Enhandsfattning!

Seabaz

Trådstartare
Hur i h-e håller man tyglarna när man rider på stång och en hand? Det är dö-svårt! :eek: :cool:

Jag skulle prova idag men fick inte till det alls, hur ska man hålla tyglarna? Jag TROR jag vet men det blev jättekonstigt kändes det som....

Någon som kan förklara bra eller till och med har en bra bild??

:o

Sv: Enhandsfattning!

Hur i h-e håller man tyglarna när man rider på stång och en hand? Det är dö-svårt! :eek: :cool:

Jag skulle prova idag men fick inte till det alls, hur ska man hålla tyglarna? Jag TROR jag vet men det blev jättekonstigt kändes det som....

Någon som kan förklara bra eller till och med har en bra bild??

:o

Hej!
Har tyvärr ingen bild, men jag ska försöka förklara så gott ja kan!;)
Du har ena tygeln mellan tummen och pekfingret och den andra mellan pekfingret och långfingret... sen om du är högerhänt så ska tyglarna hänga ner på höger sida om hästen... hoppas att du förstod något sådär iaf... hoppas att det är någon som kan lägga ut en bild:D ....

//Carro

Jättebra förklarat! jag hittade lite bilder på google när jag bara sökte på typ "reining" osv... Men man såg inte exakt men då vet jag!

Nu till följdfrågan då: Hur ställer man hästen med en hand? Det går ju inte att tex höja innerhanden osv..

man ställer INTE hästen i western! den svänger via neckreining.

Vadå ställer inte?!?
Så om du ska göra en g-fattning och vill lägga hästen i en
öppna/sluta innan, ställer du allltså inte?

Seabaz:
Du lyfter den tygelsidan du vill ställa åt. Rider du på höger hand,
lyfter du alltså pekfinger för att ställa åt vänster...

Jag ställer ofta hästen - i stallet t ex:D
Förlåt kunde inte låta bli;)

Klart man ställer hästen! I varje hörnpassering ex vis. Om inte med inner hand så med skänklarna om något. Innerskänkel betyder -"böj dig lite i innersidan gumman" när jag rider. Lyssnar hon inte på det så visar jag med tygeln. Ställning, böjning och eftergift måste sitta INNAN man börjar fundera på "neckreining". Det är inte bara att lägga tygeln mot halsen och hoppas på att hästen svänger, då får du motsatt effekt istället, dvs en häst som ställer huvudet utåt och inte alls vänder som den ska...

sorry men jag trodde hon menade "dressyrställning", dvs med tyglarna.

så som jag lärt mig är att man kan inte lyfta hästen i en "vanlig" stång då skänklarna åker lika mkt upp på båda sidorna, men det går med ett correction bit.
att ställa/forma med skänklarna hör ju inte till "bettet" eller hur man vill uttrycka det.

jag har lärt mig att man svänger först och främst med benen, sedan neckrein, eller samtidigt, inte via bettet. det jag har lärt mig är att hästen ska vara rak när man rider på en hand, dvs inte gå med ställning, då man styr "framdelen" med skänklarna, styr man via bettet så tappar hästen "ytterbogen" och gör en "volt" istället för att sätta sig på bakdelen.

vi har fått göra en övning där man "överböjjer" sin häst och sedan så ska man styra den åt olika håll (med halsen i samma ställning/böjning) med hjälp av att flytta "bogarna" med skänklarna, för att verkligen se om hästen lyder mina tygeltag eller mina skänklar. iof är jag mest lärd i den "rakriktades" teori.

min häst kastar sig runt om jag lägger på tygeln på halsen, och lägger jag till innerskänkeln för att få nån böjning så skjuter han ut bogen... (detta när jag hade enhandsfattning) Som sagt, jag provade med stångbett första gången idag men insåg ganska snabbt att jag borde haft en tränare med mig..

Men när jag red med två händer blev det ju gensat lättare men det får man ju inte på tävling så det känns som att jag inte vill fastna i det.

Jag har ett billy allen så det "lyfter" inte hästen på båda sidorna samtidigt. Annars verkade han trivas väldigt bra på det bettet! Ibland blir han för taggad på stångbett (när jag ridit engelskt med honom på ett jaktkandar) och kan flyga i luften ibland eller få för sig att resa sig om han inte får som han vill.

Men det jag vill är alltså, tex, rida hästen på volt i skritt, trav och galopp med en liten böjning på honom, men jag antar att det är träna täna träna (med hjälp av tränare) och använda mycket ben ben ben och säte......

Idag funkade det litegrann i traven i slutet av ridpasset men inte direkt som om man tittar på en lite större westerntävling... Jag har underskattat ryttarna som rider med en hand *erkänner*
Ni som gör det - ni är såå duktiga!

Nu har jag ett mål att nå!

Hade sån tur med min häst har jag märkt...

Stångbettet är det enda han riktigt accepterat etersom det är smalt och helt stelt, inte ledat någonstans. Han vill inte ha något som rör sig i onödan i munnen..

Hur som..
Har aldrig behövt reflektera över det här med ställning från handen eftersom han alltid ställt sig " runt skänkeln" som någon sa nedan..

Jag har ridit in honom själv, men vad jag vet så har vi inte tränat fram ngt sådant, så tack för det min duktiga lilla kille!

men ditt bett är väl ett correction bit? ett sånt som skänklarna rör sig oberoende varandra på? jag har lärt mig att ett sådant får man inte tävla med.

Jo då, man får visst tävla på ett Billy Allen... Det har ingenting med ett correctional att göra, helt annan typ av bett.( För övrigt får du tävla på correctional ochså), inga problem.
Det är tjockleken på bettet som regleras, längden på skänklarna, höjden på ev. port mm. Däremot får man ej tävla på ett gagbett tex.
Det är ett gott råd att skaffa sig en regelbok, där man kan läsa sig till allt. Lycka till!
:bump:

Jo då, man får visst tävla på ett Billy Allen... Det har ingenting med ett correctional att göra, helt annan typ av bett.( För övrigt får du tävla på correctional ochså), inga problem.
Det är tjockleken på bettet som regleras, längden på skänklarna, höjden på ev. port mm. Däremot får man ej tävla på ett gagbett tex.
Det är ett gott råd att skaffa sig en regelbok, där man kan läsa sig till allt. Lycka till!
:bump:

ooki!

har inte hunnit få hem den nya regelboken, har du?

Jag har bara AQHAs regelbok, men bettreglerna i wras är mer eller mindre tagna därifrån
(nu menar jag ju inte de olika reglerna för b-c-d tävlingar förståss, utan typ av bett)

Det ska jag absolut göra så fort jag får råd. Jag har 90 kr att leva på den här månaden :angel: (+ icakort med kredit)

Jag ska fota mitt bett så ni får se, det är lite speciellt... hmm... både mundelen och skänklarna...

Här är enda bilden jag har men det syns väldigt dåligt.. men det är en "krok" på skänklarna...?

8065878.jpg

Hmmm, väldigt svårt att se... Kan du fota bettet bara?
Blev lite nyfiken, det ser annorlunda ut!

jag gör det imorrn eller i övermorgon, jag är också intresserad av vad det är för bett, jag behövde ett stångbett med korta skänklar och tog första bästa :angel:

hittade en lite bättre bild men jag ska ta kort på hela bettet också med mundelen med... eller ja, den ser ju ut som ett typiskt billy allen fast det går "upp" lite som tungfrihet eller vad man vill kalla det...

bitt.jpg

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 200
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 510
Senast: Ceta
·
Kropp & Själ Hjälp, min blåsa har börjat styra mitt liv. Skulle behöva råd/tips/delade erfarenheter, tack. Har alltid haft en relativt liten blåsa...
Svar
11
· Visningar
711
Senast: Glimra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka