Ensam häst i väntan på kompis ...

K

Krollan

Jag och maken håller på att leta häst - ja, jag har hittat min!
Nu vet vi ju inte hur länge det dröjer innan maken hittar sin.
Blir det bara 2 veckor borde det ju gå bra, men dröjer det längre får man väl köpa eller hyra in en sällskapsshettis. Vi har råd.
Fast när vi väl har makens häst, har vi ju egentligen en för mycket. fast det kan ju vara kul att jobba med en shettis också, även om jag inte kan rida den..

Hur har ni andra gjort? Det måste ju finnas fler som fått "glapp" mellan sina hästar. Detta ska ju absolut bara handla om en begränsad tid som hon får stå själv. Det finns dock andra hästar inom synhåll - grannens hästar. Kan det räcka ett tag?

Sv: Ensam häst i väntan på kompis ...

Grannen kanske har plats att ha den hos sig under tiden då maken letar häst:idea:

Mmm, det blir lite meckigt eftersom där är ett djupt dike utan bro emellan, men det är ju ett alternativ om det kniper. Måste vänja henne vid betet först också - är så länge har hon gått på hösilage/hö. Och det tar ju några veckor ...

Grannens hästar går på stort och mycket bete redan.

Vårt sto trivdes väldigt bra ensam i glapp mellan olika hästar som sällskap till henne. Men hon blev väldigt glad när det kom någon ny oxå :) Men det var aldrig någon fara för henne att gå ensam.

Jag har haft min häst själv en vecka och det gick alldeles utmärkt! Varken stressad eller oroad över situationen! Hon gick på bete,så hon var ute dygnet runt,och inte en häst i närheten på flera kilometers håll!

Och inte blev hon direkt överlycklig när hon sen fick kompisar!

Jag har haft två-tre glapp för min häst utan kompis, och min pålle har ALDRIG varit så social, och positiv till arbete och glad som när han står ensam. Han tycker det är så skönt och trivs utmärkt med det, när han sedan fått kompisar, har han inte blivit glad utan istället sparkat och mobbat ut dem.

Dock har han kompis nu och de går bra ihop,men får han välja vore han nog ensamen igen.

Så skönt att läsa om alla där det gått bra! Jag har fått veta att hon stått i egen hage där hon är nu (stallet säljer hästen åt en privatperson). Hemma har vi i alla fall grannens hästar inom synhåll, och med lite tur kan vi "låna" en shettis som sällskap.
:laugh:

Med lite tur dröjer det inte så länge innan nästa pålle kommer.

Du ska inte oroa dig för det! Alla hästar mår automatiskt inte dåligt av att vara själva. Vissa mår bättre eller sämre, en del bryr sig inte alls och en del mår rent dåligt.
Min erfarenhet, som i just det här fallet är ganska stor, säger mig att det oftast går bra.
Det har blivit en hysteri i att hästar inte kan vara själva. Märk väl att jag använder ordet själva istället för ensamma. Det kan tyckas fånigt hårklyveri och språkpolisaktigt, men det är en stor skillnad på att vara själv och att vara ensam.

Jag har haft alla mina hästar själv i perioder, kortare eller längre. Med själv menar jag att de har varit själva på gården utan några andra hästar på km avstånd. Ingen av dom har visat några tecken på att må dåligt. I vissa fall har dom blivit mer avslappnade.

Nu menar jag ju naturligtvis inte att hästar ska leva ett liv utan andra hästar. Jag vet att de är flockdjur. Men i det fria livet väljer de sina kompisar själva, nu är det vi som väljer åt dom. Förhoppningsvis och oftast har människan öga för vilka som trivs ihop men ibland kan hästar trivas bättre själva istället för i en dålig flock.

Jag är lite till åren kommen och har hållit på med hästar ett tag. När jag var ung så stod en hel massa hästar själva hos sina ägare. Vi träffades och red ihop, hästarna gick ihop i hagen en stund, vi var på läger och träningar och släppte ihop en massa okända hästar med varann och aldrig har jag varit med om ett endaste problem. Det var aldrig nån som pratade om detta som ett problem då och vi hade alla glada hästar.

Det är oftast människan som har problem med att hästar är själv. Människans oro och ångest smittar av sig.

Jag tycker också att det är nödvändigt att hästar kan vara själva. För tänk om man har bara två och det händer en av dom nåt drastiskt. Det är förskräckligt opraktiskt att åka och hämta en sällskapshäst innan man lastar den sjuka hästen och åker till sjukhuset eller om det värsta skulle inträffa.

Detta blev både långt och svammligt och det är inte endast riktat till TS.
Att jag går igång på det här viset är för att jag har blivit väldigt illa ansatt för att jag har haft mina hästar själva. Jag har träffat på vuxna människor som ägnat ett helt liv åt hästar som på fullaste allvar inte har trott att det går att ha dom själva, en del tror att dom tar livet av sig.
Jag har debatterat detta åtskilliga gånger. Jag har blivit erbjuden att låna sällskapshästar för att en av mina ska stå själva några dagar då den andra ska bort på nåt.

Har man hästen själv så får man ju förstås tänka på att den inte har nån att leka med, klia på, vifta flugor med etc. Jag är ingen häst och kan inte ersätta detta, men jag kan vara ett sällskap och en rolig kompis. När mina hästar är själva anpassar jag mig efter det och gör helt enkelt mer och andra saker med dom.

Nu ska jag sluta orera. Skulle kunna skriva en hel bok om ämnet och halva boken skulle bestå av folks elaka och ofta okunniga påhopp.

Fridens liljor:D

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 343
Senast: Juli0a
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
633
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
592
Senast: Myzan87
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 080
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar