Enkla byten LA:5

LillaGeisha

Trådstartare
Hur tidigt kan man bryta av till skritt i galoppserpentinerna och göra det enkla bytet.

Min häst är stor och storgalopperad. Om jag kommer in i bågen i förvänd galopp och bryter av nära medellinjen hamnar jag så nära väggen när jag ska fatta den nya förvända galoppen (även om jag bara skrittar 3 steg). Bryter jag av tidigare är ju hästen inte rakställd. Någon som vet hur hårt de dömer ned detta. :crazy:

Detta är en häst som jag lite på impuls köpte för lite över ett år sedan och då kunde hon inte vänstergalopp och var inte ens ordentligt grundriden. Hon har utvecklats fantastiskt och går i stadig hög form förutom i förvända vänstergaloppen. Kan ju tillägga att favoriten inte är att fatta förvänd vänstergalopp, därav mitt problem att jag inte vill hamna för nära väggen.

Vänstergaloppen blir bättre och bättre, men hon behöver nog ett halvår/år till innan vi kan debutera MSV.

Mvh//LG

Sv: Enkla byten LA:5

du måste iaf rida klart "svängen" i förvänd, annars har du ju inte visat hela rörelsen....så skulle jag tro iaf.

Enkla bytet skall vara vid passerandet av medellinjen. Det innebär att det ska vara skritt lika lång sträcka före som efter medellinjen, dvs avsaktningen till skritt ska ligga lika långt före medellinjen som den nya fattningen ligger efter.

Så om jag väljer att ta fem skrittsteg (det är väl 3-5 steg som gäller fortfarande) kan jag sakta av så att det åtminstonde blir 2 ev 3 steg innan medellinjen och ändå vara godkänd?

Ja, är det symmetriskt över medellinjen så är det helt OK oavsett om du tar 3, 4, eller 5 steg i skritt, men det får inte bli 2 eller 6, och så förstås som det står i TR: "Hästen skall utföra det enkla bytet med bibehållen balans och utan något inslag av travsteg."

Senast ändrad av en moderator:

Nu ska jag vara besvärlig mot dig Ylva :-), hur hårt ryker de ned på att jag skrittar tre steg innan medellinjen och två efter (nästan symmetrisk :)? Anses det som ett större eller mindre fel?

Var så länge sedan jag tävlade LA klasserna......

När jag red LA:5 för en månad sen... så tog jag tre skrittsteg med kommentaren "för få skrittsteg"... det är nog olika vilken domare det är

En skillnad på 1/2 steg mot idealet är ett mycket litet fel, om man inte kan få båda så är det är bättre med ett bra byte (rakt, lugnt, i balans) än att det ligger EXAKT rätt men det bästa är förstås om du kan reglera hästen så du får mittensteget mitt över medellinjen (låtsas att medellinjen är en bom, du vill inte kliva PÅ bommen).
På samma sätt så kan det vara bättre med 5 steg och en bra fattning än att jäkta med 3 steg och inte få till fattningen riktigt.

Hm, tre skrittsteg är ju tillåtet. Kanske fattade du galopp i det sista steget och då räknas det som två. Svårt det där du, verkar bättre att försöka ta minst fyra steg för att vara på den säkra sidan.

Ja, jag skulle också hellre vilja kunna reglera det exakt, men det är som sagt svårt att få allt. Skolorna går kalas och övriga delar av programmet är inget problem. LA:6 an går som en dans och passar oss mycket bättre, men det är ytterst få klubbar här omkring som har börjat ha med det programmet på regionala tävlingar.

Tack för alla tålmodiga svar

Mvh//LG

Liknande trådar

Dressyr Skritt från galopp Håller på och tränar avsaktningar från galopp till skritt men lyckas nästa aldrig få till det utan travsteg emellan...
Svar
9
· Visningar
2 109
Senast: Lancet
·
Träning Jag vet varken ut eller in. Jag insåg bara att nu är det nog kört. Köpte mig en ponny för 2 veckor sen. Skulle ha för att rida till &...
2
Svar
26
· Visningar
3 709
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
11 648
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar