Enköping 9-10 juli!

Sv: Enköping 9-10 juli!

I know...
Hur ska man kunna diskutera dessa frågor?
Jag kommer inte med kritik för att jag är elak :devil:, utan för att jag anser att man som ryttare ska ha optimala förutsättningar för att fokusera på sig själv och sin häst och inte tusen andra saker när man är på tävling.

Jag har funderat på att skriva ett mail till arrangören, men jag vet inte hur man ska uttrycka sig för att det ska tolkas på rätt sätt.
Många saker är ju enkla att ändra på, det behöver faktiskt inte vara jobbigare att arrangera bra tävlingar än dåliga :idea:

Tycker absolut att du kan kontakta arrangören och framföra synpunkter. Min uppfattning är att människor uppskattar att få feedback, både positiv och negativ. Det är ju så att om ingen säger något så tror "man" ju att allting var bra.
Du är ju duktig på att formulera dig och lämnar du konstruktiv kritik ("ni valde att lösa xxx på sätt yyy men jag har funderat lite (eller har erfarnenhet av) och kanske att det går att lösa xxx på sätt zzz i stället") så är jag säker på att det kommer att uppskattas.

Jag sprang på ÖD på banan så jag har iallafall bett om någon form av avspärrninar / fållor vid insläppet. På den korta tid jag var där uppe på 100- klassen hände flera incidenter med ryttare på väg in, ryttare i full fart efter målgång samtidigt som ryttare nyss startat kom i god fart i svängen fullt fokuserade på nästa hinder, Mitt i allt detta publik bl,a en mormor med två barn i barnvagn!
Jag såg till att min dotter kom in och ut utan att rida över nån / bli påriden men det var en hårresane upplevelse. Var fanns säkerhetstänket ??

Tycker absolut att du kan kontakta arrangören och framföra synpunkter. Min uppfattning är att människor uppskattar att få feedback, både positiv och negativ. Det är ju så att om ingen säger något så tror "man" ju att allting var bra.
Du är ju duktig på att formulera dig och lämnar du konstruktiv kritik ("ni valde att lösa xxx på sätt yyy men jag har funderat lite (eller har erfarnenhet av) och kanske att det går att lösa xxx på sätt zzz i stället") så är jag säker på att det kommer att uppskattas.

Håller med!

Tala om att de kan välja att tolka "ditt" brev på 2 sätt. 1: kasta det i papperskorgen eller 2: läsa och fundera på om du kanske har någon åsikt/synpunkt/tips som de kan ta tillvara på :idea:

Tack mammaBerg och Hunter för kloka synpunkter :)
Nu bestämde jag mig för att klura ut något trevligt och konstruktivt och maila över det så snart jag har tänkt klart!

Vilka skitdagar du haft, det är ju ingen hejd på det, usch!

Bryt ihop o kom igen - ni kan det här, så det kommer bli bra ska du se (o inget snack om att börja med western...) ;)

Jo, lite tråkigt när det skulle vara debut i enstjärnigt på en bana som näästan är hemmabana. Min häst var sig verkligen inte lik i hoppningen, han som går 130 nu och alltsomoftast hoppar i alla lägen. Men men. Vi åkte bara hem efter, hade mycket skit den dagen. Började ju med att jag krockade mammas bil. Var inte helt fokuserad i ridningen, fortfarande chockad efter krocken.
Pålle är på bete nu med 2 ston o har det riktigt gött. Ska sättas igång nu snart, vi skippar mantorp - jag är inte i form sen omkullridningen och då inte värt att åka så långt. Ska till läkaren imorgon. Blir väl en lättklass i Botkyrka o sen Ryttis.

Kul att det gick bra för er iaf, men det visste jag att det skulle göra! :)

Härligt att höra att du är tillbaka! :)

Skönt med lite semester för pålle, kanske är det det som behövs för att få en extra kick!?

Japp - det gick skitbra i Enköping. I helgen var vi i Örebro, tog debutanten eftersom det var första gången vi tävlade på helt ny bana. Gick och vann den gjorde vi *stolt* :d

Nu blir det 100 i Mantorp och Åkerbo, sedan en välbehövlig vila för C (och mig), sedan återkommer vi på Ryttis - då ses vi iaf!

*kl*

Min häst har tappat sig totalt, att rida i Enköping var det dummaste jag gjort i mitt liv med den hästen.

Från att ha gått 130 banor med lätthet och aldrig stannat till att hoppa som en kråka så fort han känner sig klämd och stanna om han inte kommer perfekt på hinder. Var på hopptävling idag och tänkte skutta igenom två stycken 110 men fick åka hem efter framridningen. Hästen skulle bara stannat ut sig om jag gick in på banan. Och då var underlaget acceptabelt och jag red precis som jag skulle. Han litar inte alls på sin egen förmåga längre.

Så nu blir det att backa tillbaka till noll igen. Hoppträna massor på låg höjd och kanske starta någon 90 cm hoppning på lokal nivå. Har precis avanmält mantorp och har helt ärligt ingen lust att starta fälttävlan alls, någonsin mer, just nu. Allt känns skit och hästen är verkligen ett vrak när man kräver minsta lilla av honom. Aldrig upplevt en sån förändring förut. Han är rädd helt enkelt, inte bekväm av sig eller fånig utan rädd :(

gud va tråkigt att höra.
har också faktist haft lite problem efter våran start där. men mer med att han varit extrem tittig när det gäller människor under terrängen.

Ja tyvärr är det ju sånt som händer så himla fort! Man kan knappt fatta att en dålig tävling kan förstöra så mycket men jag har både varit med om det o sett det hända så jag förstår precis...men det som brukar hjälpa till att få det att lossna är att träna mycket terräng på skojnivå, dvs så det är riktigt lätt för hästen o han får känna sig stor o stark o duktig. Tycker nästan det leder till snabbare resultat än att hoppa lågt på banhoppning, därmed inte sagt att du inte ska göra det med.

*kl*

Han har aldrig stannat på ett hinder, hoppar alltid. Underlaget var STENHÅRT och han gick inte fram. På framhoppningen var han klämmig, överhoppade sig på alla hinder. Stannade på oxern, tvekade, klämde. Gick in på banan, ingen bjudning. Inte min häst helt enkelt, han var helt förstörd. Stannade en gång på första, hoppade sedan fram till hinder nr 4. Sedan stannade han på inhoppet i kombinationen och så var det slut för idag. Han gick inte, jag red som jag skulle men han stängde av helt.

När jag kom av banan såg jag att han hade sparkat upp ganska stora sår med broddarna i magen :( långt bak, nästan vid skapet. Det bidrog säkert till att han inte ville mera, han har ALDRIG varit sån här att rida förut :cry:

:(

Tråkigt för er :( underlaget var verkligen inte roligt, var många som reagerade som din i hoppningen :(

Kort sammandrag från min o Kamels tävling:

Hoppningen var en sjysst bana på bra underlag, .

:confused::confused: Hade ni olika hoppbanor ??

Underbarn: Usch så himla tråkigt med din häst... iof kan det ju vara stenhårt på många banor , inte just i Enköping kan jag tänka mig ?? Det beror ju lite på vad det är för slags mark, lermark blir ju oftast stenhårt. Kommer ihåg ett år i Valla -Linköping där var både hoppningen och terrängen stenhård och många avstod att rida. Hästarna stod emot satan och det blev mängder med fel..

Efter många år med fullblodsfötter så har jag hittat ett par isbroddar som inte har någon botten nästan utan är extremt platta med vass pigg som jag använder till hoppning/terräng på sådana underlag.. Men iallafall det märks att hästarna inte har några problem med att vilja landa med dessa brodd, vilket jag misstänker att det är det som dom inte vill och därmed hoppar konstigt och stannar. Vanliga isbroddar har varit för stora, men just dessa som säkert är 10 år gamla funkar skitbra :)

Ett tips iallafall till nästa gång ...

Lite sådär allmänt..

Nu ger jag mig inte ut på någon terrängbana, finns inte en bana inom räckhåll där det inte är halvhårt-hårt underlag och jag tar inte risken att han börjar krångla i terrängen också. Får väl hoppträna lite och se om jag kan motstå frestelsen att lägga av helt, just nu är ingenting roligt med hästarna.. än mindre med just honom. Luften har gått ur mig helt.

Dumma dubbelpostande dator...

Iaf, angående brodden så vette fan.. tävlingen i lördags var på ordinärt grusunderlag utan brodd och problemet finns ju där nu. Vågar inte rida någon tävling där man måste brodda på länge nu, hade i stort sett oexisterande brodd i Enköping och ändå hade hästen sparkat upp ganska stora rivsår under hela magen ända bakåt skapet. Det verkar han ju också minnas fortfarande.

Senast ändrad:

Ok, dags att ta en paus? Du kanske har annat som krånglar i ditt liv just nu eller har hänt tidigare som kommit i kapp dig nu å då är det bättre att lägga ned ett tag. Tillåt dig o hästarna att ta lite semester o gör bara det som du tycker är kul så brukar motivationen komma tillbaka rätt fort.

Jag håller iaf tummarna för att du dyker upp så småningom igen!:)

Jag vet ärligt talat inte vad jag ska göra istället. Jag har inget liv, jag jobbar och håller på med hästarna. Hinner inte umgås med folk eller göra annat. Har liksom inget jag känner att jag vill börja göra heller. Är bara rädd att det aldrig ska släppa, att jag på några timmar förstörde en lovande och dyr häst. Och för att jag inte orkar ta fler smällar.

Funderar på att ställa av honom, men det kan slå ut på två sätt. De senaste gångerna han vilat helt längre perioder än några dagar i sträck så har det tagit månader att få honom fin igen. Han har varit besvärlig och oridbar länge efteråt. Fast kanske slår annolunda ut om man ställer av honom helt längre tid, typ någon månad..? Isåfall ska det göras nu, medans de går ute dygnet runt. När han är på box måste han aktiveras för att inte bli nipprig.

Och hållbarhetsmässigt..? Jag är skeptisk mot att låta hästar stå längre perioder efter det att de passerat unghäststadiet. Han är ju bara 8, så det bör ju inte vara någon fara (sent taget, så han är ju riden något år mindre än de som blivit inridna som 3-åringar). Jag vet inte.

Ska hoppträna idag för den tränare som jag har mest förtroende för just nu i alla fall och se vad hon säger. Mest för att han ska få en riktigt lätt träning och för att få prata med henne. Antingen så gör jag a) ingenting (alltså ställer av honom eller liknande) eller så gör jag b) massor (alltså ser till att han får hoppa och gå dressyr på låg nivå ett tag och bara ha det lätt).

En del av mig känner att det vore att ge upp också, och över min döda kropp att jag gör det. En annan (logisk del, som inte får så mycket plats mentalt alltid) anser att det vore bättre att tagga ner ett tag och försöka hitta nivån som det är roligt på. Men jag blir så förvirrad eftersom jag inte vet på vilken nivå det är roligt. Det är roligt när det går bra, det är allt jag vet. Och hittils har det ju gått bra med honom, eftersom jag tagit det så långsamt och låtit honom bli stadig på varje nivå innan jag gått vidare. Livrädd för att stressa upp honom och få honom att begå misstag. Trodde i min enfald att det skulle hindra katastrofer från att ske, att jag skulle kunna fortsätta göra så och ha en stadig men långsam uppåtkurva resten av hans karriär.

Jaha, då är det snart dags för Enköping o jag velar fram o tillbaka om jag ska starta eller inte efter fjolårets katastrof tävling! Finns det några Enköpings bor här som vet om saker o ting har förbättrats till i år???

De har flyttat in framhoppningen och gjort bommarna kortare på alla hinder (från ca 4 meter till ca 3 meter, så hindrena inte är lika stora = ska alltså enligt uppgift ge lite mera plats inne på själva banan). Det är det jag vet efter lite snokande... :angel:

Jag vägrade först efter förra året åka dit, sen ångrade jag mig och anmälde, och sen ångrade jag mig igen när jag fick ett erbjudande om annat roligt den helgen. Så jag kommer inte dit... siktar på Bollnäs som nästa igen istället.

Jaha men terrängen var ok då? Och förutom det där halmhindret på hoppbanan, som tydligen ställde till problem, något annat?

Ingen aning.. min hoppade ju sig sönder och samman i deras banhoppning förra året så jag kom aldrig så långt. Hade folk problem i terrängen också alltså..?

Ring dem och fråga, rakt på sak. Det gjorde jag :angel:

Liknande trådar

Träning Jag har ett problem med min ena ponny... Har aldrig haft något problem att rida heta hästar. Min andra ponny är väldigt framåt och blir...
Svar
12
· Visningar
1 505
Senast: Lager
·
N
Fälttävlan HJÄLP! Har en helt underbar häst som ÄLSKAR fälttävlan, men jag har ett stort problem... Jag kan inte hålla honom i terrängen! Han...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
10 820
Fälttävlan Det som har hänt är verkligen hel overkligt och kommer att ta väldigt lång tid att ta in det som hänt. Passion var en mycket speciell...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 313
Senast: Maltise
·
Fälttävlan Ska någon annan bukefalist dit? Jag börjar bli riktigt nervös! Ska ju debutera där! Verkar va rätt mycket starter, mycekt...
Svar
8
· Visningar
1 301
Senast: dyrre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka