Sv: Enmanshund, avstickare från annan tråd.
Första associationen... inte något jättepositivt. Jag tänker nog en hund som har svårt att samarbeta med andra människor, en hund som kan vara svår att lämna bort, en hund som är i grunden nervös och osäker, inte kan bo i stor familj.
Däremot en hund som är mammig/pappig eller familjekär - det är positiva beskrivningar för mig. En hund behöver inte vara social mot okända, och i princip alla hundar jag någonsin ägt eller träffat på har haft "sin" människa. Den person som de föredrar, som de går till med sjukdom/smärta/rädsla, etc.
Hade för flera år sedan en omplacering med tuff bakgrund - när det väl "lossnade" för honom så blev han extremt mammig, och rädslan att bli övergiven släppte egentligen aldrig helt. Han var svår att lämna bort, blev väldigt stressad, var misstänksam emot främlingar, och hade separationsångest. Behövde mycket stöd helt enkelt. Det skulle jag säga var en enmanshund. Han funkade perfekt tillsammans med mig, men inte med andra - INTE någonting positivt för en hund i det moderna samhället.