Enköping 9-10 juli!

Sv: Enköping 9-10 juli!

Kort sammandrag från min o Kamels tävling:

Bortsett från ett galoppombyte i sista avsaktningen gjorde vi en toppendressyr. Fick skitpoäng :mad:
Trots att underlaget var som asfalt och det var galet mycket insekter gjorde min fina häst sitt bästa :love:

Hoppningen var en sjysst bana på bra underlag, men krävde en hel del ridning. Ganska trångt inne på banan och en del hinder av lite "titt-karaktär".
Kamel var helt super :love: och vi var en av få nollor. Det var riktigt roligt!
Många hade jättemycket fel/blev uteslutna. Berodde nog en hel del på att framhoppningen var på det stenhårda underlaget, många fick problem redan där och det satt i inne på banan. Tråkigt när så många inte ens får starta terrängen, och tråkigt att så många hästar o ryttare fick en dålig erfarenhet med sig.

Terrängen.
Hinder 1-6 gick så himla bra! Sedan på hinder 7+8, en stor trakhener i nedförsbacke + en låda efter, var vi lite ofokuserade och fick litet trassel. Kamel tittade på stenar i svängen före hindret och jag red med facit i hand litet väl lamt. Mostly my mistake alltså.
Hinder 9-14 gick sen super :) vattnet kändes verkligen toppen, halmbalarna likaså.
Sen efter att ha snurrat runt den helt ologiska vägen bland buskarna vid vattnet tappade vi fokus helt till spetsen efter vattnet och där hade vi samlat på oss för många stopp/utbrytningar.
Lärdom: Jag måste se till att ha en fungerande plan b till nästa gång..,

Med tanke på omständigheterna är jag ändå nöjd med min häst, det som var bra var verkligen jättebra :love:
Är vansinnig på mig själv för att jag red så lamt på trakhenern, och för att jag inte stod på mig vid starten när arrangören strulade till allt.
Starten var nämligen försenad och det gavs ingen bestämd tid för första start. Jag startade som nr 3 och hade pga förseningen och det faktum att framridningen var en bit bort bara skrittat ca 15 min innan jag räknade med att bli insläppt till starten.
Döm om min förvåning (och ilska...) när jag inte blir insläppt förrän ryttaren före mig hade gått iväg. Jag red i rask trav upp till startfållan och när jag kommer fram hade jag bara 1 minut till start :crazy: borde förstås ha stått på mig och krävt att få litet tid att galoppera och hoppa något språng. Så med tanke på omständigheterna tycker jag att min häst var så duktig :love:

Synd att underlaget var som det var (totalt stenhårt), men vädret kan man inte göra så mycket åt.
Vad man kan göra något åt är arrangemanget, som lämnade mycket övrigt att önska. Tråkigt när man hela tiden får saker att irritera sig på istället för att kunna fokusera enbart på att rida.

Vilka skitdagar du haft, det är ju ingen hejd på det, usch!

Bryt ihop o kom igen - ni kan det här, så det kommer bli bra ska du se (o inget snack om att börja med western...) ;)

Rapport från debut i lätt klass för både häst o ryttare:

Dressyren var jag OK nöjd med, han var spänd för dagen o jag var tvungen att rida lite i undertempo för att ha kontroll. Gjorde det han skulle där han skulle, så vi fick 54 straff med oss därifrån. Vi kan bättre, dock.

Hoppning - nolla (yiihooooo - jag har haft lite problem med att få till rätt tryck i galoppen i hoppningen), vi fick ett kråkspräng på 4:an, oxern med halmbalar, just för att jag inte red ordentligt på den linjen. Satte ihop honom fint på resten av banan o han flög fint över alla andra hinder.

Terrängen - kände mig riktigt taggad inför terrängen, det blev en hel timma försenat p g a avåkningar i *-ig, men som tur var fick vi hoppa fram en gång inne på banan, så att vi inte startade helt kalla.

Första linjen (2-3-4a o b) var lite knixig, men sedan flöt allt på bra! C var lite stark o lång så han tog av vääääldigt tidigt på en del hinder, men det är bara att hänga med o inte störa så fixar han biffen. Felfri på hinder med bra flyt över det mesta, tyvärr 8 tidsfel, vilket gjorde att vi missade placering. Hade redan från start bestämt mig för att hellre få en bra runda än att rida för bra tid. Vi måste träna mer på att gå fortare.

Jag är helnöjd med dagen - helnöjd med hästen - helnöjd med min insats.

Det blev en lååååång dag, för oss alla, och det var skönt att komma hem o få släppa C i en hage en stund innan uppstallning.

//Glad ryttarinna som - ännu en gång - känner att hon hittat "sin" gren!:love::love:

GRATTIS! kul att det gick så bra :laugh: Orkade tyvärr inte stanna o kolla på klasserna efter, vi ville oxå hem till svalkande dopp o finaste hästen till kompisarna i hagen :love:

Tyvärr så ramlade de två närmast före startade ryttarna av - inte kul :cry: J fick åka till plingtaxi till sjukan där de konstaterade nyckelbensbrott - skrutt.

Usch då. Det var inte roligt att höra :(
Nervös väntan, utan några besked alls..

Mot alla odds gjorde min kuse en fantastisk tävling. Mest glad är jag för gammelman :)

Får inte upp några resultat - hur gick det då???

Pratat med familjen B idag o J är revanchsugen - det tyckte jag lät kalas :laugh:

Nu har resultatlistan kommit! o jag ser att 18 av 27 startande har utgått i den *-iga, är inte det väldigt många :confused:

Jo, det är många. Hade hoppningen fått "normalt" utfall skulle man säkert inte ha varit placerad med ett eller flera stopp i terrängen.
Hoppningen tog ju betydligt fler än vad som är normalt i 1*. Kan säkert ha att göra med underlaget på framhoppningen, många red mycket osäkrare än de brukar inne på banan efter att ha haft en dålig framhoppning.

I terrängen var det väl flera omkullridningar/avfallningar och så hände det väl en hel del på hinder 7 trakhenergraven. Fick själv trassel där bla.

Sen var det mycket saker i arrangemanget som gjorde att det var svårt att fokusera enbart på att rida.
För egen del hann både jag och häst bli rejält otaggade pga försenad start i terrängen (eller inte förseningen i sig, men det faktum att det aldrig gavs någon bestämd starttid), och för sent insläpp till starten.

Ja, hoppningen var ju ingen dröm precis....många fula linjer.....trist att åka ut redan då :mad:
Vi påpekade ju redan vid bangången av terrängbanan att hinder 7 inte var schysst men ÖD o banbyggaren tyckte ju att det var OK :eek: , undrar vad de tänker nu...? Ett brutet nyckelben är inte helt OK.
Tyvärr så funkade ju inte heller kommunikationerna mellan funktionärer o anhöringa. Hur får man som anhörig reda på att ens dotter har fallit av o behöver komma till sjukhus??? Varför tar man av MC o slänger det åt sidan??? Finns massor av ???, svårt att finna svar i TR eller i att arrangera tävling heller :eek:, vanligt bondförnuft gäller tydligen inte heller alla gånger

Varför tar man av MC o slänger det åt sidan??? Finns massor av ???, svårt att finna svar i TR eller i att arrangera tävling heller :eek:, vanligt bondförnuft gäller tydligen inte heller alla gånger

Låter ju helt galet. MC är ju till för såna händelser!

Ja, och jag konstaterar att vi stannade kvar på våra straff efter hoppningen :).

Såå nöjd :D. Vår andra start i lätt!

Aja Baja... Ni får inte klaga på arrangörerna på ett offentligt forum, Det är osportsligt!! Be genast om ursäkt!!

Tänk på att vi skall vara glada för att någon överhuvudtaget vill anordna fälttävlan, sen om halva klassen bryter nyckelbenet har ingen som helst betydelse. Vi skall bara svälja, ta nya tag och se glada ut :love:

Superglad över att det finns arrangörer av tävlingar :love::love:
och för egen del är jag glad att få lära mig som arrangör vad som kan förbättras :angel: dock trist att några deltagare får sitta emellan....

Aja Baja... Ni får inte klaga på arrangörerna på ett offentligt forum, Det är osportsligt!! Be genast om ursäkt!!

Tänk på att vi skall vara glada för att någon överhuvudtaget vill anordna fälttävlan, sen om halva klassen bryter nyckelbenet har ingen som helst betydelse. Vi skall bara svälja, ta nya tag och se glada ut :love:

I know...
Men tyvärr fick synpunkter på bla hindret som orsakade mest problem inget gehör hos ÖD & banbyggare, och vem ska man prata med då?

Och så får man välja bort vissa arrangörer istället i slutändan :crazy:

Hur ska man kunna diskutera dessa frågor?
Jag kommer inte med kritik för att jag är elak :devil:, utan för att jag anser att man som ryttare ska ha optimala förutsättningar för att fokusera på sig själv och sin häst och inte tusen andra saker när man är på tävling.

Jag har funderat på att skriva ett mail till arrangören, men jag vet inte hur man ska uttrycka sig för att det ska tolkas på rätt sätt.
Många saker är ju enkla att ändra på, det behöver faktiskt inte vara jobbigare att arrangera bra tävlingar än dåliga :idea:

man måste väll få klaga lite.
dressyren gick jätte bra samma med hoppningen.
men sedan kom väntan.....
vi väntade 10timmar innan vi fick starta terrängen och detta känner jag inte är en bra ide för unghästar och debutanter.
min häst ville inte alls vara med i terrrängen. vägrade ut sig och jag förstår honom, Var glad att vi tog oss över nr 4 :D
det blev en lång dag på 16 timmar varav 13 på tävlingsplatsen.
Jätte roligt att de annordnar tävlingar men jag kommer inte åka igen om det blir så lång väntan. :d

Det känns ju så otroligt länge också när det var så olidligt varmt som det var i lördags. Helt sjukt vilken värme!

Vi stannade på vår dressyrpoäng ( yes! inga tidsfel :D i terrängen!)

Liknande trådar

Träning Jag har ett problem med min ena ponny... Har aldrig haft något problem att rida heta hästar. Min andra ponny är väldigt framåt och blir...
Svar
12
· Visningar
1 505
Senast: Lager
·
N
Fälttävlan HJÄLP! Har en helt underbar häst som ÄLSKAR fälttävlan, men jag har ett stort problem... Jag kan inte hålla honom i terrängen! Han...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
10 820
Fälttävlan Det som har hänt är verkligen hel overkligt och kommer att ta väldigt lång tid att ta in det som hänt. Passion var en mycket speciell...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 313
Senast: Maltise
·
Fälttävlan Ska någon annan bukefalist dit? Jag börjar bli riktigt nervös! Ska ju debutera där! Verkar va rätt mycket starter, mycekt...
Svar
8
· Visningar
1 301
Senast: dyrre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka