Ensam = Galen!!

2

20061012

Har nu efter alla dessa år äntligen skaffat egen häst.
Efter mkt letande hittade jag en supermysig 6årig Nordvensk/paint. Ägarna sålde honom pga tidsbrist och han hade knappt blivit riden på 1,5 år. Allt gick super när jag provred honom och hästen är helt underbar.

Nu kommer vi till problemet...
När jag hade fått hem Lotus (som hästen heter) tog vi det lite lugnt med ridningen så vi tränade lite NH o gick promenader, red ut smårundor lite. Han hade också väldigt dåliga hovar så vi blev tvungna att ta det lugnt pga det också. men iallafall..När jag rider med sällskap uppför han sig jättefint! Han är pigg och glad och blir helt överlycklig när han får komma ut. Allt känns rätt då, han har bra framåtbjudning och går tillochmed att få på tygel.
Problemet kommer när han ska ridas ut ensam. I början går han jättefint när man rider förbi hagarna och han ser dom andra hästarna. Sen när man väl har kommit förbi allt så blir han GALEN! Han stegrar flera meter upp i luften, Vänder och försöker sticka hem i full galopp, Sparkar bakut och bockar på stället.. Jag har försökt med att lugna ner honom och sen helt enkelt driva fram honom som om ingenting har hänt men då går han ett par steg för att sen börja igen! Efter några såna "ryck" Orkar man ju inte med detta. har också problem med min rygg vilket gör att jag igentligen borde ge mig på sånt skit. :( Många har sagt att han bara testar men jag har en känsla av att det inte beror på det. Lotus är för övrigt helt frisk både psykiskt och fysiskt och han är en helt underbar häst. Gör aldrig något dumt varken i stallet eller när man rider med sällskap. Han är också helt kolugn när man går promenader med honom ensam :crazy:

Är det någon här som har ett liknande problem som kan hjälpa mig?
är väldigt desperat efter tips och råd...

Sv: Ensam = Galen!!

tycker de låter som om han testar och det rejält verkar det som :crazy:

o när du skriver att han inte hade blivit riden på 1,5 år så får jag känslan av att han helt enkelt fått igenom sin protest med förra ägaren, dvs han tycker inte det är roligt att lämna kompisarna, han bråkar lite och så slipper han...

Kan tyvärr inte ge dig några tips, möjligtvis att inte ge upp, men det kan bli farligt om du redan har problem med ryggen...

Emh har inga tips men jag hoppas det kommer att gå bra:D släng gärna ut en bild på knäppisen.

hej du! har en 5-årning som oxå e lite galen:) men jag e säker på att hon testar mej. en sak som en gammal hästkar gav som förslag e att leda in hästen på volt när hästen börjar jävlas. volten rider du så att du hela tiden förflyttar dej åt det hållet du ska. efter ett par var ber du hästen att gå rakt fram igen. börjar gästen igen så gå direkt in på volt igen. värt å testa ialla fall!!

Han testar! Ett tips som kommer att fungera:

När han börjar konstra tar du tag i en tygeln långt fram och drar den till din höft. Sedan håller du hästens huvud där tills den ger efter för din hand och lugnar sig. Då försöker du rida framåt igen. Upprepas det gör du om samma sak. Ta tag i tygeln och dra den till höften och håll. Det kanske tar femton gånger innan han ger sig, men det är det lugnaste och effektivaste sättet att stoppa en häst som brallar och stegrar sig. Har han huvudet där kan han inte gör något utan får stå stilla. Du kan behöva ta med båda händerna för att stoppa honom första gångerna. Till slut inser han att det inte går att bråka.

Han kan börja snurra runt när du tar tag de första gångerna,låt honom göra det, för han kommer stanna efter ett tag, och när han står stilla och ger eftergift/står nöjt med huvudet som du begär släpper du efter och rider framåt igen. Sluta inte förrän han med nöje går dit du säger.

Jag tycker att det smartaste sättet att lösa ett problem är att i det längsta försöka undvika att lösa det där det yttrar sig...

Försök dela upp problemet i små bitar och öva på bitarna för sig. T. ex. "hästen svarar inte framåt" - ja då rider du väldigt konsekvent och tränar absolut lydnad för framåtdrivande hjälper någonstans där du inte har detta problem. "Hästen vill inte lämna sina kompisar" - ja då får du fundera på hur du på ett smart sätt kan träna detta, kanske ska du vända och rida hemåt när du har sällskap, medans sällskapet fortsätter bortåt? Eller gå ut och gå med honom? Fungerar det inte att leda, ja då får du jobba på det - någonstans där det fungerar.

Framför allt ska du vara oerhört uppmärksam på vad han egentligen svarar på. Är det vad du vill eller vad han vill? Om du hela tiden gör samma sak som de andra ryttarna kan du ju inte veta om han gör som du vill eller som de andra hästarna gör, och gissa vilka som är viktigast för honom? Testa honom alltså hela tiden, travar ni så ökar/minskar du traven, rid men någon ponny så kan du öva skritt-trav-skrittövergångar utan att hamna på efterkälken. Begär något hela tiden! Så småningom är hästen så van att göra som du önskar att allt annat bli mindre och mindre viktigt.

Att lämna sina kompisar kan vara väldigt traumatiskt för en häst, så det måste man öva på oavsett hur mycket man övar annan lydnad. Tänk ut smarta sätt! Förutom exemplet ovan vet jag folk som lagt ut kraftfoderhögar, jag kan också tänka mig att det skulle fungera att rida dressyr fram och tillbaka på vägen och flytta gränsen för hur långt man går bort fram och tillbaka. Gå lite längre en vända, ta kortare nästa, nästan lika långt nästa gång, sedan lite längre etc. Men då måste ni vara trygga med varandra och det blir man av lydnadsträning på trygg mark.

Lycka till! Och kom ihåg att den mest utvecklande konflikten är den man aldrig behöver ta!

Asa s har många bra synpunkter.
Vill bara tillägga att det tagit tid med våra också, det har känts som att hästen måste vara i princip acklimatiserad med den nya miljön innan det har funkat att rida ut ensam. Min tanke med det är att ha tålamod, det är modigt.
Det är dumt att utsätta sig för livsfara!
Första gången jag red ut själv med min häst så hade jag med en NH-instruktör, som fick ha en tamp till en repgrimma, och hon fick gå bredvid. Detta var mest för att jag skulle känna mig någorlunda trygg. Funkade bra.

Ps. Det är ett tips jag fått av en nh-inriktad westerntränare och fungerar väldigt bra. Hästen får lugna sig och inser att det inte är lönt att bråka. De brukar försöka flera gånger, de mest ihärdiga håller på en bra stund, men så plötsligt suckar de bara och börjar gå. Som att de bara "jaja, såhär kan vi ju inte hålla på. Jag går väl då. " Sedan är det bara att börja rida. Med mkt beröm när hästen sköter sig inser den snart att det är rätt nice att gå ut ensam också. Inget farligt händer.

Samma tips har jag hört via bekanta från andra tränare (hoppning?) som tränat hästar som reser sig på bakbenen. Har du huvudet där kan de inte resa sig. En väldig trygghet att ha med sig om man rider en besvärlig häst.

ta med en som leder dig i longer lina kanske :)

Läste om en hästkille som hade liknande problem med sin häst, den vände och skenade hem när de hade kommit en bit från stallet.
Han löste det hela genom att binda hästen vid en påle vid stallet och där fick han stå ett tag och begrunda sin synd. Hästen skulle alltså lära sig att bara för att man springer hem så innebär det INTE att man får vara med de andra hästarna.
Vet ej om detta är bra eller inte men det är ett tips iaf.

Detta har jag också använt någon gång (one-rein-stop), som nödlösning, dock inte med min häst.
Innan jag sitter upp brukar jag göra morotsgrejen, fast utan morot. För att se att hästen är med på noterna, och samtidigt befästa mitt ledarskap. Om hästen villigt följer med med sin nos mot stigbygeln, så känns det som att den har förtroende för mig, och får resan från marken en första eftergift = början på ett samarbete...

Du har fått flera bra tips redan. Jag tycker att det beror på lite hur pass stor risk man vill ta, hur lång tid det får ta och kanske också hur pass säker man är i sadeln.

Jag tror mest på att ta det lugnt och låta hästen vänja sig. Det var ngn som skrev ungefär att man inte behöver göra problemet större än vad det är. Jag hade ridit hästen hemma och tillsammans med andra. Sedan hade jag gått ut promenader med den tills den hade vant sig vid att vara ute ensam. Många hästar tycker att det är lättare att vara själva om ngn går vid sidan om. Har du ingen som kan göra det när du rider? Det går kanske att leda iväg hästen en bit och sedan rida på hemvägen. Jag tror inte riktigt på att hästar testar oss. Om de gör det så är det nog ledarskap överhuvudtaget som ska tränas och för det behöver man inte sitta i sadeln på en häst som reser sig. Men jag menar inte att det är så med din häst. Jag har haft min häst i fyra år. Hon var två år när jag köpte henne och jag har aldrig varit med om att hon har testat mig någonsin.

Men detta är mina tankar kring detta. Jag är fullt medveten om att många tycker på annat sätt. Jag tror än en gång att det viktigaste är kanske att hitta det sätt som passar en själv och hästen.

Det e nog lugnt för min ponny juni gjorde så varje dag jag red yut men jag lärde mig att aldrig ge upp och nu efter 3 år så gör hon inget sånt dära fast det slutade ungefär efter 2 år då hon förstod att det är ingen ide:)Fast hon bockade inte utan halvstegra och vände sig till kompisarna

Hej.
1. Du måste ge hästen tid. Tänk på att den kommit och fått en ny flock som den verkligen gillar.
2. Gör platsen där du har problem så behaglig som möjligt utan att tappa ledarskapet. Utfordra, pyssla om och gör saker den tycker om. Maximal bestraffning är one rain stop när du rider där.
3. Gör platsen dit hästen vill komma jobbig för hästen: Ridning, longering, ensamhet i box osv.
Om du är konsekvent och kombinerar dessa 3 punkter så bra som möjligt så kommer säkert problemet att lösa sig.
Lycka till !

Hej jag har en hästkille som jag ridit in själv, eftersom jag har eget stall och inte har massa ridkompisar är jag tvungen att rida mycket själv. Han är oxå lite stressad över att gå ifrån stallet och där hagarna slutar vill han vända, men om jag känner att han blir krånglig hoppar jag av och går en bit tills han slappnar av..när man kommit en bit ifrån, brukar det aldrig vara några problem. Det gör jag även när jag är ute på turer och han stressar upp sig över farliga saker..Leder förbi faran och lossas som inget..funkar alltid mycket bra. Lycka till!

Läste om en hästkille som hade liknande problem med sin häst, den vände och skenade hem när de hade kommit en bit från stallet.
Han löste det hela genom att binda hästen vid en påle vid stallet och där fick han stå ett tag och begrunda sin synd. Hästen skulle alltså lära sig att bara för att man springer hem så innebär det INTE att man får vara med de andra hästarna.

Jag har hört den varianten tidigare, och den är lika dum varje gång.
Hästen tänker inte som vi människor, den kan alltså inte "begrunda sin synd".

Immer

Ungefär lika dumt som att inte ge hästen kraftfoder för den inte skött sig på ridturen eller att piska upp en häst efter ridturen. Det är likadant som på hundar, de förstår att du är arg men inte varför och därför kan de inte ändra beteendet.

Till TS: Kan du inte ta det i etapper? Gå liiite längre varje gång ni är ute och vänd innan han börjar stressa upp sig. Annars kan du hoppa av och leda honom en bit (hoppa av innan stressen kommer). Tänk på att ni känner ju inte varandra och han har aldrig varit på dessa vägar, han vågar inte lita på dig fullt ut ännu.

Jag har hört den varianten tidigare, och den är lika dum varje gång.
Hästen tänker inte som vi människor, den kan alltså inte "begrunda sin synd".

Immer

Kanske inte begrunda sin synd ,men det kanske inte blir lika kul att springa tillbaka till stallet om man varje gång INTE får träffa kompisarna..

Har dock inte provat på det själv och tror inte heller att jag skulle göra det .

Mia

Jag har också läst om den här hästkillen. Var en artikel i någon hästtidning. Han lät hästen springa hem flera gånger (under samma ridtur)och band upp den vid en påle. Han lät den stå där någon timme och ha tråkigt varje gång. Inget godis eller annat som kunde uppfattas som trevligt av hästen. Tillslut insåg den att det enda som hände när den kutade hem var att den fick stå uppbunden och ha tråkigt. Sista vändan stannade hästen till lite vid den vanliga vändplatsen men fortsatte sedan. Då red killen bara en liten bit till och vände sedan hem. Tog in hästen i stallet och gav den mat och vatten. Släppte dock inte ut den till kompisarna igen den dagen. Har du gott om tid kan detta kanske funka.
Lycka till och ta inga onödiga risker!

Senast ändrad av en moderator:

Jag har också läst om den här hästkillen. Var en artikel i någon hästtidning. Han lät hästen springa hem flera gånger (under samma ridtur)och band upp den vid en påle. Han lät den stå där någon timme och ha tråkigt varje gång. Inget godis eller annat som kunde uppfattas som trevligt av hästen. Tillslut insåg den att det enda som hände när den kutade hem var att den fick stå uppbunden och ha tråkigt. Sista vändan stannade hästen till lite vid den vanliga vändplatsen men fortsatte sedan. Då red killen bara en liten bit till och vände sedan hem. Tog in hästen i stallet och gav den mat och vatten. Släppte dock inte ut den till kompisarna igen den dagen. Har du gott om tid kan detta kanske funka.
Lycka till och ta inga onödiga risker!

Jag tycker att detta verkar vara en heldum ide och skulle aldrig få för mig att göra ngt liknande. Men vi har alla olika sätt att hantera våra hästar.
Min häst är inte galen nu men hade säkert blivit det efter ett sådant äventyr (nu kan hon mkt väl gå iväg ensam så jag har inte det problemet)

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 636
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 344
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 034
Senast: Sel
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 236
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar