Enkel, stabil ligghall?

Ä

Ängslig

Vi ska börja bygga ligghall snart så att den är klar innan oktober.

Den ska ju vara så enkel som möjligt, men ändå stabil.
Jag vill inte att någon storm tar med sig den :o

Hur har ni gjort för att få till det på ett enkelt sätt utan massa krimskrams?

Sv: Enkel, stabil ligghall?

Jag har just byggt ett vindskydd. Lite mindre än en traditionell ligghall, men så har jag bara 1 1½ häst som dessutom går in i stallet på nätterna :)

Men jag valde att använda 100x100 jordankare istället för plint, sedan gjorde jag ett traditionellt ramverk av 2"4 samt takstolar och bärlinor av 2"5. En stor ingång på framsidan och en mindre "nödutgång" på baksidan (till minipållen). Hela balunsen klädde jag sedan med plåt och och la ett rejält plåttak med vind/kondensplast under.
På baksidan blev det en "remsa" men vit korrigerad plast som "fönster" för att släppa in lite ljus eftersom min större pålle ogillar att gå in i mörka utrymmen.

Total kostnad för hela rubbet blev ca 1500kr, fast då återanvände jag iofs gammal plåt. Skall man köpa ny så blir det dyrare.

Mina hästar stortrivs :)

Hmmm...njäe, ingen bild just nu faktiskt :(

Jag kan gå ut och ta en nu. Men då får ni har överseende med att det inte är hundra klart, takfot, vindskivor och knutar är inte ditsatta (fick slut på virke hemma), dessutom ska vi måla bara vi kommer överens om vad för kulör vi ska ha :D

Det blev ingen bättre bild just nu tyvärr, pållarna låg och sov så skönt så jag ville inte störa dem :p

Men man ser iaf lite hur det ser ut, öppningen nere på baksidan är "nödutgången" :)

vindskydd.jpg

Jag är rädd att ligghallen ska blåsa bort :eek:

*kl*

Någon som har en bra ritning till ligghall för en tre-fyra hästar? Behöver en till förprövningen!!!:crazy:Hur noggrann måste den vara???

Räknar du på helheten så inser man att en flyttbar "tunnel" i halvfabrikat är ganska kostnadseffektivt. Den är 30 kvadratmeter. Kollade med vår länsstyrelse om det var några problem med förprövning för häst och fick detta svar:

"Jag har som ett ex. gjort ett klipp ur beslut taget där hallen skulle användas för hästar.
Transportanordning skall vara bortmonterad under användningstiden..
* Ligghallen skall förankras väl.
* Väggarna skall ansluta väl mot underlaget.
* Plåtkanter som lätt skadas skall förses med skydd.
* Utfodringsplats och andra ytor som belastas hårt av djuren skall vara hårdgjord, dränerad eller naturligt ha motsvarande funktion.
* För hästar som behöver särskild vård skall det finas tillgång till minst en box för var 25-te häst. 1/3 av boxarna skall vara uppvärmningsbara.
* Beläggning får ske enligt följande:
Vuxna hästar: 80 % av arean för vuxen häst i enhäst- alt.
fölningsbox
Unghästar 12-24 mån: 60 % av arean för vuxen häst i enhästbox
Unghästar 5-12 mån: 40 % av arean för vuxen häst i enhästbox
Rekommendationer
o Ligghallen bör placeras högt på väldränerad mark med öppning åt söder och fri sikt över omgivningen
o För att uppnå en bättre luftväxling skall det i motsatt sida till port finnas en högt placerad öppning, alternativt en öppning i tak."

Jag har allt material själv varför jag tänkt bygga från grunden och då använda mig av logens kortsida som en vägg.

Men det ska ju skickas med en ritning med ansökan, det är ju den jag är ute efter, måtten och bestämmelserna har jag rätt bra koll på!:grin:

Måste man söka något tillstånd för att bygga ligghall?

Har du inte jordbruk (näringsfastighet) så kan det krävas både bygglov från kommunen och förprövning hos länsstyrelsen.

Har du jordbruk så krävs oftast förprövning.

Liknande trådar

Anläggning Jag ska bygga några boxar i min ladugård, men har fastnat i ansökan om förpröving. Dels är jag frustrerad över att jag behöver ansöka om...
2
Svar
29
· Visningar
3 080
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 083
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 330
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 426
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar