Enorma vader - fetglömma ridstövlar?

Sv: Enorma vader - fetglömma ridstövlar?

*KL*

Jag har nu fått hem ridstövlar från Fuller Fillies (via Svenska återförsäljaren TeamBanan). Jag beställde först Fieldboots strl 6/Std/XW, men då de skulle dröja från tillverkaren skickade de två andra par för mig att prova och 5/Std/XW passade perfekt! :)

Så idag ska jag inviga mina nya ridstövlar på hopplektionen, det är första gången på 25 år som jag rider med ridstövlar.
 
Sv: Enorma vader - fetglömma ridstövlar?

*kl*

Hoppar in i tråden så här efter alla andra. :p Jag har aldrig i hela mitt liv haft stövlar, inte ens när jag var litet barn och gick på ridskola. Alla andra hade konstläderstövlar, jag hade ridskor. :o

Läste att vadomfånget inte minskar särskilt mycket när man går ned i vikt, så kanske är det lika bra att jag slår till på GHS och köper ett par stövlar?

Men min fråga är... Vad är skillnaden ridmässigt att rida med stövlar jämfört med shortchaps? Jag har aldrig provat, så jag vet inte. Är det värt pengarna att ha stövlar eller kan jag lika gärna fortsätta utan?
 
Hejsan! Jag har nästan samma problem som du. Jag har visserligen storlek 42/43 på skor och xxl på vaderna (sist jag kollade på mina chaps) nu har dock mina chaps gått sönder o då funderar jag på att köpa ridstövlar men det går ju inte... hittade ett par som kostade 2500:- men kommer inte ihåg vart. Jag förstår hur det känns...
 
Såg att det var en gammal tråd men jag hakar på. Mina vader är olika stora, skiljer ca 1,5cm så jagvfår alltid gå efter den större.

Till och med jag som anser att jag har normala vader får knappt på mej wide. Dessutom tycker jag ridstövlarna skaver i knävecken. Mamma ska köpa ett par åt mej för min räkning nästa vecka. Återstår att se hur d blir efter lite användning om jag får på mej dom dvs..
 

Liknande trådar

Utrustning Tyvärr har min 13-åriga dotter ärvt sin mammas kroppsform, vilket innebär att vi har små fötter (36-37) korta ben men breda vader...
Svar
6
· Visningar
502
Senast: Zpunk
·
Utrustning Hej! Jag är då knappa 160cm lång. Jag skulle inte kalla mig själv överviktig, men jag har någorlunda vida höfter, lår och vader. Att...
Svar
17
· Visningar
1 644
Senast: Squie
·
Utrustning Har nu försökt köpa ridstövlar ett tag och undrar hur fasiken man ska hitta ett par som passar? Alla stövlar är antingen för långa eller...
Svar
12
· Visningar
7 071
Senast: Zoya
·
Utrustning Jagar ridstövlar som en tok, men det är klurigt det här. Jag blir aldrig klok på måtten, alla stövlar är för vida i vaden!. Har 36-37 i...
Svar
13
· Visningar
2 569
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp