Enorma vader - fetglömma ridstövlar?

Bylund

Trådstartare
Problemet noggrant beskrivet i rubriken.

Jag har storlek 38 på fötterna, vilket innebär att jag borde ha ett vadmått på ungefär 34-36 cm, om vi ska tro på ridstöveltillverkarna.

I verkligheten är mitt vadmått ca 44 cm.

Hittills har jag hittat ett enda par ridstövlar jag har kunnat ha i vaderna. Ett par. Inte ens Hööks bruna stövel med snörning i hela skaftet kunde jag ha.

Finns det verkligen inte en enda ridstövel för breda vader, utan att man måste måttbeställa och betala en hel månadslön?

Hur gör ni andra som har ett vadmått på 40cm och uppåt?
 
Sv: Enorma vader - fetglömma ridstövlar?

Min stövlar är måtten 51 långa och 41 i vader till stl 39 i fot. Jag fick vackert måttbeställa.
 
Sv: Enorma vader - fetglömma ridstövlar?

Jag jobbar aktivt för att minska vikten och mått på alla delar av kroppen så att köpa måttbeställda stövlar nu känns inte som ett alternativ.

Ridstövlar med elastisk snörning, tretorns t ex, ser ju ut som en perfekt stövel, anpassningsbara så man kan ha dom trots att man minskar i omfång.
Men jag antar att de är av samma mått som vanliga stövlar? Och går att flexa ett par cm eller så?

Tack för svar i alla fall Jane_Done!
 
Sv: Enorma vader - fetglömma ridstövlar?

Jag har 37-38 i foten och 40-42cm i vaden beroende på om de är lite svullna eller ej.
De enda stövlarna som passar mig är några modeller från Mountain Horse och Sarm Hippique om jag inte velat måttbeställa.

Men visst är det konstigt att många stövlar har så smala skaft?
För vi är ju en hel drös med tjejer som har rejäla vader...
 
Sv: Enorma vader - fetglömma ridstövlar?

Fuller Fillies har stövlar med trevligare mått, men det finns ju ingen butik i Sverige som har dem så att man kan prova, de finns bara på internetbutik. :(
 
Sv: Enorma vader - fetglömma ridstövlar?

Smalis ;)

Jag har 39.5 BRED i fot och 46.5 respektive 46 cmom vaderna NU...
Och då är jag inte ens svullen idag..... :mad:

Jag har ett par från Graninge med resår på utsidan, vet ej vad modellen heter, som jag låtit skomakaren sätta in dragkedja och dom kan jag få på mej dom dagar jag inte är svullen.
Enda felet med dom är jag köpte dom som storlek 40 men det visade sej vara ett par 41or i kartongen och det såg jag inte förräns jag fick dit dragkedjan eftersom jag aldrig kunnat prova dom innan då jag inte kom ner i dom eftersom jag även har höga vrister.....

Lite jobbigt en varm dag med 2 par extra strumpor och extra sula..... :mad:
 
Sv: Enorma vader - fetglömma ridstövlar?

jag har stl 42 i fot och 43-43,5 i vader, chansade och köpte ett par richmond high rider från mountain horse. Du borde kunna ha deras regular-wide. Resåren stretchar sig en bit, räkna med kramp i början men det går över kvickt, mitt problem nu är den nedrans tryckknappen som de envisas med att ha uppe i knävecket, kommer lämna dem hos skomakare för att sätta dit en rem istället.
 
Sv: Enorma vader - fetglömma ridstövlar?

Jag har ungefär samma problem; små fötter och vader som är lika breda som de är höga, typ. Jag köpte ett par för under 2000:- under GHS för några år sedan som är helt okej i kvalitet. Minns inte märket, men det var en italiensk tillverkare som hade både högt och lågt.

Tretorn har jag provat och visst får jag på mig dem om snörningen är så lös det bara går, men det ser inte riktigt klokt ut...
 
Sv: Enorma vader - fetglömma ridstövlar?

Pulkaskurk: Det är jättekonstigt egentligen, som du säger är vi ju många som har kraftigare vader. Både med och utan övervikt i övrigt.

Houdinie: Jo, jag har sett dom nämnas här på Buke, men jag vill ju gärna kunna prova stövlarna, helt med ridbyxor på, innan jag köper.

Palle: Smal var det ja :p Jag tänker iofs försöka att minska i omfång, men nån smalis blir jag nog aldrig riktigt. Inte om man ska gå efter ridstövel- och ridbyxtillverkarnas mått.

Jordgubben: Dom stövlarna har jag faktiskt kikat lite på, men då kommer ju problemet att jag vill prova innan köp, helst med ridbyxor på.
Visst kan man skicka efter och skicka tillbaka om det inte passar, men det gör jag inte förrän jag börjar bli riktigt desperat.

Lillelorden: Jag nämnde Tretorn bara för att jag gillar idén med resårsnörning, eller för all del vanlig snörning, så man kan anpassa stövelns vidd efter vaderna, men eftersom det verkar vara ett populärt märke antar jag att de inte finns i några vidder direkt.
 
Sv: Enorma vader - fetglömma ridstövlar?

Jag har visserligen tvärt-om problemet att stövlar för vuxna är för stora i skaften. de för barn är istället för trånga kring ankeln av någon anledning. Men ajg har köpt ett par treadstone stövlar, de är extra smala i vaden, och jag såg att de fanns i flera olika vidder från 0 till 4 tror jag. (de graderade de olika vidderna så)
så tips är att kolla på treadstones modeller. Är väldigt nöjd med mina i övrigt med. bra dragkedja som håller, snygga o bekväma.
 
Sv: Enorma vader - fetglömma ridstövlar?

Åh här kan jag vara med min stövelhistoria. :wtf:
Har sedan barn på ridskolan varit tvungen att måttbeställa stövlar, inte ens de där uschliga fula och ickepassande gummistövlarna man hade på den tiden gick på utan måttbeställning. Fråga min mamma som liten om man kunde operera vaderna mindre för jag ville också ha Graninge stövlar som alla andra:(
Har fått köra på strumpor eller shortchaps med MASSOR av stretch som är för långa.

Är kort med korta ben och små fötter och enorma vader! Stl. 36-37, vidd 44, höjd 38cm så man skulle kunna säga att jag är lite av ett freak. :meh:

Har provat varenda stövelsort som finna i de 5 butikerna runt mig plus jämfört via nätet resten. NOLL har gått på förutom någon Richmond modell med klumpig fot och stl 40 som jag fick knäppa långt upp på knät.
Efter att provat stövlar en hel dag tog det nästan knäcken på mig och jag beslutade mig helt enkelt för att det fick kosta vad det kosta ville för snygga dressyrstövlar skulle jag ha!

Måttbeställde mina Königs ifrån M*rietorps ridsport på STHS och gjorde de exakt så som jag ville mina drömstövlar. De kostade.... mycket... men det var det värt. Älskar dom men har inte fått chansen att rida i de under speciellt långa perioder pga skador och galen häst.
Tyvärr går inte vänsterstöveln på längre pga en spark men ska lämna in de och få en resår vid dragkedjan.

Så lång historia kort, för oss med eländiga vader är måttbeställning det bästa alternativet. Finns billigare varianter men tyvärr kostar det mkt mer än för de som passar inom mallen. :(

Vet inte vilken typ av stövel du vill ha men Cavallo har modeller som är "relativt" billiga och supersnygga och bra kvalitet.
 
Sv: Enorma vader - fetglömma ridstövlar?

Jag har storlek 38 på fötterna, vilket innebär att jag borde ha ett vadmått på ungefär 34-36 cm, om vi ska tro på ridstöveltillverkarna.

Oj, är det så illa? Jag har storlek 38 och vadmått på 34. Jag är inte ett uns överviktig, ligger snarare precis på rätt sida den undre gränsen för "normal" på BMI-skalan. Antalet människor som ligger i överkant eller över är många fler än de som ligger i underkant eller under om man ska räkna BMI som inte är hela sanningen. Ridning och det allmänna arbetet på jobbet är min enda träningsform, så jag lär ha normalt ridmusklade vader.

Jag borde på den grunden ligga någonstans i underkant på vadmåttsskalan för storlek 38 kan jag tycka. Inte i mitten?! Ridstövlar kanske främst görs för barn och unga ryttare? De har ju smalare ben. Det är kanske som med kvinnokläder. De utvecklas för att vara snygga i storlek 34-36. Det är ju många kvinnor som har de måtten...

Sååå... Vad ska vanliga kvinnor ha för kläder och ridstövlar kan man fråga sig?
Är det verkligen så att man måste måttbeställa om man har kraftigare vader än en normal 17-åring? Pinsamt.
 
Sv: Enorma vader - fetglömma ridstövlar?

Aldrig mätt mina vader men har inte kunnat ha ridstövlar sen undre tonåren.. Inte ens de med snörning hela vägen satt bra (glapp i ankeln, inget stöd för vaden och sen sprack dragkedjan. Två gånger). Kör alltid shortchaps.
 
Sv: Enorma vader - fetglömma ridstövlar?

Jag kollade några måttabeller på stövlar på olika hemsidor, och de flesta stövlar i fotstorlek 38 har en skaftvidd på 34-36 ev 35-37, och det är ju helt sjukt litet kan jag tycka.
Extra vida modeller är 1-2 cm bredare, max.

Jag tycker det är konstigt att det inte finns större variation i skaftvidderna, ingen kvinna är den andra lik och man behöver inte ens vara överviktig för att ha grova vader.

Allmänt:
Min drömstövel vore en snygg, mörkbrun stövel med snörning alt. resårsnörning från foten upp till knät. Rund tå och dragkedja i bakkant.
Inga överflödiga detaljer, bara enkel slät stövel med reglerbara skaft för breda vader.
 
  • Gilla
Reactions: Sar
Sv: Enorma vader - fetglömma ridstövlar?

Det stämmer inte att "alla" ridstövlar endast finns i 34-36, 34 betecknas som smal hos de allra flesta tillverkare. Petrie tex har 15 olika höjd/vidd varianter, upp till 40 i vidd i stl 38.

Men det går inte att göra standardstövlar för alla möjliga avvikande stl, det säger sig ju själv. Har man ovanliga mått så får man helt enkelt måttbeställa.

Det är knappast något som är diskriminerande mot tjocka ryttare, själv är jag lång och smal och måste alltid måttbeställa eftersom alla standardstl är för korta och vida. Billiga stövlar som tex Hööks ser helt idiotiska ut på mina ben, som gummistövlar.

Att få helt måttade stövlar kostar runt 800-900 kr extra.
 
Sv: Enorma vader - fetglömma ridstövlar?

Nej, men jag har aldrig skrivit att alla ridstövlar bara finns med väldigt smala skaft.
Jag har heller aldrig påstått att det är diskriminering, däremot tycker jag att det är synd att det inte finns större utbud för oss med grova vader i "vanliga ridsportbutiker".

Jag förstår också att det inte går att göra ridstövlar i alla avvikande storlekar, och det har jag heller aldrig påstått.
Men någon modell kunde man väl göra med ett större vadmått och ha som standard?
Eller göra en stövel med snörning/resår som faktiskt går att flexa mer än 2-3 cm?
Det fungerar ju med vanliga vardagsstövlar, varför fungerar det inte med ridstövlar?

Jag har aldrig påstått att det inte finns stövlar för breda vader, klart det finns! Det finns till och med "färdiga" stövlar, men hur många gånger finns dom i butik så man kan prova?

Alla har kanske inte en förmögenhet att spendera på stövlar. 8-900kr är en piss i havet för vissa, men för andra är det väldigt mycket pengar.
 
Sv: Enorma vader - fetglömma ridstövlar?

Förstår att du tycker det, själv tycker jag att de minsann kunde göra högre stövlar så jag inte behöver betala extra bara för att mina ben är långa... Men det hjälper inte att tänka så, allt handlar om efterfrågan och ekonomi.

De standardstl som finns är framtagna för att det är de som oftast efterfrågas. Det är inte tillräckligt många som vill köpa ridstövlar i vidd 44 för att det skall löna sig att producera dessa.

Tillverkare vill tjäna pengar, inte producera en viss stl för att vara snälla.
 
Sv: Enorma vader - fetglömma ridstövlar?

Jag tror det enda som gäller är att måttbeställa eller köra med gaiters. Eftersom jag håller på att tappa en del vikt så valde jag att köpa en bra ridsko och gaiters till det. Gaiters fick jag köpa från fuller fillies och dom är toppen!
 
Sv: Enorma vader - fetglömma ridstövlar?

Jag har ungefär samma problem; små fötter och vader som är lika breda som de är höga, typ. Jag köpte ett par för under 2000:- under GHS för några år sedan som är helt okej i kvalitet. Minns inte märket, men det var en italiensk tillverkare som hade både högt och lågt.

Kan det vara Alex´s Boots? :)
Jag var på GHS i år och hamnade där, dom hade supersnygga stövlar till mina korta men breda vader (40-41 cm) som faktiskt gick på utan några problem, och i lager! Är så nöjd med mina stövlar att jag funderar på att beställa ett par om jag inte kan vänta till GHS nästa år :D
Prislappen var under 3000 kr, bara dagar innan kom jag över ett par cavallo som jag faktiskt kunde ha och var nära att köpa men avstod och dom låg på 4300 på rea. Men ja, jag rekommenderar varmt hans stövlar! Han skulle va på Falsterbo och Stockholm horseshow fick jag veta när jag köpte mina :)
 
Sv: Enorma vader - fetglömma ridstövlar?

Har PM:at dig =)

Har du ingen vettig ridsportbutik i närheten så leta tabell på nätet över mått/storlekar och beställ den vägen. Kan du få hjälp att mäta via en ridsportbutik så brukar det bli rätt. Finns ingen vettig stövel där så be dem mäta och skriv upp måtten för att leta vidare/beställa själv. Förslag på märke/stövel har du i PM:et.

Ett annat alternativ är en riktigt bra ridsko samt gaiter (tror jag det heter) dvs shortchaps i "stövelskaftmodell" av hårt läder.

//LIllaGubben
 

Liknande trådar

Utrustning Tyvärr har min 13-åriga dotter ärvt sin mammas kroppsform, vilket innebär att vi har små fötter (36-37) korta ben men breda vader...
Svar
6
· Visningar
502
Senast: Zpunk
·
Utrustning Hej! Jag är då knappa 160cm lång. Jag skulle inte kalla mig själv överviktig, men jag har någorlunda vida höfter, lår och vader. Att...
Svar
17
· Visningar
1 644
Senast: Squie
·
Utrustning Har nu försökt köpa ridstövlar ett tag och undrar hur fasiken man ska hitta ett par som passar? Alla stövlar är antingen för långa eller...
Svar
12
· Visningar
7 071
Senast: Zoya
·
Utrustning Jagar ridstövlar som en tok, men det är klurigt det här. Jag blir aldrig klok på måtten, alla stövlar är för vida i vaden!. Har 36-37 i...
Svar
13
· Visningar
2 569
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp