Enhandsfattning på tävling - också under uppvärmning?

danilo

Trådstartare
En snabb fråga:

För att rida med stång på tävling måste man ju rida med en hand. Men gäller det också under uppvärmningen, eller är det då ok att rida med två händer en stund?

Min första tävling på enhand stundar, och jag kom just på den frågan när jag satt i ridhuset idag :confused:. Sen glömde jag att kolla i regelboken, som ligger i stallet (och stallet är inte nära mig). Så om någon orkar svara snabbt vore det jättesnällt! :)

Sv: Enhandsfattning på tävling - också under uppvärmning?

En snabb fråga:

För att rida med stång på tävling måste man ju rida med en hand. Men gäller det också under uppvärmningen, eller är det då ok att rida med två händer en stund?

Min första tävling på enhand stundar, och jag kom just på den frågan när jag satt i ridhuset idag :confused:. Sen glömde jag att kolla i regelboken, som ligger i stallet (och stallet är inte nära mig). Så om någon orkar svara snabbt vore det jättesnällt! :)

Jo du får rida med två händer när du värmer upp hästen. Bedömningen börjar ju inte förrän du kommer in på banan å då är det en hand som gäller. Lycka till!

Nemas problemas....det där är faktiskt en tanke som jag aldrig ens tänkt. ;)

Hehe tack båda för svaren :). Jag tänkte att man får ju ABSOLUT inte rida utan hatt/hjälm t.ex. på uppvärmningen, så då tänkte jag att man vet inte riktigt vilka regler som gäller var.

Men nu vet jag det :laugh:

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 778
Senast: Juli0a
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 710
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok ;) :laugh: Jag har ganska länge längtat efter att ta det mer lugnt, vara mer obokad och vara hemma mer. Jag har tappat lusten att åka...
Svar
5
· Visningar
2 376
Senast: Sirap
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
962
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka