Ensam häst i hagen?

W

woolf

Hej nu vill jag ha svar ifrån er som har eller haft bara en häst som ni tagit hand om och som gått i en hage utan sällskap.
Jag ska köpa en nordsvensk, men känner att jag har inte råd att köpa 2, varken i inköpspris eller drift. Och jag vill inte köpa en shettis bara för sällskap.
Jag vill ha hästen hemma, för där finns stall och stora hagar på 3 hektar för hästen att gå och beta. Men hur mår hästen om den går ensam? Det är ju ett flockdjur. Samtidigt har jag sett många hästar som går ensama i sina hagar här runt omkring.
Ni som bara har en häst, som inte är uppstallad med 10 andra hästar eller dylikt utan som går ensamma, hur löser ni det här med flockinstinkten,märker ni några negativa effekter, positiva effekter? snälla ge mig tips och råd.
/ Johanna

Sv: Ensam häst i hagen?

Jag svarar, fastän jag inte ens skulle tänka tanken att ha en häst ensam. Hästar är flockdjur och behöver ha andra hästar i sin närhet. (Däremot inte sagt att de måste ha sällskap i hagen - det finns hästar som man inte vill släppa tillsammans med andra hästar - men sällskap i stallet och häst i grannhagen måste finnas)

Kan du inte ta en inackordering? Det vore ju ett sätt att lösa problemet.

Immer

Hästar är individer och vissa kan fungera hjälpligt utan sällskap andra inte. Helt klart är att en häst mår bäst och blir lugnare om det finns andra hästar i närheten.
Efter som du inte ens har köpt häst än så är det ju omöjligt att säga om den kommer att klara att vara själv eller inte.
Om du inte kan göra som Immer skriver kanske du ska överväga om du istället ska inackordera den hos någon som har häst runt om där du bor. Sedan kanske du kan erbjuda bete över sommaren hemma hos dig.

Jag vill ha hästen hemma hos mig eftersom jag har möjlighet till det. Jag vill inte heller ha någon annans häst inackorderad hos mig, för jag vill inte ha främmande folk springande i stallet hela tiden.
Grannen har två hästar som den kan "titta" på. Men hästen kommer ändå att bli ensam i stallet.
Som sagt jag vore tacksam om ni som har EN häst och som vet hur det är att ni svarade på detta inlägg och gav mig råd!!!!

Vet en som hade hästen ensam i stallet med en get som sällskap..
Hennes granne har hästar (stuteri)
Det gick bra med den hästen :)

Hästar som är ensamma brukar kunna bli bökiga med folk för att de inte har nån häst att "bråka" med.

Det är väl inte tillåtet att ha hästar ensamma?

Än så länge är det väl inte förbjudet även om det inte är att rekommendera. Men frågan är ju vad som kommer att stå i den nya djurskyddslagen för hästar som ju ska ge hästen ett så naturligt liv som möjligt. Vissa andra smådjur finns ju redan reglerat att dom inte får vara ensamma.

När jag fick min första ponny för en herrans massa år sen så fick han gå de första åren ensamma hemma hos oss. Mina föräldrar har fårfarm, så ponnyn hade sällskap av andra djur. Han fick både dela hage med får och då experimenterade vi med att dela box med får och kanin. Vår granne har också hästar som han har en möjlighet att se från hagen, samt betar grannens kor bredvid vår hästhage.

Tyvärr var vår ponny aldrig lycklig hemma hos oss som ensam häst. Trots att vi erbjöd andra djurs sällskap samt massor av kärlek och vård, så såg man hur illa han tyckte om att vara ensam. Han blev bångstyrig och olydig, stressad och håglös.

Vi löste problemet med att köpa en shettis som sällskap till ponnyn, ett köp vi inte ångrat en sekund! Dessa två ponnyer är de närmaste vänner och älskar varandra väldigt mycket. Den skillnad som syntes på vår första ponny var enorm. Lyckan var stor för honom att få en kompis igen!

Precis som dom andra så rekomenderar jag dig att tänka väldigt noga för vilket liv du erbjuder din blivande häst. En häst är ett flockdjur som mår alldra bäst med en annan häst. En liten ponny är perfekt sällskap för en större häst och jag kan inte förstå varför du inte skulle vilja köpa en shettis som sällskap. Shettisar duger till mycket annat än bara gårdsprydnader. Dessutom är dom billiga i drift och inte speciellt dyra att köpa heller.

Genom alla de år jag haft mina ponnyer så har jag ibland varit tvungen att hålla dom i sär. Alla de gånger så syns det väldigt tydligt hur olyckliga dom blir att vara ensamma. Visst finns det skillnader även i hästpersonligheter, men min erfarenhet är att en häst mår bäst med en annan häst!

Med tanke på hur formulerar dig verkar du bry mer om vad du själv vill än hur din häst ska må. Ska du absolut ha hästen hemma på dina vilkor får du väl vänta tills du har tid och råd till en till.

:bow: :bow: :bow:
Kan inte mer än hålla med, jag kan inte tänka mig ett liv utan social kontakt med andra människor, det är ju likadant med hästar!
De har djupt rotade flockkänslor...men en del människor verkar strunta totalt i hur hästen känner och mår, BARA DE FÅR EN HÄST! Fnys :mad:

Det känns som det finns småponnisar i mängder som inte kostar en förmögenhet särskilt äldre som inte kräver så fruktansvärt mycket.
En liten shettis kan ju i stort sett leva på mossa...nästan.
Men jag personligen känner att har man så tight med pengar så ska man inte skaffa kuse...de KOSTAR. Allt ifrån maskmedel till veterinärkostnader måste man kunna betala. Jag har får som hästsällskap till mina ponnisar och det ska vara utmärkt för både hagen och magen!!?...de delar nämligen inte parasiter så de håller undan mask m.m. för varandra...utmärkt!!:D

Jag tycker allvarligt inte att du ska skaffa häst om det sa gå själv. Jag har sett hästar gå själv och visst det har gått bra, men hästarna har blivit sååå mycket lugnare och mer harmoniska då de fått själlskap igen. Vet en gammal ponny (30år) som gick tillsammans med kossor i hagen på dagarna och denna ponny trivdes jätte bra med det. Kossorna följde efter ponnyn vart han än gick och de blev väldigt bra kompisar...

men om du har tillgång till att hitta en inackordering hos dig och du inte vill ta den chansen så tycker då inte jag du ska skaffa häst. Också tycker jag det var ett dåligt argument att du inte vill ha "främlingar" springades på gården, inakorderingen blir ju förhoppningsvis en god vän till dig och både du och hästen får sällskap i stallet. Dessutom om detta är din första häst är det alltid bra att ha någon att bolla frågor och kunskaer med...

Hm...varför du inte får svar från de som har EN häst som du skriver beror förmodligen, o förhoppningsvis, på att ingen hästkunnig hästmänniska har det! Vill du inte ha de här svaren får du nog vända dej ngn annanstans för du kommer nog inte få ngt annat!

oj oj oj, då blev man anklagad för att vara en dålig hästmänniska också.
Hästen har funnits och använts i flera år för människan. Bönderna förr hade många gånger bara 1 märr som de använde i skog och mark.
Och på tal och djurplågeri osv för att låta hästen vara ensam, jag anser nog att det är mer djurplågeri att slänga på en massa täcken på hästen när den är skapad för att vara ute och tål vädret mycket väl. Både regn och snö. Det är mer djurplågeri att låta ens häst stå och svettas tycker då jag.
men alla har vi olika åsikter...hm
/ Johanna

Ja, låter man ens häst stå ensam, planerat o länge, så ÄR man en dålig hästmänniska. Och som det ser ut är vi andra rörande överens om det, där är det bara du som har en annan åsikt...

Jag skulle aldrig ha en häst ensam. Ok om man har en häst som trivs bäst ensam och den har andra hästar i hage bredvid men aldrig helt själv...:crazy:

jag vet 2 st som har sina hästar själva... å har inte märkt nå på dom hästarna att dom har lidit nå för de.... en av dom blir jätte nervös om det kommer andra hästar dit... när den ena går iväg så blir den andra jätteorolig å måste hålla koll å så.så jag tror den trivs själv ja...

Det är ingen som vill kommentera min täckesåsikt då?
Eller att man förr ofta bara hade en häst på gården?
/ Johanna

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 121
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 575
Senast: Stereo
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 400
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 459
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar