"Enkelt" husdjur?

Agaton_Sax

Trådstartare
Hej alla bukare!

Jag har börjat fundera på att skaffa mig ett husdjur igen, då jag, av olika anledningar, har svårt att vara helt ensam.
Jag har tidigare haft både hund, katt och marsvin, men inget av de valen känns speciellt aktuella nu, då jag har svår kattallergi, marsvinen föll jag aldrig för och hund finns det varken tid eller ekonomi för.
Så jag vill ha lite tips från er kloka människor. Jag har ingen erfarenhet av reptiler, men jag har funderat lite på ödla?
Vad finns det annars för mindre, trevliga husdjur ni kan rekommendera mig?
Något "nybörjarvänliga" eftersom att min erfarenhet begränsar sig till ovanstående arter.
Tack!

Sv: "Enkelt" husdjur?

Ett trevligt djur är råttor dom blir så himla sociala som en hund fast i råttform:D jag har haft råttor vid flera tillfällen och hade tom dom i skogen när jag plockade blåbär lösa släppte jag ner dom på marken men dom var hela tiden med mig.. Sen när de blev otäck klättrade dom upp för benet till den trygga axlen:p

Kräver med dom är stor bur och dom ska minst vara två st( flock djur) sen ska man läsa på lite innan om dom och vara några med vad någon stans man köper dom ( djuraffärer har ofta inavel på sina råttor och de har ofta nått fel i hjärnan på dom så de kan bli agresiva ):sneaky:

Rekommendera starkt det djuret socialt och gossigt vill alltid vara med dig och är intelligenta går lära dom saker

Ang råttor så är råttor väldigt allergena, så finns det funderingar på råttor så testa isf först. Och skaffa isf honor, hanar är för det mesta mycket värre för allergiker än honor är. Är det minsta reaktion så hoppa över råttorna, råttor är alldeles för allergena för att chansa med.

Annars håller jag med om att råttor kanske kan passa, beroende på då. Vad som är lättskött beror ju mycket på vad man är intresserad av och vad man tycker är roligt. Själv tycker jag att mina kaniner och tidigare marsvin var mer svårskötta än råttorna, fast råttorna kräver mycket mer, helt enkelt för att kaninerna och marsvinen har så mycket mer tristessfaktor för min del. Råttorna är lite mer "med" liksom.

Ett trevligt djur är råttor dom blir så himla sociala som en hund fast i råttform:D jag har haft råttor vid flera tillfällen och hade tom dom i skogen när jag plockade blåbär lösa släppte jag ner dom på marken men dom var hela tiden med mig.. Sen när de blev otäck klättrade dom upp för benet till den trygga axlen:p

Kräver med dom är stor bur och dom ska minst vara två st( flock djur) sen ska man läsa på lite innan om dom och vara några med vad någon stans man köper dom ( djuraffärer har ofta inavel på sina råttor och de har ofta nått fel i hjärnan på dom så de kan bli agresiva ):sneaky:

Rekommendera starkt det djuret socialt och gossigt vill alltid vara med dig och är intelligenta går lära dom saker
Är du medveten om hur dumt det är att sitta och skryta över råttor lösa i skogen? Många är de råttor som sprungit bort för att ägarna inte behagat sätta på en sele.

För övrigt är det inte något "fel i hjärnan" som gör zooråttor aggressiva, det är en del zooråttor som helt enkelt har dåligt temperament då grossister inte avlar på bra temperament. Bland hanar ses annars ofta en för hög halt av testosteron vilket ibland kan avhjälpas med kastrering.

Chinchillor:)
Skitsöta små djur, kräver dock stor bur (inte såna små som säljs i djuraffärer!).
Dom är enkla att sköta, behöver bara hö, lite chinchillapellets, vatten, gren att gnaga på och en speciell sand att bada i för att hålla pälsen i trim.
Dock är ju dom nattaktiva så inget kul djur om man vill hålla på att pyssla på dagtid.
Vet inte hur dom är för allergiker.

Ödlor kan väl annars också bli rätt tama har jag för mig? Vet dock inget om dom :p

Jag rekommenderar också råttor, men testa först för allergi.

Om du är intresserad av ödla så är leopardgeckon en bra nybörjarart som är relativt lättskött. Dom är ofta hanterbara och lugna, men man ska inte plocka i reptiler i onödan.

Det finns även sociala och söta små sköldpaddsarter. Dom är också lättskötta.

Reptiler är ganska lättskötta, men jag tycker att det är svårt att avgöra om en reptil verkligen mår bra av att sitta i ett terrarium. Jag hade nog hellre funderat på råtta. Sen kanske fåglar, om man hittar nån variant som trivs med att leva i fångenskap, det är återigen något att fundera på tycker jag. Om man kan ha två, låta dom vara i hela lägenheten o så kanske.

Min syster har haft dvärghamstrar några gånger - gud va sociala dom var. Dom kom ut när dom hörde en och ville ur buren. Inte alls som dom guldhamstrar jag träffat på som bara ligger och trycker i sina bon. Dom klättrade upp i handen när man satte in den och ville komma med ut. Tyvärr lever ju inte såna smådjur så länge dock.

Jag har haft både hundar, katter, hästar (:p), kaniner, mus och marsvin men det djur jag trivts allra bäst med är råttor :). Det är en anledning till att man kallar dem "pocket dogs", de är sociala och intelligenta som hundar! Både trevliga att titta på (samspelet mellan dem) och att umgås med, lättskötta, relativt billiga i drift och keliga att ha att göra med. Absolut nybörjarvänliga i mina ögon :). Men kolla allergi först!

Men för guds skull, köp från uppfödare, det gör stoooor skillnad på tempramentet! Råttor från uppfödare behövs dessutom sällan "tämjas", de är sociala och hanterade från början. Hanar är lite lugnare, medan honorna har lite mer fart i sig. Så det är ju en smaksak vad du helst vill ha.

De vill ha en ordentlig bur, där de kan klättra. Jag har en furet tower
images
till fem stycken råtthanar. Råttor kan inte tåla vanligt spån, men hampströelse till exempel, är både billigt och bra. Finns där man köper strö till hästar. I Sverige vet jag att många är starkt övertygade att foder är bäst om man blandar det själv, men här i Danmark så använder nästan alla foder som de inte kan sortera i, men som innehåller allt de behöver i varje bit. Altromin (http://brogaarden.eu/Gnavere.534/Altromin-1324-RotteMus.30404.aspx#.Uf5rC5L0HJY) är både billigt och bra och de öppnar snart en weshop på svenska.

mizzmaria skrev:
Dock är ju dom nattaktiva så inget kul djur om man vill hålla på att pyssla på dagtid.

Många individer går alldeles utmärkt att vända dygnsrytmen på om man ser till att aktivera dem dagtid.

Jag kan i övrigt verkligen rekommendera degus. De vill också ha en större bur men är hemskt trevliga: Sociala, intelligenta, nyfikna och lättlärda, dessutom lättskötta.

Vi har två trekölssköldpaddor. Enkla att sköta och rätt söta. De blir inte så stora heller.

Jag tänker på en färggrann undulat eller mindre papegoja. De kan man gosa med och lära dem prata. O sociala är dom.

Ang råttor så är råttor väldigt allergena, så finns det funderingar på råttor så testa isf först. Och skaffa isf honor, hanar är för det mesta mycket värre för allergiker än honor är. Är det minsta reaktion så hoppa över råttorna, råttor är alldeles för allergena för att chansa med.

Annars håller jag med om att råttor kanske kan passa, beroende på då. Vad som är lättskött beror ju mycket på vad man är intresserad av och vad man tycker är roligt. Själv tycker jag att mina kaniner och tidigare marsvin var mer svårskötta än råttorna, fast råttorna kräver mycket mer, helt enkelt för att kaninerna och marsvinen har så mycket mer tristessfaktor för min del. Råttorna är lite mer "med" liksom.

Är du medveten om hur dumt det är att sitta och skryta över råttor lösa i skogen? Många är de råttor som sprungit bort för att ägarna inte behagat sätta på en sele.

För övrigt är det inte något "fel i hjärnan" som gör zooråttor aggressiva, det är en del zooråttor som helt enkelt har dåligt temperament då grossister inte avlar på bra temperament. Bland hanar ses annars ofta en för hög halt av testosteron vilket ibland kan avhjälpas med kastrering.

Skryta hi hi om du tar de så så tar du det på fel sätt:meh: had varit skryt om jag skrivit - jag har FAKTIST haft mina LÖSA i skogen utan SELE.

Då har jag fått fel info har hört från uppfödare att de beror ofta på inavel

Men men inga sura minner här:p vi ska ju inte förstöra tråden ju

Ha en trevlig dag

KL
Jag kan ju informera om att jag har stor fobi för fåglar. Så det hade aldrig gått! :(
Och råttor är jag lite rädd för...det är något med den där svansen som är lite läskig. Jag tror inte att det skulle vara några problem med allergin, för det är BARA katter jag inte tål.

Jag har börjat kolla lite närmre på hamstrar faktiskt. Små, söta och man kan ändå "umgås" med dem. Jag bor väldigt litet, 30,5 kvadrat, så några stora burar har jag inte heller plats med. Vill ju inte trycka in djur som behöver stort utrymme, i någon liten bur, bara för min egen skull.

Tack för alla svar förresten! Jätteroligt att så många ville komma med tips och åsikter!

Jajjemen! :)

Jag har ett par kompisar som haft, efter att ha blivit förtjusta då de haft kackerlackor på skolan de jobbade på. Jag har kackerlackor på jobbet och tycker det är jättekul att plocka fram dem och visa folk. Är lite sugen på att skaffa några.

Men de är ju inte så mysiga direkt, även om det går alldeles utmärkt att ta upp o klappa på dem. :p

Afrikansk jättelandsnäcka - aka jättesnigel.
Kanske inte jättehög gosfaktor, men ändå väldigt lätta att ha och göra med. Lätta att sköta om. Aningen tråkiga förstås men så är det väl så att det blir vad man gör det till.

Kanin är ett väldigt bra husdjur! Mitt första djur var en kanin. De är väldigt snälla djur som man kan göra mycket med. Jag lärde min kanin bland annat tricks som att ''gå på bakbenen'' och ''snurra runt''. Jag testade också på lite kaninhoppning med honom. Kaniner gör inte mycket ljud av sig vilket jag tycker är bra.

Jag vet flera som har kanin på ett "högre nivå" än vanliga burkaniner. Deras kaniner går lösa inomhus, sover i sängen, går på låda osv. :)

Höns!

Vansinnigt skojiga djur som blir väldigt tama om man pysslar mycket med dem.

Har en kompis som är rädd för fåglar- efter att ha varit här med mina höns ett antal gånger så är hon inte jätterädd längre och vågar tom klappa dem.

Höns är liksom inte farliga fåglar. De är också så pass intelligenta att man kan träna dem att göra små trix och knep. Jag vet en som har hönor som kan skilja på olika siffror.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej Buke! Har läänge hängt i skuggorna här men nu är det dags för mig att be er om hjälp... Jag har hela mitt liv innerligt velat ha...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 665
Senast: machafuko
·
Övr. Barn Jag och sambon väntar vårat första barn i januari och bor i dagsläget i en tvåa på 55 kvadratmeter. Graviditeten var oplanerad och...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 764
Senast: Korven
·
Övr. Hund Är ingen flitig skrivare på buke, men en väldigt flitig läsare. Jag vet att det finns väldigt många vettiga människor med stor kunskap...
2
Svar
37
· Visningar
6 519
Senast: tuaphua
·
Relationer Som rubriken lyder, jag är nyinflyttad till Stockholm för att göra min masterutbildning. Jag flyttade in till min pojkvän som kommer...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 530

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka