Enkla byten!

Sv: Enkla byten!

ner till skritt det antal steg som galler och sedan ny galopp.. eller vill du ha hur jag genomfor det hela?

Berätta gärna hur du gör.:)
Räknar du skrittstegen eller blir det 'på känn'?
I Tr står ju 3-5 steg, så visst ska man väl visa skritt, och man får avdrag för om man liksom fattar 'för tidigt'?
Respektive för sent då.(?)

Hästen ska visa minst ett och högst tre skrittsteg för att inte bli underkänd. Så man bör definitivt räkna stegen. Mellansteg i trav är inte tillåtna. För att få bra poäng ska dessutom fattningen och avbrottet vara av god kvalitet samt att skrittstegen ska vara rena och väl uttagna. Hästen ska också visa god balans och vara kvar i formen genom hela det enkla bytet.

Hästen ska visa minst ett och högst tre skrittsteg för att inte bli underkänd. Så man bör definitivt räkna stegen. Mellansteg i trav är inte tillåtna. För att få bra poäng ska dessutom fattningen och avbrottet vara av god kvalitet samt att skrittstegen ska vara rena och väl uttagna. Hästen ska också visa god balans och vara kvar i formen genom hela det enkla bytet.

hästen ska visa 3-5 skrittsteg som det står i TR och dressyrprogram....

Berätta gärna hur du gör.:)
Räknar du skrittstegen eller blir det 'på känn'?
I Tr står ju 3-5 steg, så visst ska man väl visa skritt, och man får avdrag för om man liksom fattar 'för tidigt'?
Respektive för sent då.(?)

Jag rider galopp - 3-5 skrittsteg - ny galopp :D svårare än så är det inte :angel:
Jag räknar stegen, brukar fatta efter fjärde skrittsteget (tror jag att det blir iaf)
efter ett tag får man ju in känslan åxå, så man behöver ju inte sitta och räkna högt direkt :p

ja, det är viktigt att verkligen visa skritt, vågar mig nog på att tro att de flesta domare hellre ser ett steg för mkt i avspänd skritt, än tvärtom.
att man fattar för tidigt hänger ofta ihop med spända skrittsteg, det är lättare att vänta in rätt antal steg om hästen är i bjudning. många visar ju inte ens skritt öht i det enkla bytet :eek:
är det som i tex MB3 att enkla bytet ligger på medellinjen får man ju tänka på att vara extra noga med att man rider rakt åxå :idea:

Tur att du var uppmärksam! Tre till fem skrittsteg ska det ju vara, jag var nog trött igår :o (Det hade blivit lite svårt, både att rida och döma, med ETT skrittsteg! Hästen ska ju visa balans i skritten innan fattningen)

Liknande trådar

Tävling Vad använder ni för nummerlappar på tävling? Jag har hittills haft enkla fyrkantiga i plast och sytt fast fästet för kardborrband på...
Svar
9
· Visningar
448
Senast: Blyger
·
Dressyr Jo apropå ideella insatser och att ragga hederspriser till tävling, ska vi köra en snabb ”hederspriser jag har gillat att få” fråga...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 547
Senast: Fiorano
·
Hemmet Om en säng är lite för mjuk hjälper det då att byta bäddmadrass? Det är en kontinentalsäng i ett litet större mått så jag känner inte...
2
Svar
35
· Visningar
828
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Galopp är ämnet för dagen - och enkla byten. Fyrkanten på 20 x 20 meter börjar bli bekant, och kanske börjar den ge resultat i träningen?
Svar
0
· Visningar
91
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka