

Sv: Ensam häst

vet en häst som faktist trivdes mycke bättre ensam. tidigare stod den uppstallad, men visade tydligt att den inte trivdes. ägaren byggde eget stall på gården, där den fick gå ensam, blev en mycket gladare häst då

Jag har provat ha min häst 'helt själv' (var tyvärr tvunget för tillfället) i en ganska stor hage, brevid lösdriftshästar. Men ändå lite avsides. Det gillade hon inte alls, gick bara omkring och gnäggade hela dagarna.

Men idag går hon i en mindre, egen sandhage med hästar runt omkring sig som alla går i mindre sandhagar. Verkar trivas bättre så. Jag vet inte om hästarna kanske påverkas av att 'alla' går ensamma. Men jag skulle egentligen hellre ha hästen med en hästkompis naturligtvis. Ska försöka lösa det! Men min häst verkar inte alls må dåligt av att stå ensam, så mitt matte-hjärta mår inte så dåligt pga det heller.

M-oaa

Har haft min häst ensam (pga att jag var illa tvungen då sälskapshästen blev såld och man hittar inte en ny häst så snabbt..) Han föredrog att ha hästsälskap så klart och nu har jag hittat två styckna vackra damer för att återgällda honom ;) en unghäst am paint som jag har på prov och henne mamma har jag bara på foder. Nu är min pojke mycket glad. Jag tycker att du bör skriva en lapp eller ringa på och fråga farför dom har den ensam eller skriva en anonym lapp med info att man inte bör ha det. du gör dom en tjänst då förr eller senare kommer dom nog att bli anmälda :\

Jag tror inte att det går att anmäla någon för att de har en ensam häst. Det finns tyvärr ingen lag på att hästar ska ha sällskap, det finns bara en föreskrift om att hästars behov av social kontakt ska tillgodoses samt att hästar bör hållas tillsammans med artfränder.
jag vet också en häst som har en stor hage aldeles själv år ut och år in, men på sommaren går det får i hagen brevid. Och där jag hade min förra häst så hade hon två får som sällskap till hästen, det fungerade bra, numera har hästen och fåren sällskap av en shettis också.

Har även haft min förra häst själv några månader förra sommaren då jag inte hade någon stallplats, och det gick aldeles utmärkt. Jag hade han på ängen brevid vårat hus så han hade sällskap av min katt (som tyckte om hästen väldigt mycket) och av mig och barnen flera gånger om dagen.

Vissa hästar funkar inte att ha med andra, tex vissa hingstar.
Jag tycker också att det är synd om hästar som går ensamma, men jag hoppas att ägarna gör det av rätt anledning och att hästen då får kontakt med andra hästar genom boxgrannar och ridsällskap.
Skulle absolut inte hota om anmälan, dock pga nyfikenhet skulle jag luska lite om varför den går ensam...

Jag tycker inte om att hästar går helt själv alltså inget sällskap i närheten någonstans men att ha hästen själv med sällskap brevid inga problem. Har haft min häst med och utan hästar och han funkar i båda och verkar ingen mindre lycklig bara för att får gå själv i en egen hage. Har dock haft lite problem när han gått med andra för att han är att de äter upp hans täcken och biter på honom. Han är på ett sätt hög i rang men samtidigt låg i rang, och han kan inte gå med ston tyvärr för han tror fortfarande att han är hingst född 1991 och kastrerades 1999 så han har fullt upp när stona brustar och så blir han dum det är hans flock ochman får inte hämta honom och inte några ston

Om det är synd om hästen beror ju på om den trivs ensam eller går runt och gnäggar förtvivlat efter en kompis..
min häst skiter i andra hästar oftast, han kan vara ute flera timmar själv utan att bry sig.

Man måste ju kolla till individen, men visst, jag skulle inte ha min häst själv för fastän än det inte verkar som han bryr sig, tror jag nog han tkr det är trevligt med andra hästar.

Detta är en fråga till alla, men eftersom du skrev om det svarar jag på ditt ;)

Kan man ha hästar ihop med får/kor eller andra djur? :confused: Har alltid undrat men aldrig tagit mig för att fråga någon.

Är inte i en sådan situation, men kul att veta liksom! :)

ammeh härregud,
det är faktiskt förbjud på att hästar får vara ensammna*stav* !
Om hästen nu inte trivs så eller den inte kan gå med andra hästar, vilket en del inte klarar av.
Men om du har tillgång kan du kankse gå till ägaren och prata med honom/henne om du inte vet vem det är som äger hästen kan du ju knacka på ngt hus nära hästen dom brukar veta vem som ägen häste :D

Ja det brukar gå bra, hästar brukar inte bry sig så mycket om det, medans en del kanske absolut inte gillar det men det brukar gå för det mesta :D

De flesta domesticerade flockdjur kan hållas ensamma och verka trivas, men det är inte det optimala. Det ser man inte minst när de får träffa artfränder!

Jag har aldrig träffat en häst som inte vill ha sällskap. däremot har jag träffat hästar som inte trivs med vissa individer, framför allt i små rasthagar där lågrangiga hästar inte kan komma undan. Andra verkar inte bry sig så mycket utan går för sig själv i hagen, men när man studerar flocken några timmar ser man att den interagerar med de andra en hel del, även om den inte har någon "bästis".

Enligt en lagbok som jag läst ifrån 2008 så från och med 1 aug 2009 MÅSTE dom ha sällskap

Om det inte har infallit ett förbud mot ensamhästar alldelles nyligen, så är det inte förbjudet. Var har du läst det?, skulle vara intressant att få veta.

*halvt kl*

Här kan du läsa om lagarna som snart kommer träda i kraft.

Saxat från L101

2 kap. Skötsel och hantering

Allmänna krav
1 §4 Hästars behov av social kontakt ska tillgodoses.

Allmänna råd till 2 kap. 1 §
Hästar bör hållas tillsammans med artfränder.

Sedan går det väl att tolka som man vill, men jag anser inte att en häst som går ensam får den kontakt med övriga hästar som den egentligen behöver/vill ha, ens om det finns kompiasr på andra sidan staketet.
Hästen är ett flockdjur och bör i den mån det går hållas med artfränder. Jag har aldrig träffat en häst som inte gillat andra hästar. Däremot ett flertal som har haft svårt att fungera ihop med en specifik individ.

I större flockar verkar det lättare för hästar att komma överens, i småflockar upplever jag mer småtjafs och bråk. Jag upplever också att hästar som går med många andra är lättare att förstå, deras språk är mycket tydligare än en häst som stått uppstallad själv hela sitt liv och/eller spenderat åtskilliga år ensam i fyrkantshagar. Men det är en personlig uppfattning jag har fått.

Det stämmer som ovanstående skriver.Dock vet jag att de flesta djurskyddsinspektörer inte kommer att gå med på att hästar går ensamma utan mening.Det blir en tolkningsfråga för inspektörerna vid varje fall.Det kommer helt klart att bli mycket svårare att hålla ensamma hästar nu.Tack och lov.

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
573
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 314
Senast: Juli0a
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 853
Senast: Miiikaela_
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
625

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka