Ens egen hästskötare på tävling

Lella

Trådstartare
Flytta detta om det ligger fel. Jag har en liten fråga till er som tävlar hoppning och är er egen hästskötare på tävlingen, vad gör ni av hästen då ni går banan? Litar ni på att det finns någon på plats som kan hålla den under tiden? Skulle själv vilja tävla i liten skala men har ingen som är intresserad att ställa upp som medhjälpare så det är en lite knepig situation. Jag vågar inte binda hästen vid transporten utan uppsikt och har inte tid att lasta den tillbaka i transporten under tiden.

Sv: Ens egen hästskötare på tävling

Jag har aldrig vart iväg själv på tävling, har alltid en kompis/pojkvän/förälder med mig. Annars kan hon stå i transporten, hon står jättelungt därinne och halvsover..

Om det finns boxar kan man ju använda dom annars finns det väl egentligen inte så många alternativ? :o:confused:

Mmm om man inte hinner lasta hästen så måste man nog hyra box på tävlingsplatsen...

Jag har åkt själv några få gånger och det har väl funkat, min häst är väldigt snäll att lasta så jag har inte hyrt box.
Men att ha med sej någon om så bara för att hålla hästen när man borstar/sadlar osv är ju absolut att föredra. När hästen väl är ute ur transporten kan ju inte lita på att den står still och väntar medans man byter om/hämtar grejer mm. OM det är riktigt snäll så kan man sätta en grimma över tränset och binda den i transporten (ja alltså på utsidan :p), men det finns ju en del risker med det med tanke på hur det är på en tävlingsplats.

Jag tycker inte att man ska åka på en tävling och hoppas att det ska finnas någon där som kan hålla hästen osv, ha allt förberett & klart innan du åker, att vara på tävling kan vara nervigt & stressigt som det är. ;)

Men som sagt om det finns möjlighet att hya box på tävlingsplatsen så tror jag nog att det går helt ok att åka själv! :laugh:

Senast ändrad av en moderator:

Hästen får väl stå kvar i transporten när du går banan, lite hö och en öppen framdörr så går det nog bra...

Dock bör du fundera på den största risken, vad gör du om du rasar av och skadar dig (typ stukar något etc) och inte kan ta dig hem igen?

Framförallt, be att få ett sent startnr. I så fall kan hästen stå i transporten när man går banan för att sen ta ut hästen o rida fram.
Ha så mkt som möjligt färdigt innan du åker. Jag har skydden på under transportskydden t ex.

Jag skulle åka ensam en gång, fick startnr 6. Då blir det lite svårt... så jag fick min kära mor att följa med!

I söndags var jag på tävling (tävlade inte själv) som medhjälpare till en kompis. När jag höll min kompis häst under bangången såg jag en tjej med panik i blicken, hon skulle ju gå bana och hennes medhjälpare syntes inte till. Jag erbjöd mig att hålla hennes häst oxå! Kan säga att hon var ganska tacksam.

Jag brukar nämna det i anmälan så att jag kan få passande startnr. Har lättlastade hästar så det är bara att slänga in dem i släpet under tiden. Skulle inte våga låta någon okänd hålla :crazy:
Är det lokal utetävling där man kan stå utanför och se när andra går och stegar kan jag strunta i att gå själv, ev vinklar och omhoppningssvängar hinner jag kolla innan start, ofta blir man ju insläppt när det är 1-2 kvar innan start.

Men jag har en liten idé. Skulle inte den arrangerande klubben kan hyra ut "hästhållare"? Naturligtvis får det inte vara vem som helst men det finns ju många som hjälper till en tävlingsdag och klubben borde ju ha något hum om vilka som är kapabla att hålla en häst. Jag skulle lätt kunna betala en slant för att få tillgång till detta, slanten skulle då gå till klubben.

Hästhållarna får väl ha speciella västar på sig eller nåt och så löser man biljett i sekretariatet som man ger till hästhållaren. Vad tror ni om detta?

Jag drar mig också lite för att tävla hoppning pga av just detta med att gå banan. Jag har bett om sena startnummer, har många gånger fått tidiga nummer i alla fall. Borde inte arrangerande klubb ta lite mer hänsyn eller är tävlingsryttare så fula att de säger att de är själva för att få ett sent startnummer? Det har hänt att jag strukit mig då min valack inte gillade att stå sadlad i transporten och jag ansåg jag omöjligt hann lasta ur, sadla och rida fram efter jag gått banan.

Min snälla mamma följer med, men jag behöver hjälp ungefär 5 minuter inför varje klass och det känns onödigt att hon ska tillbringa en hel dag med att åka till och från en tävling för att hjälpa mig i fem minuter.

Senast ändrad:

Lite allmänt sådär men ni som låter okända hålla era hästar eller som erbjuder er att hålla andras hästar.

Tänker ni något på smittrisken?

Jag personligen skulle givetvis hjälpa till att fånga en lös häst eller att ta hand om en häst ifall ryttaren gjort illa sig men INTE hålla eller klappa på en häst "bara för att".

Jag har jobbat med tävlingshästar på rätt hög nivå (och i avelsverksamhet) och är stenhårt drillad i att aldrig riskera att få hem "någon onödig" skit så jag är kanske överkänslig.

Hur resonerar ni?

Jag skulle aldrig våga åka iväg på tävling själv igen. För en gång så vart jag tvungen att åka iväg själv då min kära medryttare vart sjuk och inte kunde följa med. men på tävlingen hände något otäckt. jag ramlade av på ett hinder och slog mig så illa i ryggen så dom skickade iväg mig till sjukan. :S men som tur var så hade den ridklubben som anordnade tävlingen en box över så min häst fick övernatta där tills min medryttare kunde åka och hämta hästen. Men alla anläggningar har juh inte möjlighet att göra så, så jag hade en väldans tur!
Så försök att få tag på någon som kan följa med. det är alltid skönast, tänk om du behöver gå på toa, då kan du juh inte ta med dig hästen in. Någon måste juh finnas.
Lycka till

Det där med att man alltid måste ha någon med sig som kan köra hem hästen om man blir skadad blir väldigt knepigt när man har transport som kräver BE-kort - urvalet människor som vill kravla upp i ottan för att följa med på tävling är litet nog som det är...

Jag har mest åkt på blåbärshoppningar/pay&jump på sistone, och då gått banan på en lägre höjd än jag ska hoppa, så jag kan vänta med att lasta ur hästen till efteråt. (Eller haft tur att få ett nog högt startnummer.) Sen vill jag ha en parkering så bred att jag kan ta med mig hästen fram till bakluckan så jag kan göra i ordning den, och sen funkar det bra för mig att åka själv.

På isistävlingar slänger många bara upp 4 stolp i plast och en tråd runt. Sen får hästarna gå där. Vanligt oxå att binda fast i transporten. Det är sådan skillnad på isistävling vs. "vanlig"... :eek:

Men det är helt klart att föredra att ha med sig någon när man är på tävling.

Jag har oftast med någon när jag tävlar och skulle jag inte ha det skulle jag endera

1: lasta hästen en kort stund
2: be nån bekant på tävlingen (brukar vara en hel del) hålla hästen en stund
3: be någon främling hålla hästen

Jag åker ofta ensam på tävlingar.
Det går alldelas utmärkt men knepet är planering, planering, planering!
En hyfsat lättlastad häst underlättar såklart ;)

På sista tävlingen hade jag näst sista startnr i första klassen och nr 5 i andra.
Det var snabbt upp till transporten, lasta in hästen med full utrustning (bara släppa på sadelgjorden) grimma över tränset.
Gå banan och sen hämta ut hästen igen.
Lite stressigt men det gick alldeles utmärkt :)

Bra tips är: Ha benskydd på under ev transportskydd alt se till att ta på skydden innan du lastar ur.
Gör iordning dig själv först, vill du inte ta på väst, kavaj, hjälm så kan man ha det i en spann som man sätter i eller bakom transporten.
Ha alla saker lätt tillgängliga i transporten. Fixa en sadelbock som antingen åker i transporten eller lätt kan flyttas dit från bilen när ni kommer fram.

Oftast finns det någon som kan ställa upp och hålla om det krisar totalt men jag brukar klara mig utan hjälp så det gör nog du med!

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 402
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 164
Senast: Lady_S
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 674
Senast: Lobelia
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 416
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skötsel av utedass
  • Offentliga verksamheter
  • Vad gör vi? Del CCV