Enl boken så står det :)

movi

Trådstartare
Vilket man kanske inte alltid ska följa, men läsa är kul!:D
Jag plöjer böcker och sorterar ut vissa vettiga fakta.

Men det står att när man ska lära en hund "skälla" så ska den bindas upp, och sen ska jag ställa mig en bit ifrån och "locka" med godis..till slut gläfser/ skäller hunden:D Man berömmer osv.

Frid och fröjd...

Bara det, att jag har lärt min hund, i och med att han är med på jobbet, så binder jag upp honom när jag städar matsalar( det kan finnas mediciner på golvet), så ska han sitta/ligga där och vara tyst, vilket han fixar galant, han lägger sig till ro medan jag drar av golvet.

Om jag nu börjar binda upp honom enl "regel"boken om jag vill lära "skall", vad får jag då?

En hund som skäller kl 04.30 i matsalarna på ett äldreboende, för att han har lärt sig skälla när jag är en bit ifrån? För nu i dagsläget är han knäpptyst och kolugn i alla uppbundna situationer.

Ska man verkligen lära in "skall" med uppbunden hund? Eller kan dom skilja situationerna åt?

Haha, vilka funderingar jag har!

Sv: Enl boken så står det :)

vad de anvander ar frustration, det behover du inte ha hunden uppbunden for.

:D

nagon annan kan sakert komma med bra tips pa att trana det hela :)

Jag brukar använda en situation som hunden ändå har nära till skall i. Med terriern hetsade jag bara upp henne lite med kamptrasa och sen när hon inte fick den skällde hon - och utgick därifrån. Tog inte lång tid att lära. Fortune kan jag bara stå och titta på och hetsa lite så skäller hon - då använder jag det.

Loka har jag aldrig lärt skall, enkel anledning, hon skäller nämligen bara när hon är uppbunden och det är ett jäkla ofog.

Som du säger så tror jag inte du ska träna in det på det sättet eftersom han kan skälla sen när han är fastbunden.

Min DSG går det bara o ta leksaken ifrån så kunde jag träna in skall på det sättet. Settern går inte o få o skälla :D Han skäller kanske 2 gånger per år.

Lite nyfiken bara... varför vill man lära hunden skälla? :)

När jag var liten lärde jag min första hund "skall", då tyckte jag det var kul o det var mest därför jag lärde henne det...:D
Men finns det annars någon speciell anledning till varför en del lär sin hund att skälla?
Nu för tiden hatar jag verkligen skall, (hade en omplacering ett tag som skällde 24/7), och är så oerhört tacksam över att min hund jag har nu aldrig skäller o skulle aldrig vilja uppmuntra honom till det :p

Ingen metod jag hade valt :D

Jag upptäckte att voffsan skällde när jag ylade. Då vi klickertränar lärde jag henne skall på 5 minuter den vägen. Dock skäller hon fortfarande om jag ylar, men det gör inget :D

Min förra golden skällde aldrig, oavsett hur jag försökte. Tills jag en dag satt och åt pizza och fick 1/4-del över. Kastade ner den på golvet men sa åt henne att låta bli. Hon studsade runt den och började så småningom skälla (förstås).

Mitt tips: kasta en pizza på golvet! :D

När jag var liten lärde jag min första hund "skall", då tyckte jag det var kul o det var mest därför jag lärde henne det...:D
Men finns det annars någon speciell anledning till varför en del lär sin hund att skälla?
Nu för tiden hatar jag verkligen skall, (hade en omplacering ett tag som skällde 24/7), och är så oerhört tacksam över att min hund jag har nu aldrig skäller o skulle aldrig vilja uppmuntra honom till det :p

Det är ett tävlingsmoment bland annat. Likväl man lär hunden att skälla så lär man den också att sluta, så det har inget samband med okynnesskällande.

Nä, jag vet inte om jag kommer att lära honom skall eller inte, eller jo om vi ska tävla, just nu sitter jag och läser olika böcker och tycker det är kul, jag reagerade mest på uppbundheten, när jag i dagsläget har en hund som faller platt till backen bara jag lägger kopplet över/på nånting och går därifrån och sitter/ligger där helt tyst.

Han är bara 4 mån och fixar det klockrent, och då sabba det med något helt tvärt emot, det vill jag inte göra!

Ok! Har ingen pizza hemma, men funkar det med julmat? Det finns!!!

Jag hade mest tråkigt en dag när jag lärde min schäfer skall, på det sättet som TS skriver (inget annat fungerade). Hon kunde dock sitta lugnt uppbunden utan skall lr stress, enbart ordet skall fick igång henne :d
Men iaf, jag kom på att det vad riktigt skönt att ha en schäfer som kunde skall, speciellt när man mötte skumma typer på kvällarna :devil:

Varför lär man hunden "tass", "rulla runt" etc? :D;)

hehe jo...men tänkte mer på att skall kan innebära lite mer "problem" än om hunden vill skaka tass, typ om man ser i TS fall om hunden skäller när den blir fastbunden på TS jobb o så....o då tänkte jag lite snabbt bara, "varför måste hunden skälla alls?" :p
O finns omöjliga fall där vissa t.o.m omplacerar sina hundar pga deras skällande, o visst är det ju jättebra då om man kan lära hunden skälla på kommando o inte annars, men att om den tror det är helt acceptabelt att skälla när den vill eller för att den belönas då så kanske det kan innebära problem i framtiden..... Hur som helst....blev bara lite nyfiken på om det var för skojs skull eller av annan anledning som t.ex ett tävlingsmoment :)

hehe jo...men tänkte mer på att skall kan innebära lite mer "problem" än om hunden vill skaka tass, typ om man ser i TS fall om hunden skäller när den blir fastbunden på TS jobb o så....o då tänkte jag lite snabbt bara, "varför måste hunden skälla alls?" :p
O finns omöjliga fall där vissa t.o.m omplacerar sina hundar pga deras skällande, o visst är det ju jättebra då om man kan lära hunden skälla på kommando o inte annars, men att om den tror det är helt acceptabelt att skälla när den vill eller för att den belönas då så kanske det kan innebära problem i framtiden..... Hur som helst....blev bara lite nyfiken på om det var för skojs skull eller av annan anledning som t.ex ett tävlingsmoment :)

Ja, men något har ju gått fel om hunden blir skällig bara för att man lär in det som trick :P Då får man gå tillbaka och se vad som gick fel :) I TS fall så var ju rekommendationen något av det konstigaste jag hört, men alla lär vi olika ;) Det sista jag vill är ju att hetsa upp min hund när hon är uppbunden, det är ju då dom ska vara lugna.

Vet du hur en 4mån schäfervalp ser ut när allt trillar framåt när man spanar in mat som trillar på golvet?

Två fladdriga öron hänger över huvet, läpparna hänger som på en blodhund, tungan hänger ut, och hela tandraden fladdrar lös och glappar, och lite dreggel på det...
Men tar? Nä, det får man inte...

Men synen av en sopborste skulle få honom att skälla, den älskar han och bär mellan våra städavdelningar, så lycklig, så den...:idea:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 842
Senast: fixi
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 381
Senast: Acto
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 561
Senast: Dopy
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
13 048
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka