Enkel Dressyr övning efter......

TheHunted

Trådstartare
Enkel Dressyr övning efter man har hoppat ett hinder.

Någon som har nåt förslag hur man ska få en pigg häst efter ett hinder att tänka på ryttaren igen utan att bara tänka springa, springa?

Ska inte ha något med hoppning eller bommar att göra...
Förslag?

MvH//TheHuntedOne

Sv: Enkel Dressyr övning efter......

min häst e likadan. har varit tvungen att göra halt och rygga några steg för att sen sätta igång igen. Men har man en extremt pigg häst kan det ju bli smått farlig om hästen stressar upp sig ännu mer... Men det är nog det bästa för att hästen ska lyssna direkt. Annars kan du ju rida tagen bakdel innan hindret, så att hästen samlar sig lite och då har du förhoppningsvis mer koll efter..
Annars e en jättebra övning att hoppa på rak linje och göra volter före och efter hindret. rakrikta-volt-rakrikta-hoppa-rakrikta-volt-rakrikta- då kan du ju göra halt i volten istället också så blir det inte så abrupt stopp.

Vi gjorde en övning på samma sätt med 2 hinder på en raksida men man gjorde en 10-15 m volt mellan - funkade kalas på de heta hästarna!!

jag undviker helst volter, min lilla vän har nog en tendens att gå omkull då, sen vill jag att han ska gå rakt fram en bra bit efter hinder och inte tro att han ska svänga direkt :smirk: skänkelvikningen tycxker jag är jättebrta, gör en förhållning tar ner honom i trav och gör en skänkelvikning för att sedan fatta samlad galoppp och fortsätta.

Menade mer övningar som inte hör till hoppning, dressyr övningar som får hästen att tänka på något annat än hindrena....

Förslag?

Samma princip, fast tvärtom. Istället för hinder kan du rida 2-3 st 10 m volter istället.

Finns annars en ganska kul övning om än lite krånglig att förklara...

I varje hörn gör du 10m volt, när du kommer ut på fyrkanten igen - övergång till trav och in på diagonalen (rakt fram el skänkelvikning), tangera X och lägg en 10 m volt från X mot långsidan vä el hö (variera gärna så inte hästen vet var den skall). Diagonal tillbaka till fyrkanten igen, fatta galopp - sedan är det dags för en 10m volt i hörnet igen. Den är lite svårt att förklara men kul att rida. Händer mycket och hästen brukar bli väldigt fokuserad och lydig. Man kan variera mellan trav och galopp på volter och raksträckor, skänkelvikningar eller inte, avbrott till skritt eller tempoväxlingar.

Fast det är mer lydighet totalt sett. Det borde hjälpa efter hinder också...

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 366
Senast: Lutten
·
  • Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en...
16 17 18
Svar
351
· Visningar
15 539
Senast: Hedinn
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 411
Senast: Sesca
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 296
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama