Enhandsfattning

Fashion Flash

Trådstartare
Hej!!
Jag håller på att träna min häst på enhandsfattning:)När han har blivit tillräckligt duktig på det ska jag börja tävla honom på det:D
Är det någon som har en bra tränings metod eller tips tar jag gärna emot det:D
Jag tar även gärna emot några bra tips på clinics, tävlingar eller tränare.
Mvh FF:)

Sv: Enhandsfattning

? Få du igen hjälp?
Hur gammla är hasten och hur mycket kan den?
Arizona

Hej!!
Jo jag får massor hjälp av min tränare och syster. Min häst är tolv och han är väldigt uppfostrad och kan snart bli tävlad på enhand. Men vi har lite problem att byta varv mm.
Så jag undrade bara om ni hade några bra tips:d

Längtar ditt. Kan ge dig massa bra tips. Hoppas jag får ta med mig Flash till dig på sommarlovet och du Ninna till mig:laugh:

Hej!!
Jo jag får massor hjälp av min tränare och syster. Min häst är tolv och han är väldigt uppfostrad och kan snart bli tävlad på enhand. Men vi har lite problem att byta varv mm.
Så jag undrade bara om ni hade några bra tips:d

I vilket varv är det problem? hander det med en hand eller två hand fättning?
Arizona

För att en häst ska kunna ridas på enhandsfattning krävs det att den går att styra med en lätt neckrein, ben eller säte. Hästen ska gå undan för tryck och vara balanserad och bärig. Enhandfattning och stångbett är ingen enkel sak att bemästra, och du bör inte ge dig in på det förens du själv och hästen är redo!

Hej
Jag har ett litet problem med galoppen när vi galopperar på två händer går det jätte bra men så fort vi galopperar med enhand så vill han inte gå i form längre?Men i i jogg,skritt.byta varv går det jätte bra:D

Hej
Jag har ett litet problem med galoppen när vi galopperar på två händer går det jätte bra men så fort vi galopperar med enhand så vill han inte gå i form längre?Men i i jogg,skritt.byta varv går det jätte bra:D

Han förstå inte vad du vill när du försöka guida han med en hand, han är van med ledar tygle men så fort du ta en hand och vill styr till höger vill han gå till vänster för han känna tryck på vänster siden nerdra land.
Vet du hur en Joy-Stick fungera?
Arizona

Arizona
För att vara älig så ska jag säja dig att jag fatade igenting med det Joy-Stick tyvärr:cry::cry::cry:.Men har du något bra tips mer SNÄLLA:D:D

Jag tror nog det bästa är att du försöker hitta en tränare som kan hjälpa dig på plats, regelbundet.

Ta nu detta på rätt sätt, jag menar inte att vara dum eller nedlåtande, men för att det inte ska bli fel, som tar mycket längre tid att rätta till än att lära in, så är mitt råd detta:

Jag tycker det låter som att ni kanske inte är riktigt mogna för att rida på en hand än, utan att både du och hästen behöver träna lite mer först. Om hästen inte klarar gångartsbyten, byta varv etc. utan att formen går förlorad, så behöver den stärka rygg och övrig muskulatur, kanske även kondition. Du själv behöver träna mer på att ge små hjälper med vikt och ev. skänkel och tygel.

Förstår hästen neck-reiningen? Rider du på vanligt tränsbett eller skänkelbett (delat eller med stång)?

Senast ändrad:

För att en häst ska kunna ridas på enhandsfattning krävs det att den går att styra med en lätt neckrein, ben eller säte. Hästen ska gå undan för tryck och vara balanserad och bärig. Enhandfattning och stångbett är ingen enkel sak att bemästra, och du bör inte ge dig in på det förens du själv och hästen är redo!

Exakt!!! Lalalala... har jag försökt säga det tidigare i en annan tråd?!? :angel:

Liknande trådar

Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
528
Senast: MiniLi
·
Fritid Ska till Stockholm och turista fem dagar i augusti. Hallwylska, Nordiska museet, Gripsholms slott, och Livrustkammaren har jag redan...
2
Svar
39
· Visningar
1 181
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 359
Senast: Lady_S
·
Gravid - 1år Vår son är 8 månader nu och sedan en tid tillbaka har vi börjat försöka introducera riktig, vanlig mat till honom. Med dottern körde vi...
Svar
9
· Visningar
516
Senast: gulakatten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka