Enorma vader - fetglömma ridstövlar?

Sv: Enorma vader - fetglömma ridstövlar?

exakt såna som du vill ha har petrie. I dagsläget ser det ut som om du får måttbeställa. Går du ner ca 2 cm i omfång så lär du kunna ha tex equipage xw stövlarna. Om du vill ha en justerbar stövel kan jag tipsa om veredus guarineri.
 
Sv: Enorma vader - fetglömma ridstövlar?

Sebos har Derby ridstövlar som kostar mellan 3900 & 5500 och det står att man kan måttbeställa utan extra kostnad, isf blir det ju inte snordyrt. :)
 
Sv: Enorma vader - fetglömma ridstövlar?

Men...gör de stövlarna så smala nu? Mina Cavallo är 20 år gamla men de fick ta in mina en cm i vaderna för de fanns inte smalare än 38 cm i min storlek. (storlek 39,5 och 50 cm höga). Om tillverkarna gör smalare stövlar nu rimmar det illa med att vi människor knappast är smalare nu än för tjugo år sedan.
Men x-vida stövlar finns väl? Hur vida är de?
 
Senast ändrad:
Sv: Enorma vader - fetglömma ridstövlar?

Jag köpte ett par vanliga dressyrstövlar med dragkedja på Hööks och lämnade dem till en duktig skomakare som töjde dem 4-5 cm till 43 cm vadvidd. :)

Han kunde inte garantera att det skulle funka, var bl.a. orolig att dragkedjan inte skulle hålla, men eftersom jag köpt dem till halva reapriset var jag beredd att chansa. Gick jättebra!
 
Sv: Enorma vader - fetglömma ridstövlar?

Ja.
Alla stövlar är självklart inte 34cm som standard, det är i smalaste laget.
Om standardmåttet på en stövel är ex 36 brukar X-vide vara 1-2 cm större bara.

Några stövlar finns i större storlekar, men där stannar vidden ofta på max 40cm.

* * *

I övrigt vill jag tacka alla som kommit med råd, förslag och tips.
Jag kollar upp alla modeller ni nämner för å se om det finns någon stövel som eventuellt faller mig i smaken.
Nästa problem blir att hitta en ridsportbutik i närheten som faktiskt har modellen i butik så man kan prova, men det tar vi vid senare tillfälle!
 
Sv: Enorma vader - fetglömma ridstövlar?

Jag har tyvärr dessutom små fötter (36) vilket gör det hela ännu svårare. Många av wide-storlekarna börjar på 37.
 
Sv: Enorma vader - fetglömma ridstövlar?

MH Richmond high rider i regular wide borde funka. Jag har till och med plats över i mina!
 
Sv: Enorma vader - fetglömma ridstövlar?

kl

Alex's Boots som någon nämnde här ovan har verkligen bra och prisvärda stövlar i ALLA storlekar och utföranden.

Har själv stl 35-36 på foten vader på ca 39-40 och korta, korta ben. INGET passar och jag har alltid fått måtta tidigare.

Tittade in hos AB för några år sen på GHS och gubben tog en snabbtitt på mina ben och letade lite i havet av kartonger och tog fram en stövel som passade som en smäck, men den var för lite för kort. Har aldrig hänt mig förr, att en stövel varit för kort =)

Fick därför måttbeställa stöveln utan extra kostnad (förutom fraktkostnad för att få hem den) plus att jag fick välja färg helt som jag ville. Har nu ett par skitsnygga, übersköna rödbruna stövlar som jag bara älskar!! :love:

Mina stövlar kostade 1900 kronor plus 300 i frakt om jag inte minns fel. Lätt värt pengarna, skitnöjd med mina stövlar!

Tittar hos dem varje år på GHS och dreglar över stövlarna och kommer att köpa ett par till bara jag har pengar över just den helgen =) Min kompis köpte ett par i år, supersnygga med snörning fram. Det var en av de dyrare modellerna, kostade lite drygt 3000. Verkligen snygga!!

Rekommenderar verkligen att titta in hos dem i Falsterbo om du ska dit!
 
Sv: Enorma vader - fetglömma ridstövlar?

Kan det vara Alex´s Boots? :)
Jag var på GHS i år och hamnade där, dom hade supersnygga stövlar till mina korta men breda vader (40-41 cm) som faktiskt gick på utan några problem, och i lager!
Måttbeställde från samma tillverkare för ett par år sen till mina breda vader. Jag fick dem precis som jag ville, och i och med att de blev måttade så slapp jag ha resår i skaftet för att få det att fungera. Bra läderkvalitet, mjukt när man väl gått in stövlarna, och motståndskraftiga mot repor. (går inte att jämföra med MH som har bra stövlar men avsevärt sämre läder i sina stövlar). 2500 kr inklusive frakten från Italien.

Den enda nackdelen är att de blev såpass snygga och bekväma att jag har dem som vardagsstövlar till jobbet under vinterhalvåret, således har jag fortfarande behov av en stövel att rida i. :banghead:

Ska finnas någon återförsäljare för dessa i norra Stockholm som hjälper till med måttning och beställning.
 
Sv: Enorma vader - fetglömma ridstövlar?

Ja.
Alla stövlar är självklart inte 34cm som standard, det är i smalaste laget.
Om standardmåttet på en stövel är ex 36 brukar X-vide vara 1-2 cm större bara.

Några stövlar finns i större storlekar, men där stannar vidden ofta på max 40cm.

* * *
Jag förstår. Jag tycker bara det är konstig utveckling. Jag var ju tvungen att sy in mina för att de inte fanns så "smala" som 37 cm. De smalaste var 38 cm i den storleken och med den höjden. Även om det är 20 år sedan så tycker jag det är en galen utveckling hos tillverkarna. Vi människor finns ju i en mängder olika storlekar, grovlekar och längder. Då borde ju tillverkarna följa det.
Det är i och för sig lika galet som med längden på ridbyxor. Ju större storlek ju längre ben. Hur knäppt är inte det? Den som har långa ben behöver ju inte dra större storlek i övrigt. Men det är en annan sak och hör väl inte hemme i den här tråden. Hoppas du hittar ett par stövlar som passar.
 
Sv: Enorma vader - fetglömma ridstövlar?

Åh jag har exakt samma problem. Eller, riktigt så vida vader har jag inte, men i kombination med en liten skostorlek och korta ben går det ju åt helvete. Måttabeller kan man ju inte gå efter heller. Enligt hööks tabell så skulle en stövel vara 40 cm i vidden (jag har 38, blev sedan måttad av en tjej på en riktig ridstportsbutik) och inte en chans att jag fick upp dragkedjan.
Hade tidigare ett par mountain horse (jag var 16 och litade totalt på vad tjejen i butiken sa) som självklart inte passade alls (dvs för långa och blodstopp i fötterna även flera år efter inköp). När dragkedjan sprack (ja, den sprack) för typ femte gången valde jag att kasta dom.
En av gångerna jag försökte ge mig på hööks stövlar så blev jag tillsagd av expediten redan innan att det inte var någon idé....

Den dag jag kan komma på något riktigt bra med stora vadmuskler så säger jag till
 
Sv: Enorma vader - fetglömma ridstövlar?

MH Richmond high rider i regular wide borde funka. Jag har till och med plats över i mina!

Enda stöveln som går på mig och jag har stl 38 med en vadvidd på 43cm.
Min vadvidd påverkas tyvärr inte av viktnedgång. Har nyligen gått ner från 91kg till 77 kg och alla mått har minskat utom vaderna. :meh:
Får väl se hur vadmåttet ser ut när jag nått målvikten på 70kg. 42,7?:p
 
Sv: Enorma vader - fetglömma ridstövlar?

Samma för mig, gick ner från 103 kg till 68 kg och vaderna minskade kanske en centimeter där de är som bredast. Tappade en del ovanför och nedanför den stora vadmuskeln, t.ex. runt fotlederna och runt knäna, men det bredaste stället minskade knappt alls. :p

(Och bra jobbat med vikten, Speedway!!)
 
Sv: Enorma vader - fetglömma ridstövlar?

Ja, vaderna är ju bara muskler på mig, stenhårda är de och inte en gnutta fluff... till skillnad från resten av mig...
 
Sv: Enorma vader - fetglömma ridstövlar?

Har samma problem som du.... Ortopedn hollpa att fa sla nar han skulle kolla min artros i knana och ja rakade spanna vaderna :D Han tittade pa mej och konstaterade att jag inte var tyngdlyftare...... Han tappade hakan nar jag sa att jag ridit, och cyklat till stallet, i ca 45 ar :D Brydde mej inte om att tala om att avem min farmor, farmorsmor och farmors mormor hade kralliga vader/ben. Farmors mormor hade rykte om sej att inte bara sparka ut storiga finska skogsarbetare fran matstallet hon jobbade pa i dom norrlandska/finska storskogarna utan aven skulle ha sparkat ner en forymd tjur till marken och sparkat ihjal en gravling.... Hur mycket som ar sant vet jag inte men sa sager historierna ;) . Vad jag vill saga ar att ARVET spelar nog storst roll i hur kraftiga vader vi har........... . Ursakta stavningen men min nya plattas tangentbord saknar inte bara prickar over vokalerna den verkar skriva lite som den sjalv vill..... Orkar inte sitta vid datorn just nu ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Enorma vader - fetglömma ridstövlar?

Det är nog genetiskt. Jag är av skogsägarsläkt och min mormor är importerad från Finland...
 
Sv: Enorma vader - fetglömma ridstövlar?

Farmors mormorsfar var finsk, resten var lappar och karelare....... Skillnaden mellan finnar och karelare vet jag inte mer an att det logiskt sett borde vara mer eller mindre ryskt blod i karelare...... ;)
 
Sv: Enorma vader - fetglömma ridstövlar?

Smalis ;)

Jag har 39.5 BRED i fot och 46.5 respektive 46 cmom vaderna NU...
Och då är jag inte ens svullen idag..... :mad:

Jag har ett par från Graninge med resår på utsidan, vet ej vad modellen heter, som jag låtit skomakaren sätta in dragkedja och dom kan jag få på mej dom dagar jag inte är svullen.
Enda felet med dom är jag köpte dom som storlek 40 men det visade sej vara ett par 41or i kartongen och det såg jag inte förräns jag fick dit dragkedjan eftersom jag aldrig kunnat prova dom innan då jag inte kom ner i dom eftersom jag även har höga vrister.....

Lite jobbigt en varm dag med 2 par extra strumpor och extra sula..... :mad:
Jag mätte min vad nu, möjligen aningen svullen idag men då var den ca 44 cm.
Jag köpte också ett par Graninge med resår, fast min resår sitter utmed dragkedjan baktill. Dessa kunde jag använda i vintras med långkallingar under ridbyxorna.
Inte årets snyggaste foto kanske, men...
IMAG0696_zps586fedc8.jpg
 
Sv: Enorma vader - fetglömma ridstövlar?

Jag hittade en Svensk sida med Alex's Boots härom veckan, men nu när jag har fått löfte av min mor att hon ska sponsra stövlarna så hittar jag inte den sidan igen. Det var ett ställe i Vallentuna där man kunde måtta och beställa... någon som vet?
 

Liknande trådar

Utrustning Tyvärr har min 13-åriga dotter ärvt sin mammas kroppsform, vilket innebär att vi har små fötter (36-37) korta ben men breda vader...
Svar
6
· Visningar
502
Senast: Zpunk
·
Utrustning Hej! Jag är då knappa 160cm lång. Jag skulle inte kalla mig själv överviktig, men jag har någorlunda vida höfter, lår och vader. Att...
Svar
17
· Visningar
1 644
Senast: Squie
·
Utrustning Har nu försökt köpa ridstövlar ett tag och undrar hur fasiken man ska hitta ett par som passar? Alla stövlar är antingen för långa eller...
Svar
12
· Visningar
7 071
Senast: Zoya
·
Utrustning Jagar ridstövlar som en tok, men det är klurigt det här. Jag blir aldrig klok på måtten, alla stövlar är för vida i vaden!. Har 36-37 i...
Svar
13
· Visningar
2 569
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Valp 2025
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp